عصر بازار

ایران جای بازار ترکیه را در روسیه می‌گیرد

عصر اعتبار- هیات‌های روسی و کره‌ای روز گذشته از مجموعه وزارت ارتباطات و موقعیت‌های طالب سرمایه‌گذاری ایران بازدید کردند.

ایران جای بازار ترکیه را در روسیه می‌گیرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، معاون وزیر کشاورزی فدراسیون روسیه در رأس هیاتی از نهادهای مختلف روسیه و قائم‌مقام فدراسیون سرمایه‌گذاری کره جنوبی روز گذشته با مسئولان مجموعه وزارت ارتباطات دیدار و رایزنی کردند.

    هدف هر دو هیات سفر کرده به کشورمان، گسترش همکاری‌های های دو جانبه است و از این حیث در دیدار روسی‌ها با واعظی گزارشی از آخرین وضعیت روابط دو کشور در زمینه مبادلات کشاورزی، دامی و اقلام مربوطه و همچنین وضعیت بازرگانی و گمرکی ارائه شد.

    معاون وزیر کشاورزی روسیه در این دیدار با بیان اینکه امروز به مرحله اجرای توافقات بین دو کشور رسیده‌ایم، ابرازکرد: با توجه به اینکه کالاهای مورد نیاز را مورد بررسی قرار دادیم به این نتیجه رسیدیم که با ایجاد کریدور سبز، مبادلات بازرگانی با کشور ایران را تسهیل بخشیم.

    وی همچنین با اشاره به امضای سه سند همکاری با سازمان گمرکات جمهوری اسلامی ایران افزود: در حال حاضر نماینده سایر دستگاه‌های روسی با همتایان خود به مذاکره پرداخته‌اند تا بتوانیم هرچه سریع‌تر این کریدور را راه‌اندازی کنیم.

    معاون وزیر کشاورزی روسیه خاطر نشان کرد: به منظور توسعه روابط تجاری فی مابین ضرورت تجمیع شرکت‌های بخش خصوصی ایرانی با یکدیگر می‌تواند در کاهش فرآیند صادرات موثر باشد.

    لوین با بیان اینکه کریدور سبز بر اساس اعتماد طرفین ایجاد می‌شود، گفت: ما خواستار تبادل اطلاعات بین گمرک دو کشور هستیم تا با کاهش هزینه‌ها و زمان تردد تأخیر در ترخیص کالاها از بین رود.

    *ایران جایگزین بازار ترکیه در روسیه می‌شود*

    در ادامه این نشست وزیر ارتباطات ایران هم با اشاره به تلاش طرف ایرانی برای گسترش ابعاد روابط با کشور روسیه بیان کرد: استقرار سامانه مشترک گمرکی و الکترونیکی شدن آن و تبادل اطلاعات می‌تواند کمک موثری در امر صادرات و تجارت بین دو کشور باشد.

    واعظی خاطرنشان کرد: با ایجاد کریدور سبز سرعت گسترش روابط تجاری و بازرگانی دو کشور افزایش پیدا می‌کند و این قرارداد همکاری کمک حال سایر اقلام صادراتی نیز خواهد بود.

    وی همچنین با ضرورت تنوع بخشی به حمل‌و‌نقل بین دو کشور از طریق دریایی، هوایی و جاده‌ای خاطرنشان کرد: در سفر اخیر رئیس جمهور روسیه به جمهوری اسلامی ایران بر همکاری‌های مشترک استان‌ها همجوار دو کشور تأکید شد و موضوع تجارت بین این استان‌ها از محوری‌ترین موضوع همکاری‌ها در نظر گرفته شد.

    او افزود: اتصال خطوط راه‌آهن دو کشور با تکمیل پروژه خط آهن آستارای ایران و آذربایجان می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در امر تجارت بین ایران و روسیه داشته باشد.

    واعظی با اشاره به شرایط پسا تحریم در ایران خاطرنشان کرد: از این شرایط به وجود آمده تمام استفاده را انجام می‌دهیم و با توجه به اینکه روسیه شریک زمان تحریم ایران بود، در شرایط کنونی فراموش نخواهد شد و سهم این کشور از بازار ایران کاهش پیدا نخواهد کرد.

    رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه افزود: روابط ایران و روسیه به صورت راهبردی است و اجازه نمی‌دهیم شرایط جدیدی تأثیری بر کاهش گسترش روابط ایران و روسیه بگذارد؛ باید مراقب این روابط دوستانه بود زیرا اگر اعتماد بین مسئولان دو کشور از بین برود آن زمان برگرداندن این اعتماد بسیار سخت خواهد بود.

    او در ادامه بیان کرد: اکنون شرایط خوبی ایجاد شده و تعرفه‌ها نیز به صورت محسوسی پایین آمده است؛ مجوزهای صادرات و واردات نیز با روشی بهتر و آسان‌تر از گذشته به بخش خصوصی واگذار می‌شود تا شاهد افزایش روابط اقتصادی دو کشور باشیم.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: باید از بخش خصوص حمایت کرد و این حمایت در سندی که در گذشته با نمایندگان روسی امضا شد در روابط دو کشور جایگذاری شده است، اکنون تاجران و سرمایه‌گذاران دو کشور می‌توانند با توجه به آن سند و حمایت دولت‌های طرفین مقابل با آسودگش خاطر به افزایش روابط اقتصادی خود ادامه دهند.

    وی با اشاره به اینکه بازار ترکیه در کشور روسیه جایی ندارد، عنوان کرد: با توجه به شرایط پیش آمده امروز بهترین شرایط فراهم است تا ایران جای این کشور را در بازار روسیه بگیرد.

    *روسیه قدر بازار ایران را ندانست*

    وزیر کشاورزی فدراسیون روسیه  نیز در این دیدار بیان کرد: ایران و روسیه از لحاظ اقتصادی فضای یکسانی دارند که متاسفانه در گذشته روسیه قدر بازار ایران را به  خوبی ندانست که از مهم‌ترین دلیل آن شرایط گذشته بوده است.

    نیکولایوویچ تکاچف همچنان خواستار افزایش دو برابری گردش کالا بین دو کشور شد و عنوان کرد: هرچه سریع‌تر باید مشکلات بخش خصوصی مرتفع شود.

    *کره جنوبی آماده همکاری با ایران در زمینه هواپیمایی و IT است*

    بر اساس این گزارش، علاوه بر این دیدار، قائم‌مقام فدراسیون سرمایه‌گذاری کره جنوبی هم در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی پیام از علاقمندی این کشور برای سرمایه‌گذاری در این منطقه خبر داد و اظهار کرد: بسترهای مناسبی برای همکاری تجاری و صنعتی دو کشور فراهم شده است و فعالان صنعتی و اقتصادی کشور کره جنوبی بعنوان یک شریک تجاری از رفع تحریم ایران استقبال کرده و علاقمند به همکاری و سرمایه‌گذاری در ایران به ویژه استان البرز و منطقه ویژه اقتصادی پیام به لحاظ نزدیکی به تهران هستند.

    لی سانگ چئون به اهداف این بازدید پرداخت و افزود: هدف از این بازدید آشنایی با ظرفیت‌ها و پتانسیل منطقه ویژه اقتصادی پیام است که با تبادل نظر و انتقال اطلاعاتی که انجام شد متوجه شدیم که زمینه همکاری مختلف از جمله هواپیمایی، IT و سرمایه‌گذاری صنعتی وجود دارد.

    وی اظهار امیدواری کرد: سرمایه‌گذاران کره جنوبی با رفع تحریم‌ها از این فرصت و زمان طلایی برای سرمایه‌گذاری در ایران استفاده بهینه کنند تا شاهد گسترش توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری بین دو کشور باشیم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی