عصر بازار

چرا طلا در میانه صعود ایستاد؟

عصر اعتبار- طلا صبح روز سه شنبه که آمار اقتصادی ناگوار چین بازار را به وحشت انداخت، به روند صعودی روز گذشته ادامه داد و با ۷.۲۰ دلار افزایش در ۱۲۴۱.۶۰ دلار قرار گرفت.

چرا طلا در میانه صعود ایستاد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»،  نشست ماه جاری بانک مرکزی اروپا و کمیته بازار آزاد فدرال در حالی در پیش است که اقتصاد چین لرزان و قیمتهای نفت نزولی است و انگلیس اروپا را به ترک کردن تهدید می کند. مثبت نگرهای بازار طلا نمی توانند خوشحالتر از این باشند بویژه که از رشد 15 درصدی این فلز ارزشمند در سال 2016 به هیجان آمده اند.
    ار آنجایی که فوریه بهترین ماه طلا از سال 1980 بوده که طی آن قیمت طلا تحت تاثیر بحران شوک عرضه نفت و تورم افسارگسیخته حدود 270 درصد جهش پیدا کرده و به رکورد 850 دلار رسیده بود. امسال هم طلا به دلیل ضعف اقتصادی نگران کننده چین و اروپا و اقدام غیرمنتظره بانک مرکزی ژاپن در معرفی نرخهای بهره منفی بالاتر رفته است.
    همه اخبار ناگوار جرقه نگرانی ها از وقوع یک رکورد را می زند که البته مانند واقعه سال 2008 یک بحران اقتصادی کامل نیست. پس از فروپاشی مالی سال 2008 قیمت طلا دو برابر شده و ارزش این فلز تا سال 2011 به بیش از 1900 دلار صعود کرده بود که بالاترین رکورد همه زمانهاست.
    طلا روز دوشنبه که آمار اقتصادی نامطلوب آمریکا سرمایه گذاران را مایوس کرد و چین اجرای تدابیر محرک اقتصادی بیشتر برای احیای نرخ رشد ضعیف اعلام کرد و در نتیجه تقاضا برای دارایی های امن افزایش یافت، صعود کرد. اما این فلز زرد روز سه شنبه پس از آماری که بهبود بخش تجاری آمریکا را نشان داد بخشی از رشد ابتدای معاملات را واگذار کرد و هر اونس این فلز با 2.70 دلار کاهش، 1231.70 دلار معامله شد.
    آمار وزارت بازرگانی آمریکا نشان داد هزینه بخش ساخت و ساز 1.5 درصد در ژانویه رشد کرد که بهتر از حد مطلوب بود. صعود وال استریت هم طلا را تحت فشار قرار داد و مانع از افزایش قیمت این فلز به سطح بالاتری شد.
    اگرچه نگرانیهای اقتصادی جهانی سرمایه گذاران را واداشته پولشان را به سوی طلا هدایت کنند اما افزایش قیمت تقاضای فیزیکی در میان مصرف کنندگان بزرگ آسیایی را تا حدودی از بین برده است. به گفته یک معامله گر اهل هنگ کنگ، افزایش قیمت روز دوشنبه باعث شد چینی ها که بزرگترین خریدار طلا هستند روز سه شنبه به فروش اقدام کنند.
    در هند که دومین مصرف کننده بزرگ طلا در جهان است دولت در اقدامی غافلگیرکننده مالیات فروش برای جواهرات طلا را مجددا برقرار کرد تا تقاضا را کنترل کند. در این بین شرکت سرمایه گذاری سنگاپوری تورس پیش بینی کرد احتمال زیادی وجود دارد که قیمت هر اونس طلا تا پایان امسال به 1350 تا 1400 دلار صعود کند.
    برای اینکه طلا به 1400 دلار صعود کند باید 13 درصد از قیمت روز دوشنبه یا 32 درصد در کل سال رشد کند. به گفته استراتژیست این شرکت، با رشد قیمت طلا سرمایه بیشتری به صندوق های سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا وارد خواهد شد. ورود بیشتر سرمایه به این صندوقها علامت تقاضای بالای سرمایه گذاران برای طلا خواهد بود.
    صندوق SPDR Gold Shares که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس است روز دوشنبه شاهد ورود حدود 15 تن طلا بود که داراییهای این صندوق را به بالاترین میزان از سال 2014 به این سو رساند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو