عصر بازار

عملکرد خیره‌کننده طلا در سال ۲۰۱۶

سودده‌ترین سرمایه‌گذاری‌ ۲ ماه اخیر را بشناسید

عصر اعتبار- طلا در سال جاری بهترین عملکرد را در میان دارایی‌های اصلی داشته است. رشد ۱۵ درصدی این فلز گرانبها بیش از رشد اوراق قرضه دولتی پربازده، اوراق خزانه‌داری، تمامی ارزها و شاخص‌های اصلی سهام در کشورهای در حال توسعه و نوظهور بوده است.

سودده‌ترین سرمایه‌گذاری‌ ۲ ماه اخیر را بشناسید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از بلومبرگ، آشفتگی در بازارهای سهام و ارز سراسر دنیا موجب تقاضای امن برای طلا شده است. معامله‌گران جایگاه‌های بلندمدت خود را به بالاترین سطح در سال جاری رسانده‌اند. بر اساس آمار بلومبرگ در روز 25 فوریه، SPDR، بزرگترین صندوق حمایتی طلا توانسته 4.5 میلیارد دلار از پول جدید را در سال 2016 جذب کند. این یک چرخش نسبت به تنها چند ماه پیش بوده است؛ زمانی که در ماه دسامبر، سرمایه‌گذاران با فروش این فلز زرد، موجب سقوط قیمت آن به پایین‌ترین سطح 5 سال اخیر شدند.

    دن دنبو، مدیر سبد سرمایه در صندوق فلزات گرانبها و مواد معدنی USAA در سن آنتونیو اعلام کرد: «طلا بزرگترین داستان را در سال جاری داشته است. تابستان گذشته، مردم آن را عتیقه دوران بربریت می‌خواندند و کسی به طلا توجهی نمی‌کرد. در حال حاضر، این فلز گرانبها توسط سرمایه‌گذاران روز به روز بیشتر خریده می‌شود.»
    قیمت طلا در معاملات آتی از پایان ژانویه 9.3 درصد رشد داشته که بیشترین رشد یک ماهه از فوریه 1979 بوده است. در سال جاری، اوراق خزانه‌داری آمریکا 2.9 درصد و ین به عنوان بهترین ارز سال 2016 در حدود 5.5 درصد رشد داشته‌اند و این در حالی‌ است که شاخص MSCI تمامی کشورها افتی 6.5 درصدی را تجربه کرده است.
    بر اساس آمار کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا، در هفته منتهی به 23 فوریه،‌ جایگاه‌های بلندمدت در معاملات آتی طلا با رشدی 32 درصدی به 123 هزار 566 قرارداد رسیده است.

    کندی رشد اقتصاد جهانی نگرانی‌ها را در مورد کشیده‌شدن این کندی به رشد آمریکا افزایش داده و موجب بالارفتن تقاضای طلا به عنوان یک دارایی امن شده است. در همین زمان، افزایش شک و تردید در مورد برنامه فدرال‌رزرو برای افزایش نرخ بهره نیز موجب حمایت قیمت طلا شده است. دارایی‌های جهانی در ETF با رشد 15 درصدی در سال 2016 به  1678.7 تن رسیده که بیشترین مقدار در سال جاری بوده است.

    نظرات تحلیلگران
    تصویر در حال تغییر اقتصاد موجب شده تا برخی تحلیلگران در مورد رویکرد خود به طلا تجدید نظر کنند. جورجت بوئل، تحلیلگر گروه ABN تا قبل از این نگرشی نزولی نسبت به طلا داشت ولی اکنون چشم‌انداز خود را کاملا تغییر داده است. بوئل پیش‌بین خود را در مورد قیمت نهایی طلا در سال جاری از اونسی 900 دلار به 1300 دلار افزایش داده است. طلا در سال 2015 افتی 10 درصدی را تجربه کرده بود و در صورت رشد در سال جاری اولین افزایش سالانه خود را از سال 2012 به ثبت خواهد رساند.

    بارناباس گان تحلیلگر بازار طلا که دقیق‌ترین پیش‌بینی را در سال گذشته برای بلومبرگ انجام داده بود، هفته گذشته به دلیل عملکرد این فلز گرانبها در سال جاری از طلا به عنوان یک «ابرقهرمان» یاد کرد و اعلام داشت که این فلز زرد قادر خواهد بود به سطح 1400 دلاری نیز برسد. وی اعلام داشت‌: «به نظر من طلا یک ابرقهرمان است چراکه بزرگتری برنده در میان دارایی‌ها در شروع سال جاری بوده است. با این حال اگر فدرال رزرو در سال جاری نرخ بهره را افزایش دهد در پایان سال شاهد اونس 1000 تا 1150 دلاری خواهیم بود.

    روبین بار، تحلیلگر سوسیته جنرال پیش‌بینی متوسط 955 دلاری سه‌ماهه چهارم خود را حفظ کرده است. تحلیلگران گلد‌من ساکس با عقب نشینی از پیش‌بینی ماه دسامبر خود اعلام کردند که طلا با رسیدن به سطح 1000 دلاری در انتهای سال 2016،‌ چهارمین سال افت خود را تجربه خواهد کرد. این تحلیلگران معتقدند که فدرال‌رزرو نرخ بهره را در سال جاری افزایش خواهد داد و موجب سقوط قیمت طلا خواهد شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی