عصر بازار

همسویی بازار طلا و ارز با نتایج اولیه انتخابات

عصر اعتبار- کاهش قابل‌توجه و کم‌نظیر ۹۲تومانی نرخ دلار معادل ۲.۶درصد کاهش در یک روز نسبت به نرخ ۳۵۰۸تومانی روز شنبه و کاهش ۴هزار تومانی نرخ سکه، نشان‌دهنده تاثیر مثبت اخبار سیاسی و انتخابات بر تحولات بازار است.

همسویی بازار طلا و ارز با نتایج اولیه انتخابات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تعادل ، ارزیابی مثبتی از میزان مشارکت مردم در انتخابات و همراهی و همکاری گروه‌های سیاسی با برنامه‌های دولت در آینده دارند و معتقدند که پیگیری برنامه‌های دولت و همکاری مجلس و گروه‌های سیاسی با دولت در ایجاد آرامش، برقراری ثبات و پایداری شاخص‌ها و نرخ‌ها در بازار، تداوم سیاست کنترل تورم و انضباط مالی، اثر مثبت خود را بر چشم‌انداز ماه‌های آینده اقتصاد ایران خواهد گذاشت در نتیجه پیش‌بینی می‌کنند که علاوه بر کاهش نرخ ارز، ثبات بازارها و اثر مثبت تحولات اقتصادی آینده بر نرخ ارز و طلا و سایر دارایی‌ها را شاهد باشند. برخی فعالان بازار می‌گویند که بهبود فضای سیاسی و مشارکت بیشتر مردم و گروه‌های سیاسی، همراهی گروه‌های سیاسی و مجلس و دولت در بهبود فضای عمومی و شاخص‌های کلان اقتصاد، حمایت از برنامه‌های دولت در کاهش تنش سیاسی در داخل کشور و منطقه، بهبود فضای کسب‌وکار، ایجاد آرامش در منطقه و کاهش تنش‌های منطقه‌یی و... باعث خواهد شد که ریسک سیاسی کاهش یابد و بازارهایی که متاثر از ریسک سیاسی هستند، واکنش مثبت نشان دهند.

    به‌عبارت دیگر، با بهبود شرایط سیاسی و همکاری دولت و مجلس و مردم، علاوه بر بهبود شاخص‌های اقتصادی، تحقق رشد اقتصادی بالای 5درصدی در سال95، زمینه رشد و توسعه و رونق بخش‌های مختلف اقتصادی فراهم می‌شود و علاوه بر بخش‌هایی مانند بانکداری که با عملکرد نسبتا مطلوبی در ماه‌های اخیر همراه بوده، سایر بخش‌های اقتصادی کشور نیز با رونق و رشد شاخص‌ها مواجه خواهند شد و مجموع این تحولات، باعث رشد تولید، ثبات بازارها و ایجاد رونق و رشد اقتصادی خواهد شد. البته در کوتاه‌مدت، برخی بازارها مانند برخی فعالیت‌های شرکت‌های بورسی که در گذشته متاثر از عملکرد مدیران سایر گروه‌های سیاسی رقیب دولت بوده‌اند، ممکن است با کاهش شاخص‌ها مواجه شوند اما به‌تدریج ثبات سیاسی و مدیریتی، تاکید دولت بر اصلاح ساختار اقتصاد و ایجاد رونق در فضای کلان اقتصاد، باعث مثبت شدن شاخص سهام و عملکرد بازارهای مختلف سهام و ارز و کالا خواهد شد و بهبود فضای کسب‌وکار، به نفع همه گروه‌های سیاسی و همه دیدگاه‌های مدیریتی و همه بخش‌های اقتصادی خواهد بود.

    بر این اساس، با مثبت ارزیابی کردن چشم‌انداز بازارها و بهبود فضای عمومی و کلان اقتصاد، روز یک‌شنبه 9‌اسفند‌94، بازار ارز و طلا نیز به تحولات سیاسی و اخبار انتخابات واکنش مثبت نشان داد و نرخ هر دلار امریکا با 920‌ریال افت نسبت به روز شنبه 34‌هزار و 880‌ریال و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 40‌هزار ریال کاهش 9‌میلیون و 950‌هزار ریال دادوستد شد. نرخ هر یورو نیز در بازار آزاد با 190‌ریال کاهش 38‌هزار و 480‌ریال و هر پوند نیز مانند روز شنبه 49‌هزار و 100ریال معامله شد. همچنین هر قطعه نیم سکه بهار آزادی نیز با 10هزار ریال افت پنج‌میلیون و 40‌هزار ریال و هر ربع سکه نیز با 10‌هزار ریال کاهش 2میلیون و720‌هزار ریال فروخته شد. هر قطعه سکه یک گرمی نیز یک‌میلیون و 860‌هزار ریال و یک گرم طلای 18عیار نیز یک‌میلیون و 10‌هزار ریال خرید‌و‌فروش شد. نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز یک‌هزار و 222دلار بود.

    برخی فعالان اقتصادی، این کاهش زیاد نرخ دلار و سکه را با‌توجه به افزایش تقاضای خرید ارز و طلا در آستانه عید نوروز و رشد سفرهای خارجی و خرید کالاهای خارجی و افزایش واردات، بسیار قابل‌توجه ارزیابی کرده و معتقدند اثر اخبار سیاسی و انتخابات و پیروزی حامیان برنامه‌های دولت که کاهش تنش‌ها و مخالفت‌ها و ایجاد آرامش و همکاری بیشتری را نوید می‌دهد، باعث شده که نه تنها رشد تقاضای ارز و سکه را پاسخ دهد، بلکه باعث کاهش زیاد نرخ سکه و دلار شده و این موضوع به معنای واکنش مثبت و احتمالا پایدار بازار به تحولات سیاسی و اخبار انتخابات است.

    برخی کارشناسان معتقدند که حتی بازار سهام نیز متاثر از اخبار سیاسی و تحولات انتخابات، با کاهش شاخص مواجه شده و نشان‌دهنده تغییر پرتفوی سرمایه‌گذاری افراد و شرکت‌هاست و سهامداران متاثر از تحولات آینده اقتصاد که منجر به بهبود تولید و فضای کسب‌وکار و رشد بخش‌های مختلف اقتصاد می‌شود، به جای اینکه تمرکز خود را بر بانک‌ها و تعداد محدودی از فعالیت‌ها قرار دهند، به سایر فعالیت‌های اقتصادی نیز توجه نشان داده‌اند. فعالان بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری و دارایی، اکنون با ارزیابی مثبت تحولات اقتصادی آینده و بهبود فضای کسب‌وکار و شرایط عمومی و کلان اقتصاد، واکنش مثبت نشان داده و معتقدند که بهبود شرایط عمومی اقتصاد بر همه صنایع و بخش‌های اقتصادی اثر مثبت خواهد گذاشت و در‌نتیجه سهامداران و سرمایه‌گذاران، به جای تمرکز بر چند بخش خاص، به سایر شرکت‌ها و فعالیت‌ها نیز توجه نشان داده و پرتفوی و سبد سرمایه‌گذاری و دارایی خود را با تغییراتی مواجه کرده‌اند و همین امر باعث کاهش شاخص‌ها در کوتاه‌مدت شده و سهام و سرمایه خود را از بخش‌های غیر‌تولیدی و خریدوفروش دارایی به سمت بازار سهام و تولید و فعالیت‌های مولد هدایت می‌کنند. اما انتظار می‌رود که بعد از کاهش نرخ ارز و طلا و سهام در بازارها، نقدینگی در روزهای آینده به سمت فعالیت‌های مختلف هدایت شده و زمینه رونق و رشد تولید و سرمایه‌گذاری‌ها را فراهم آورد و اقدامات دولت در اصلاح ساختار اقتصاد نیز موجب خواهد شد که نقدینگی و سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های مولد و سودآور هدایت شده و زمینه رشد تولید و اقتصاد و رونق و کاهش رکود را فراهم آورد و بر همین اساس پیش‌بینی شده که اشتغال و رشد اقتصادی نیز در سال آینده با تحولات قابل توجهی همراه شود.

      مسعودی: فعالان بازار به اخبار انتخابات واکنش مثبت نشان دادند
    عباس مسعودی، رییس انجمن صنفی کارفرمایان سکه و صرافان استان تهران در گفت‌وگویی در این زمینه گفت: روز شنبه یک روز بعد از انتخابات به خاطر اتفاقات اواخر هفته گذشته که با رشد تقاضای خرید ارز همراه بود، قیمت‌ها در روز اول هفته که معمولا با رشد تقاضا همراه است، افزایش یافت و کسانی که تقاضایی برای ارز و سکه داشتند، اقدام به خرید کردند لذا تاحدودی قیمت‌ها بالا رفت. وی افزود: اما در روز یک‌شنبه 9 اسفند 94 با وجودی که بانک مرکزی اقدام خاصی انجام نداده و نسبت به قبل تغییری در رفتار بانک مرکزی ایجاد نشده اما به خاطر اعلام نتایج انتخابات در تهران و شهرستان‌ها و تغییر ترکیب مجلس، پیش‌بینی‌ها حکایت از تحولات مثبت سیاسی و همکاری دولت و مجلس و گروه‌های سیاسی در ایجاد رونق، اصلاح ساختار اقتصاد، ایجاد آرامش و کاهش تنش در منطقه دارد و همه این تحولات باعث شد که شاهد کاهش نرخ ارز در بازار باشیم. وی ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که به دنبال انتشار اخبار سیاسی و انتخاباتی کشور، فعالان اقتصادی با چشم‌انداز مثبتی مواجه شده و احساس می‌کنند که فضا برای کاهش نرخ ارز مهیا شده است. فعالان بازار معتقدند که افزایش همکاری دولت با مجلس و حمایت گروه‌های سیاسی و مردم از برنامه‌های دولت باعث بهبود فضای کسب وکار و شرایط عمومی اقتصاد خواهد شد.

    فعالان اقتصادی، چشم‌انداز مثبتی در مورد پیگیری سیاست‌های دولت به دنبال اجرای برجام و سیاست خارجی در سایر زمینه‌ها ازجمله تحولات اقتصادی و کمک به ایجاد رونق و بهبود فضای کسب وکار دارند و همین مساله باعث شده که بازار ارز با کاهش نرخ‌ها و ثبات نسبی در روزهای آینده مواجه باشد. وی تاکید کرد: البته پیش‌بینی نرخ ارز در آینده بستگی به تصمیم‌های مسوولان دولتی و بانک مرکزی و میزان تقاضا و عرضه ارز دارد. اما اثر هزینه‌ها و ریسک‌های سیاسی و نقش تحولات سیاسی بر آینده اقتصاد در وضعیت بهتری قرار گرفته و چشم‌انداز و ارزیابی مثبتی به فعالان بازار داده است. وی تصریح کرد: درحال حاضر با پایان نتیجه انتخابات، مردم و فعالان اقتصادی، این انتخابات را به نفع نظام و مردم و دولت ارزیابی می‌کنند که می‌تواند اثرات مثبتی بر ثبات بازارها، رشد و توسعه اقتصادی در آینده داشته باشد و باعث رونق فعالیت‌های اقتصادی و بهبود فضای کلان اقتصاد و کسب وکار خواهد شد. مسعودی گفت: به علت بازار نوروزی و رشد مسافرت‌های خارجی در بازار عید نوروز، انتظار می‌رود که نرخ ارز افزایش قابل توجهی داشته باشد اما با وجود افزایش تقاضای ارز به خاطر بازار شب عید نوروز و رشد سفرها، کاهش قیمت ارز در روز یک‌شنبه 9 اسفند بسیار معنادار است و نشان می‌دهد که اثر اخبار سیاسی و انتخابات بر بازار ارز قابل توجه بوده و نه تنها رشد تقاضای ارز را تامین کرده بلکه در عین حال باعث کاهش نرخ ارز شده و این موضوع نشان‌دهنده این واقعیت است که فعالان بازار ارز و طلا ارزیابی مثبتی از ثبات و پایداری بازارها و عملکرد مثبت دولت در این زمینه دارند و شرایط بازار را در آینده با ثبات تحلیل می‌کنند.

    روند نرخ دلار در روزهای اخیر
    کارشناسان می‌گویند که در هفته‌های اخیر متاثر از رشد سفرهای خارجی و افزایش واردات کالا به خاطر بازار شب عید نوروز، نرخ ارز روند افزایشی گرفته و از روز سه‌شنبه هفته قبل به سمت بالا صعود کرد و در روز شنبه طبق انتظار برخی از معامله‌گران، نرخ دلار به 3512 تومان رسید و این در شرایطی است که دلار از روز سه‌شنبه گذشته روندش تغییر و بر مدار افزایشی قرار گرفته بود. البته هفته گذشته با آغازی کاهشی رقم خورد و در روز شنبه افت نرخ حواله در هم و فشار فروش سبب تغییر کانالی دلار و افت 38تومانی آن شد تا ارزش این ارز در زیر مرز 3500تومان بر بهای 3465تومان قرار بگیرد و این در شرایطی است که دو ارز یورو و پوند انگلیس نیز کاهش بها را تجربه کردند. گفتنی است، برخی از معامله‌گران با توجه به روزهای پایانی سال و آغاز مسافرت‌ها، افزایش تقاضا و در نتیجه رشد دلار را انتظار می‌کشند و این درحالی است که گروهی دیگر از سرمایه‌گذاران معتقد هستند دلار ظرفیت لازم برای افزایش را دارا نیست و پس از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها و افزایش عرضه، محرکی در بازار برای تقویت این ارز وجود ندارد.

    الان وقت خرید طلاست
    دویچه بانک آلمان به سرمایه‌گذاران بین‌المللی توصیه کرد که با توجه به افزایش ریسک و خطر در اقتصاد جهانی اکنون بهترین زمان برای خرید طلا خواهد بود. دویچه بانک آلمان اعلام کرد: سرمایه‌گذاران بین‌المللی باید دارایی و سرمایه‌های خود را در برابر خطرات و ریسک‌های موجود در اقتصاد جهانی بیمه کنند و خرید طلا یکی از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌رود. براساس این گزارش، تحلیلگران دویچه بانک بر این باورند که طلا هنوز بهترین مکان امن سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون بیش از 15درصد رشد داشته و در ماه فوریه با افزایش 9درصدی روبه‌رو شده که بهترین عملکرد قیمت طلا از ژانویه 2012میلادی بوده است.

    دویچه بانک افزود: استرس در بازارهای مالی بین‌المللی رو به افزایش است. کاهش ارزش یوآن چین نیز موجب افزایش خروج سرمایه از این کشور شده است. گرچه قیمت طلا از 1900دلار در سال 2011 به بالای 1200دلار کاهش یافته ولی همچنان یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد، اتخاذ سیاست نرخ بهره منفی از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان ازجمله اروپا، ژاپن، سوئد و سوییس می‌تواند همچنان فرصت مناسبی برای خرید طلا در بازارهای بین‌المللی به وجود آورد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی