عصر بازار

چرایی ظهور متفاوت طلا در اول هفته

عصر اعتبار- طلا پس از اینکه بازارهای سهام چین در معاملات صبح دوشنبه با ریزش سنگین روبرو شدند ۱۴.۷۰ دلار از کاهش قیمت اخیرش را زنده کرد و تا سطح ۱۲۳۵.۱۰ دلار معامله شد.

چرایی ظهور متفاوت طلا در اول هفته
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، سقوط بازارهای چین در پی اقدام غیرمنتظره بانک مرکزی این کشور در کاهش نرخ مبادله یوان روی داد و بازارها موفق نشدند معامله گران وحشت زده را آرام کنند. بعضی از معامله گران به تقاضا از سوی خریداران چینی به عنوان عاملی اشاره کرده اند که به حمایت از روند صعودی قیمت طلا کمک کرده است.
    به گفته مارک اوبراین، مدیر محقق در شرکت "گولدکور"، طلا در دوشنبه های قبلی ضعیفتر بود اما نشانه هایی وجود دارند که از خرید در چین حکایت می کنند. بیشتر رشد قیمت طلا هم در ساعات معاملات بازار آسیایی صورت گرفته است.
    آشفتگی بورس های جهانی و بازارهای ارزی یکی از عوامل اصلی تقویت تقاضا برای دارایی های امن شامل طلا بوده است. تحلیلگران بانک OCBC در یادداشت اخیری عنوان کردند طلا همچنان به عنوان یک پناهگاه امن در ریزش اخیر بورس می درخشد و موانع موجود برای سه دور افزایش نرخهای بهره آمریکا در سال جاری، از صعود طلا به بالای 1200 دلار حمایت خواهد کرد. سفته بازان معاملات خرید طلایشان را به بالاترین میزان در یک سال گذشته افزایش داده اند و طبق آمار بلومبرگ تا 25 فوریه، صندوق SPDR Gold Shares - که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس در جهان با پشتوانه طلاست - 4.5 میلیارد دلار سرمایه جدید در سال 2016 جذب کرده که بیشترین میزان در میان صندوق های سرمایه گذاری مستقر در آمریکا بوده است.
    افزایش مذکور در حالی صورت می گیرد که تا همین چند ماه قبل سرمایه گذاران به فروش گسترده طلا اقدام کرده و باعث شده بودند قیمت این فلز ارزشمند در دسامبر به کمترین میزان در پنج سال گذشته نزول کند. رشد 16 درصدی قیمت طلا در سال جاری که در سایه ریزش بازارهای سهام و ارز و ضعیف شدن احتمال افزایش بیشتر نرخهای بهره از فدرال رزرو حاصل شده این فلز زرد را کالای دارنده بهترین عملکرد ساخته است.
    همچنان که روند افزایشی طلا ادامه پیدا می کند و تحلیلگران اهداف قیمت برای طلا را افزایش می دهند دارایی های صندوق های سرمایه گذاری تحت پشتوانه این فلز هم به بالاترین میزان در 17 ماه گذشته صعود کرده است. طبق آمار بلومبرگ، دارایی‌های این صندوقها روز جمعه 3.9 تن افزایش یافت و به 1682.6 تن رسید که بالاترین میزان از اکتبر سال 2014 به این سو بود.
    کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا هم اعلام کرده است قراردادهای خرید در بازار معاملات آتی طلا در هفته منتهی به 23 فوریه 32 درصد رشد کرد و به 123 هزار و 566 قرارداد رسید. 
    بهای معاملات آتی طلا از پایان ژانویه تا آخرین روز معاملات فوریه 10 درصد رشد کرده که بزرگترین رشد قیمتی است که از زمان آغاز ثبت آمار معاملات در سال 1975 در فوریه مشاهده شده است. در مقایسه با عملکرد طلا، اوراق خزانه آمریکا از ابتدای امسال تاکنون 9.9 درصد رشد کرده اند در حالیکه شاخص MSCI کشورهای جهان 6.7 درصد اُفت کرده است و ین ژاپن که بهترین عملکرد را در میان ارزهای بزرگ داشته 6.5 درصد در برابر دلار رشد کرده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی