عصر بازار

طلای جهانی به مرز ۱۲۵۰ دلار نزدیک شد

عصر اعتبار- طلای جهانی در معاملات روز جاری تحت تاثیر نگرانیهای اقتصادی که تقاضا برای دارایی‌های امن از جمله این فلز زرد را افزایش داد، به سطح بالاتری صعود کرد.

طلای جهانی به مرز ۱۲۵۰ دلار نزدیک شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 0.6 درصد رشد کرد و به 1244.90 دلار رسید.

    در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در آوریل حدود یک درصد رشد کرد و به 1246 دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه 14 دلار یا 1.2 درصد جهش پیدا کرد و در 1234.40 دلار بسته شد در حالیکه روز جمعه به سطح پایین‌تری کاهش یافت و رشد ضعیف هفتگی را از بین برد. بعضی از معامله گران ورود خریداران چینی به بازار را عامل حمایت کننده از قیمت طلا عنوان کرده اند.

    بر اساس گزارش رویترز، این فلز ارزشمند در فوریه حدود 10.5 درصد رشد قیمت داشت که بزرگترین رشد ماهانه از ژانویه سال 2012 بود. به گفته مارک اوبراین، مدیر تحقیقات شرکت گولدکور، بزرگترین عامل مثبت برای افزایش قیمت طلا ریسک گریزی سرمایه گذاران و نگرانیها نسبت به اوضاع بازارها و اقتصاد جهانی بوده است.

    اگر بازارهای سهام احیا شوند و رشد آنها ریسک پذیری را بهبود دهد طلا ممکن است تحت فشار فروش قرار بگیرد با اینهمه نوسانی که در دو ماه اول امسال در این بازارها مشاهده شد احتمالا تداوم خواهد یافت.

    طلا امسال با بیش از 16 درصد رشد قیمت در میان دارایی‌هایی بوده که بهترین عملکرد را داشته اند در مقابل شاخص استاندارد اند پورز 500 به میزان 4.7 درصد اُفت کرده است.

    انتشار آمارهای اقتصادی نامطلوب روز دوشنبه با اعلام رشد منفی بالاتر از حد انتظار بخش تولید چین در فوریه و کاهش فروش خانه در آمریکا و رشد منفی شاخص مدیران خرید شیکاگو ادامه یافت. نگرانی‌های اقتصادی جهانی باعث شده سرمایه گذاران پولشان را به سوی طلا هدایت کنند. دارایی‌های "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری طلا در جهان است روز دوشنبه 1.95 درصد رشد کرد و به 777.27 تن رسید که بالاترین میزان از سپتامبر سال 2014 بود.

    تغییر چشم انداز اقتصادی دیدگاه منفی بعضی از تحلیلگران نسبت به طلا را تغییر داده است. جورجت بوئل، استراتژیست بانک ABN AMRO دورنمای منفی برای قیمت طلا را تغییر داد و اکنون پیش بینی می‌کند قیمت این فلز زرد تا پایان سال به 1300 دلار می‌رسد در حالیکه پیش‌تر قیمت 900 دلار را پیش بینی کرده بود.

    طلا در سال گذشته بیش از 10 درصد از ارزش خود را از دست داده بود و سال 2015 را با قیمت 1060 دلار به پایان رسانده بود. اگر طلا امسال افزایش سالانه داشته باشد نخستین افزایش از سال 2012 به این سود خواهد بود.

    بارناباس گان، اقتصاددان بانک OCBC چین که سال گذشته یکی از صحیح‌ترین پیش بینی‌ها را برای قیمت طلا را داشت هفته گذشته طلا را به دلیل عملکردی که امسال داشته است ابرقهرمان خواند و اعلام کرد قیمت این فلز در صورت تشدید ریسک گریزی سرمایه گذاران، ممکن است به 1400 دلار صعود کند.

    در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری 0.1 درصد اُفت کرد و به 14.88 دلار رسید. هر اونس پالادیم با 2.2 درصد افزایش، 505.50 دلار معامله شد و هر اونس پلاتین با 0.4 درصد افزایش، 937.95 دلار بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی