عصر بازار

وفاق بازیگران اقتصاد شرط اساسی تک نرخی کردن ارز

راهکارهایی برای ارز تک نرخی

عصر اعتبار- عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران راهکارهایی برای تک نرخی کردن ارز ارائه کرد.

راهکارهایی برای ارز تک نرخی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، کوروش پرویزیان مدیر عامل بانک پارسیان در پاسخ به این سؤال که از نگاه کارشناسی چقدر امکان تک‌نرخی کردن ارز در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای تک‌نرخی کردن ارز، نیاز به این است که تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شود و عزم دولت بخش خصوصی و بانک مرکزی و شبکه بانکی برای تک‌نرخی کردن ارز بسیار مهم است.

    وی افزود: یک عدد محاسباتی از نرخ دلار در بودجه پیشنهادی به قیمت 2997 تومان وجود دارد که علامت درستی به بازار نمی‌دهد،چرا که اکنون ارز مبادلاتی که به فعالان اقتصادی داده می‌شود، عدد متفاوتی است.

    مدیر عامل بانک پارسیان تصریح کرد: از طرف دیگر نرخ ارز در بازار 3500 تا 3600 تومان و نرخ ارز در اتاق مبادله از 3050 تا 3034 تومان خرید و فروش می‌شود که تفاوت حدود 20 درصدی دارد.

    پرویزیان با اشاره به اینکه اگر بخشی از این تفاوت را به هزینه‌های جابه‌جایی و انتقال ارز مربوط بدانیم و بخش دیگر از این تفاوت را برای تبدیل دلار به دیگر اسعار و سایر هزینه‌های مرتبط در نظر بگیریم، باز با محاسبه همه این هزینه‌ها، درصد تفاوت نرخ بین ارز مبادله‌ای و ارز بازار آزاد وجود دارد که قابل تامل است.

    وی پیشنهاد داد، تا با استفاده از نظام ارزی شناور مدیریت‌شده تفاوت بین ارز بازار آزاد و مبادله‌ای را به حداقل رساند و اظهار داشت: خوشبختانه با مدیریت صحیح ارز و انتظارات از سال 92 به بعد فاصله بین ارز مبادله‌ای و ارز آزاد در بازار کم‌تر شده است.

    عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به فرمول‌های محاسبه‌ای نرخ ارز اشاره کرد و گفت: روش‌ها و مدل‌های مختلفی برای محاسبه نرخ ارز وجود دارد که محاسبات در دولت، بانک مرکزی و مراجع دانشگاهی با استفاده از این روش‌ها نرخ‌های یکسانی را به ما نمی‌دهد.

    وی در پاسخ به این سؤال که برخی معتقدند، نرخ تورم 40 و 20 درصدی دو سال اخیر در نرخ ارز محاسبه نشده و باید این اتفاق بیفتد، این‌گونه پاسخ داد که تورم اعلامی طی دو سال اخیر به مراتب کمتر و فعلا بین  14 و 13 درصد است.

    پرویزیان بیشترین حجم مصرف ارز را طرح‌های کلان دولت، کالاهای اساسی،ماشین آلات و کالاهای مصرفی عنوان کرد و گفت: اگر ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به درستی برگردد، بهتر می‌توان نیاز ارزی کشور را مدیریت کرد.

    وی در مورد مدیریت تقاضای ارزی گفت: اگر فشار کمتری از سوی دولت و سایر متقاضیان به ذخایر ارزی بانک مرکزی وارد شود، بانک مرکزی با خاطر آسوده‌تری می‌تواند تک‌نرخی کردن ارز را دنبال کند.

    پرویزیان استفاده از ابزارهای مالی بین‌المللی برای تراز ارزی و استفاده از روش‌های بانک‌داری بین‌الملل را راهکاری برای ایجاد فضای تک‌نرخی کردن ارز دانست و اضافه کرد: فرض کنید در مقام مقایسه قبل و بعد از برجام واردکننده‌ای که کالایش را با 100درصد وجه نقد وارد می‌کرد، با وارد کننده‌ای که وارداتش را با  10 درصد به‌صورت نقد و 90 درصد به صورت اعتباری مثلا6 ماهه واردکند، معلوم است که در حالت دوم  فشار کمتری از لحاظ  تامین صددرصد در زمان گشایش و یا 10درصد در زمان گشایش به وارد کننده و  بانک مرکزی برای  تأمین مصارف ارز کشور وارد می‌شود.

    وی مدیریت بانک مرکزی را بر ذخایر ارزی بسیار مهم برشمرد و گفت: تجربه تک‌نرخی کردن و روش‌های آن را در کشور وجود دارد، اما آن وفاق و دقت‌نظری که باید بین فعالان اقتصادی و سایر بازی گران که باید شکل بگیرد، تا ارز تک‌نرخی شود، بسیارمهم است.

    پرویزیان گفت: در آن سال‌هایی که نرخ ارز مبادلاتی 2450 تومان برآورد شد، برخی از فعالان اقتصادی اعداد به‌مراتب متفاوت و بعضاکمتری را اعلام می‌کردند. در هر حال اگر ما شرایط پایداری را برای صادرات غیرنفتی کشور و جذب سرمایه‌های خارجی فراهم کنیم، تصمیمات برای تک‌نرخی کردن ارز با اطمینان بیش‌تری گرفته می‌شود.

    وی همچنین به رابطه بانک مرکزی با نهادهای مالی بین الملل و سایر بانک‌های منطقه‌ای و جهانی دنیا اشاره کرد و گفت: این موضوع بر تک‌نرخی شدن نرخ ارز و برنامه ریزی برای ایفاء تعهدات بین المللی بی‌تأثیر نیست. علاوه براین با تنظیم مناسبات با دیگر شرکا و بهره گیری از صندوق‌های مالی ـ و سرمایه گذاری خارجی و نیز بهره گیری از ابزارهای مالی بین‌المللی امکان تنظیم تعهدات خارجی بیش از گذشته فراهم می‌شود.

    عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: از آنجا که در کشور ما فرصت‌های سرمایه گذاری و همچنین بازده سرمایه‌گذاری نسبت به خیلی از کشورها بالاتر است، می‌توان از این ظرفیت به خوبی و متناسب با سیاست‌های اصولی کشور و از جمله اقتصاد مقاومتی بهره برداری نمود، تا شفافیت اقتصادی و سلامت به اقتصاد کشور برگردد. بعد از برجام می‌باید از ظرفیت تأمین مالی  نهادهایی مانند بانک جهانی بانک توسعه آسیایی و صندوق بین‌المللی پول و غیره نیز استفاده کرد.

    وی گفت: در این شرایط می‌توان از این فضا برای مدیریت ارزتک نرخی استفاده کرد. اگر اتکا بودجه به ارز کمتر و از پیش‌بینی منابع آتی درآمدی کشور اطمینان وجود داشته باشد و عملکرد ما به‌گونه‌ای باشد که اطمینان را در فضای بین‌المللی ایجاد کنیم، این مساله به تک نرخی شدن ارز و پایداری نرخ ارز در داخل کشور بیش‌تر از گذشته کمک خواهد کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی