عصر بازار

توسط بانک دی

ضمانت انتشار اوراق صکوک اجاره یکی از شرکت‌های بزرگ نفتی

عصر اعتبار- انتشار اوراق صکوک اجاره یکی از شرکت‌های بزرگ نفتی با ضمانت بانک دی در راستای حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی انجام شد.

ضمانت انتشار اوراق صکوک اجاره یکی از شرکت‌های بزرگ نفتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، معاونت اعتبارات و بازاریابی بانک دی اعلام کرد که در راستای پیشتازی در ارائه ابزارهای بانکداری اسلامی، بانک دی اقدام به ضمانت اوراق صکوک اجاره یک شرکت بزرگ حفاری کرده است.

    این اقدام همچنین در راستای گسترش فعالیت‌های بانک دی در حوزه بانکداری شرکتی و با هدف ترویج بانکداری اسلامی و توسعه صنعت نفت به ویژه در بخش حفاری انجام شده است.

    مبلغ اوراق پذیره نویسی شده به میزان 650 میلیارد ریال است که این اوراق در 19 دی ماه 94 در تالار بورس اوراق بهادار منتشر شد. این اوراق چهارساله بوده و یک درصد مبلغ اوراق در هر سال به عنوان کارمزد ضمانت به بانک دی پرداخت می‌شود. همچنین دارایی پشتوانه انتشار این اوراق یک دکل حفاری خشکی 2000 اسب بخاری است.

    انتشار اوراق بهادار (صکوک) براساس احکام مقدس شریعت اسلامی یکی از مهمترین دستاوردهای بانکداری و مالیه اسلامی است و از جمله برجسته‌ترین ابزار توسعه اقتصادی اسلامی محسوب می‌شود، مشروط بر اینکه در سازوکارهای آن تمام اصول بنیادی که اقتصاد اسلامی را از دیگر اقتصادها متمایز می‌سازد، رعایت شود.

    ابزارهای مالی اسلامی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دارندگان اوراق به صورت مشاع در فعالیت‌های واقعی اقتصاد حضور دارند و سود این فعالیت‌ها پس از کسر هزینه‌های عملیاتی بین دارندگان اوراق توزیع می‌شود.

    صکوک در حال حاضر جدیدترین و به نوعی بهترین ابزار تامین مالی است که نه تنها مورد توجه کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی قرار گرفته، بلکه می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی صاحبان کسب و کار و شرکت‌های بزرگ را در زمینه تامین سرمایه درگردش خود برطرف کند.

    از سال 2001 میلادی تا ژانویه 2013 میلادی حدود 7.472 میلیارد دلار صُکوک در جهان منتشر شده که حدود 36.394 میلیارد دلار آن صُکوک داخلی کشورها و حدود 33.78 میلیارد دلار آن صُکوک بین‌المللی بوده است. ارزش صکوک منتشره در ایران تا بهمن ماه 1392 بیش از 15000 میلیارد ریال بوده است.

    صکوک جمع صَک به معنای سند و سفته است و مُعَرَّب واژهٔ چک در فارسی است. اعراب این واژه را توسعه داده بر کلیهٔ انواع حوالجات، تعهدات و اسناد مالی به کار بردند.

    صکوک اجاره نیز به اوراق بهاداری اتلاق می‌شود که براساس عقد اجاره منتشر شده و نشان دهنده مالکیت مشاع دارندگان آن در دارایی مبنای انتشار اوراق است که اجاره داده می شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی