عصر بازار

دلار با ۳۰ تومان افت به کانال ۳۴۰۰ تومان بازگشت

دور و نزدیک بازار ارز

عصر اعتبار- بازار ارز دومین روز هفته را از دو نما می‌توان مورد بررسی قرار داد: ۱-نمای دور و ۲-نمای نزدیک. در نمای دور، روز یکشنبه زاویه دید فعالان بازار منقبض شده و حالت روزانه و لحظه‌ای به خود گرفته بود. به واسطه این دید، نوسان‌گیری در بازار ارز بیشتر در دامنه‌های محدود انجام شد.‌ این در حالی بود که در روزهای گذشته دامنه نوسان کمی بیشتر بود و حالت رفت و برگشتی داشت.

دور و نزدیک بازار ارز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، یکشنبه، ‌حجم نقدی دلار نیز نسبت به روزهای قبل افزایش پیدا کرد تا مجموع این تصاویر از نمای دور بازار موجب شوند که دلار از کانال 3 هزار و 500 تومان پایین بیاید و وارد کانال 3 هزار و 400 تومان شود. در نهمین روز اسفندماه، شاخص بازار ارز 30 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 480 تومان رسید. در مرحله دوم، وقتی از نمای نزدیک‌تری بازار ارز مورد بررسی قرار گیرد، مشاهده می‌شود که در عقب‌نشینی کانالی دلار سه متغیر بنیادی و یک متغیر ذهنی اثرگذار بوده‌اند. «پایین بودن ارزش دلار در مناطق مرزی»، « خروج طلا از بازار داخلی و ورود دلار به جای آن» در کنار «افزایش ارز در بازار» سه عاملی بودند که کاهشی شدن شاخص ارزی را رقم زدند.

     

    به گفته فعالان، یکشنبه ارزش دلار در مناطق مرزی مشهد و سلیمانیه کردستان عراق اختلاف چندانی با بازار داخلی نداشت و بعضا حتی نرخ فروش دلار در این مناطق پایین‌تر از پاساژ افشار بود. این موضوع از دو جهت بازار تهران را تحت‌تاثیر قرار داد. اول اینکه تفاوت نداشتن قیمت موجب می‌شد که ارزی از بازار داخلی به سوی این مناطق سرازیر نشود. دومین موضوع تاثیرگذار که از سوی برخی فعالان عنوان شد، ورود دلار از مشهد به بازار تهران بود. یکشنبه، به گفته فعالان، ارزش طلا نیز در بازار داخلی بیشتر از کشورهای همسایه بود. این عامل موجب می‌شد که طلا از تهران خارج شود و به جای آن‌ دلار وارد شود. عامل بنیادی سومی که مسیر قیمتی بازار را کاهشی کرد،‌ افزایش حجم ارز موجود در بازار بود. به گفته فعالان، از بعدازظهر روز یکشنبه فروش ارز در بازار بالا رفت و تقویت عرضه، قیمت را کاهشی کرد.

    با این حال، بخش دیگری از بازار اعتقاد داشت که جدا از عوامل بنیادی، یک عامل ذهنی و روانی نیز در کاهش قیمت تاثیر داشت. برخی فعالان معتقدند با اعلام آخرین نتایج انتخابات تهران و رای‌آوری چهره‌های همسو با دولت، تاثیر دلار از استرس‌های بیرونی که می‌توانست موجب جابه جایی سطح قیمت شود،‌کمرنگ خواهد شد. با این حال،‌گروه دیگری در بازار اعتقاد داشتند، این تصورات پیشینی هستند و بسته به درجه کشش عوامل بنیادی بازار، معامله‌گران نیز به تفسیر اخبار و ایجاد صور ذهنی می‌پردازند. در واقع، شرط اینکه این دسته بتوانند بر مبنای اخبار نوسان‌گیری کنند، آمادگی بازار از لحاظ عرضه و تقاضای بنیادی است. روز یکشنبه تحت‌تاثیر کاهش دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت و با 8 هزار تومان کاهش به قیمت 993 هزار تومان رسید. روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را زیر مرز یک میلیون تومان آغاز کرد. در دومین روز هفته، سکه در ابتدای روز با قیمت 996 هزار و 500 تومان به فروش رفت که کاهشی 4 هزار و 500 تومانی نسبت به روز شنبه داشت. فلز گرانبهای داخلی، روز شنبه نیز 5 هزار تومان کاهش را تجربه کرده بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی