عصر بازار

سیف در دومین همایش پولی و بانکی ایران و اروپا:

مسیر جدید اقتصاد ایران با گشایش مالی و رشد سرمایه‌گذاری

عصر اعتبار- ولی الله سیف گفت: اقتصاد ایران اکنون در موقعیتی تاریخی قرار دارد تا فصلی جدید از توسعه اقتصادی را آغاز کند و ظرفیت‌های خود را از قوه به فعل برآورد. این موقعیت تاریخی برای اقتصاد نوظهور در سطح جهانی بی‌نظیر است و فرصت بزرگ و تاریخی برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است.

مسیر جدید اقتصاد ایران با گشایش مالی و رشد سرمایه‌گذاری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، ولی‌الله سیف در دومین همایش پولی و بانکی ایران و اروپا که صبح امروز با حضور فعالین بانکی ایران و کشور آلمان در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد در مراسم افتتاحیه این همایش ضمن خی رمقدم به مهمانان آلمانی اظهار داشت: امیدواریم چنین نشست‌هایی در سال‌های آتی در جهت تقویت همکاری‌ها و بالا بردن کیفی همکاری‌های بانکی بین‌المللی ادامه داشته باشد.

    وی افزود: اقتصاد ایران اکنون در موقعیتی تاریخی قرار دارد تا فصلی جدید از توسعه اقتصادی را آغاز کند و ظرفیت‌های خود را از قوه به فعل برآورد. این موقعیت تاریخی برای اقتصاد نوظهور در سطح جهانی بی‌نظیر است و فرصت بزرگ و تاریخی برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است.

    سیف با بیان اینکه ما از توسعه همکاری‌های متقابل با اتحادیه اروپا استقبال می‌کنیم گفت: جذب سرمایه‌های مولد، فرآیند رشد و توسعه را شتاب می‌بخشد. بزرگ‌ترین تحول اخیر اقتصاد ایران اجرای برجام و لغو تحریم های اقتصادی بوده است که نه تنها به عنوان یکی از موانع توسعه ایران در سال‌های اخیر محسوب می‌شود بلکه بسیاری از کشورها را از همکاری‌های سازنده با ایران دور کرد. البته با اجرای برجام این مانع بزرگ برداشته شد و علاوه بر حذف تحریم‌های اقتصادی گامی مثبت برای روابط خارجی با ایران و ارتقاء همکاری‌ها با اتحادیه اروپا فراهم شد.

    رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با بیان اینکه اجرای برجام ریسک‌های سیاسی- اقتصادی ایران را کاهش داده است گفت: گشایش مالی و تقویت سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی فرآیند رشد و توسعه اقتصادی را فراهم کرده و ایران را درمسیری جدید قرار داده است.

    وی افزود‌: البته ما از سال 2013 و 2014 و به ویژه برای سال 2015 اصلاحات اقتصادی و بهبود سیاست‌های پولی و ارزی را در پیش گرفتیم. عمده اصلاحات به منظور رشد و ثبات در بازار بوده است که سیاست‌های پولی بانک مرکزی طی دو سال گذشته در مورد کنترل پایه پولی و رشد نقدینگی و مهار تورم و هدایت پول بوده است.

    سیف خاطرنشان کرد: علی رغم کسری بودجه در دولت وحساسیت‌های مالی که وجود داشت و در کنار آن کاهش شدید بهای نفت سعی بر آن شد تا با کاهش مخارج، ثبات اقتصادی به دست آمده و حرکت به سوی رشد اقتصادی فراهم شود. مهم ترین این سیاست‌ها تخصیص بهینه منابع، تامین نیاز ارزی، کاهش نوسان نرخ ارز و حفظ ثبات در بازار بود و عزم جدی برای اصلاح ساختار تا رسیدن به اهداف نهایی وجود دارد.

    سیف تصریح کرد: یکی از مشلکات اقتصادی ایران وابستگی شدید دولت به درآمدهای نفتی است که با اصلاح ساختار بودجه و نظام مالیاتی موفق به اتکا درآمدهای مالیاتی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی شدیم که در کنار آن کوچک کردن حجم دولت و چابک‌سازی و نیز اصلاح نظام یارانه‌ها هم در دست اجراست تا از هدر رفتن منابع به صورت جدی جلوگیری شود.

    رتبه کسب و کار از 153 به 118 رسید

    رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با اشاره به رتبه ایران در فضای کسب و کار اظهار داشت: اقتصاد ایران در حال تجربه تحول بزرگی است و برای بهبود شاخص‌های فضای کسب و کار و سقف اموال و اخذ اعتبارات و حمایت قضایی از سرمایه‌گذاران تلاش کرده است که در این راه رتبه ایران در فضای کسب و کار از 153 در سال 2015 به 130 و پس از آن به 118 کاسته شد و انتظار می‌رود همچنان این روند ادامه داشته باشد.

    وی گفت: سیاست آزادسازی اقتصاد و افزایش رقابت در همه حوزه‌های اقتصادی در دست اجراست که لغو تحریم‌ها و اصلاح سیاست‌ها برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی مهیا شده و بهبود شاخص اقتصادی به ویژه دربورس گواه بر این ادعاست.

    نرخ تورم به زودی تک‌رقمی می‌شود

    سیف در ادامه در خصوص تورم گفت: در این مدت نرخ تورم از 40 درصد به 12.6 درصد در بهمن ماه جاری رسید و نرخ تورم نقطه به نقطه مصرف‌کننده از 45.1 به 8.9 در بهمن‌ماه جاری کاسته شد.  بانک مرکزی مصمم است با ادامه این سیاست ها نرخ تورم تک‌رقمی پایدار را محقق کند.

    نوسانات شدید ارزی را تجربه نخواهیم کرد

    سیف گفت:‌ علی‌رغم بروز شوک‌های زیاد در اقتصاد کشور از نوسان شدید نرخ ارز جلوگیری شد و در حال حاضر شرایط را برای یکسان‌سازی نرخ ارز فراهم کرده‌ایم و ثبات پایدار بلند مدت بازار ارز و کاهش ریسک سرمایه‌گذاران خارجی را در برنامه داریم. در سال 2015 چشم‌انداز رشد اقتصادی بسیار روشن است و در سال 2015 رشد اقتصادی 5 درصدی محقق خواهد شد.

    وی گفت: ایران از ظرفیت‌های بالایی در خصوص نیروی انسانی تحصیلکرده، دسترسی به انرژی ارزان، و دسترسی به منطقه خاورمیانه و آسیای میانه برخوردار است و در ردیف اقتصادهای نوظهور در سطح جهانی قرار دارد.

    سیف بابیان اینکه طی 2 سال گذشته تحقیقات گسترده‌ای در مورد نظام بانکی ایران از سوی بانک مرکزی انجام شد گفت: مهم‌ترین چالش‌های نظام بانکی ایران شامل حجم بالای مطالبات جاری، پایین بودن کفایت سرمایه، کاهش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها و گزارش‌دهی بانک‌ها و دور بودن از استانداردهای بین‌المللی بوده است که ما اصلاح ساختار بانکی را به طور جدی در دستور داریم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی