عصر بازار

تصویب قیمت نفت و ارز بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق

یارانه سال ٩٥ باز هم پرداخت‌می‌شود

عصر اعتبار- «فروش دو میلیون و ٢٥٨ هزار بشکه به قیمت پیشنهادی ٤۰ دلار برای هر بشکه نفت و نرخ دو هزار و ٩٩٨ تومان برای تسعیر (تبدیل) ارز در لایحه بودجه به تصویب اعضای کمیسیون تلفیق رسید. درمورد درآمدهای مالیاتی بودجه سال آینده هم دو پیشنهاد در کمیسیون تلفیق مصوب شد؛ بر این اساس مبلغ هزار و ٣٥۰ میلیارد تومان به میزان سرجمع مالیات بر واردات در سال ١٣٩٥ اضافه شود.» سخنگوی کمیسیون تلفیق در گفت‌وگویی کوتاه این خبر را داده است.

یارانه سال ٩٥ باز هم پرداخت‌می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اعتماد، لایحه بودجه پس از مدت‌ها سرگردانی این روزها گویا به روزهای پایانی پرونده‌اش نزدیک می‌شود. همین هفته پیش، درست زمانی که حرف و حدیث‌ها برای چند دوازدهم شدن بودجه اوج گرفته بود، خبری کوتاه از تصویب کلیاتش بر خروجی قرار گرفت. حالا هم خبر رسیده که «پیشنهاد دولت برای درآمد ٦٩ هزار میلیارد تومانی از محل نفت و میعانات در کمیسیون تلفیق به طور کامل تصویب شده است.»

    این‌ها درحالی است که نمایندگان مجلس پیش از این عزمی برای بررسی و تصویب این برنامه نداشتند. هرچه باشد آنها درگیر انتخابات دوره جدید پارلمان بودند و فرصتی برای پرداختن به لوایح بودجه سال ١٣٩٥ و برنامه ششم نداشتند. آنها همه تلاش‌شان را برای تغییر زمان بررسی این لوایح کردند اما حالا به نظر می‌رسد که کمیسیون تلفیق دست به کار شده و قصد بررسی لایحه بودجه را دارد. نکته جالب آنجا است که بسیاری از همین نماینده‌ها در دوره بعدی مجلس حضور ندارند و به نظر می‌رسد با این وصف دیگر برای بررسی لایحه اندک تلاشی هم نکنند؛ ماجرا اما به‌گونه‌ای دیگر در حال پیش رفتن است. هرچند هنوز هم نماینده‌ها بر ارایه لایحه چند دوازدهم اصرار دارند و دولت بر تصویب لایحه فعلی تا پایان فروردین.

    محمدرضا پورابراهیمی، سخنگوی کمیسیون تلفیق گفته که درآمدهای نفتی با حضور وزیر نفت، مسوولان سازمان مدیریت، برگزار و سوالات و نکات زیادی از سوی نمایندگان مطرح و تصویب شد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به درآمد مالیاتی لایحه بودجه تصریح کرد: یک بند پیشنهاد شد تا هزار و ٣٥۰ میلیارد تومان از محل مالیات واردات کالا به درآمدهای دولت اضافه شود همچنین ١٧۰ میلیارد تومان مالیات شرکت‌های دولتی افزایش یافت و در کنار آن ٣٣۰ میلیارد تومان از محل سود سهام شرکت‌ها پیش‌بینی شد. به گفته او تاکنون در مجموع ١٨٥۰ میلیارد تومان به درآمدهای لایحه بودجه اضافه شده است. پورابراهیمی ادامه داده که بر اساس پیش‌بینی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ١٣٩٥ تا دوشنبه به پایان می‌رسد و اعضا وارد مباحث هزینه‌ای خواهند شد.

    دولت نباید لجبازی کند

    با همه این حرف‌ها هنوز چشم نماینده‌های مجلس دنبال بودجه چند دوازدهم است. از همین‌رو است که پورابراهیمی گفته است: همه تلاش‌مان را برای نهایی کردن کار بررسی لایحه بودجه ١٣٩٥ تا پایان اسفندماه انجام می‌دهیم، در عین حال گفت: دولت نباید در این باره لجاجت کند. او در یک ارتباط زنده تلویزیونی گفت: سال‌های گذشته به دلیل کاهش میزان فروش از مجموعه منابع این بخش نفت و همچنین به دلیل تغییر در قیمت نفت، میزان نفت در بودجه‌های سنواتی کاهش پیدا کرده و اکنون سهم نفت به کمترین میزان خود در بودجه رسیده است.

    به گفته او اساسا شاکله بودجه ما با سال قبل هیچ تفاوتی ندارد و تنها تاخیر در میزان فروش نفت بوده که قبلا یک میلیون و صد هزار بشکه در روز بوده اما الان به دو میلیون و 250 هزار بشکه رسیده است که این می‌توانست بودجه دو سقفی دیده شود. از این رو تاخیر در ارایه لایحه بودجه از نظر مجلس امری منطقی نبود و این تاخیر 45 روزه باعث شد که زمان‌بندی را از مجلس بگیرد و همانطور که صحبت شده تصویب بودجه تا پایان امسال امکان‌پذیر نیست.

    پورابراهیمی با تاکید بر اینکه همه تلاش را برای نهایی کردن لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق تا پایان اسفند انجام می‌دهیم، افزود: با این وصف دولت برای پرداخت‌های سال جدید باید از مجلس مجوز داشته باشد. او گفت: از نظر مجلس، قانون اساسی تصمیمات ماست و ما بر اساس ضوابط قانونی منتظر می‌مانیم که دولت لایحه چنددوازدهم را ارایه کند.

    او تاکید کرد که دولت لجاجت نکند و براساس ضوابط و مقررات خود را دچار مشکل نکند؛ زیرا هر یک ریالی که از ابتدای سال آینده بخواهد بدون مجوز پرداخت کند، البته به جز منابع باقی‌مانده از سال ١٣٩٤، دخل و تصرف در اموال عمومی محسوب می‌شود. او در واکنش به سخنان محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه، درباره بازنشسته‌ها، گفت: صحبت‌های او کم لطفی در حق مجلس است و ما اصلا قبول نداریم؛ بازنشستگان و همگان بدانند که تاخیر لایحه بودجه باعث شد مجلس نتواند به موقع آن را بررسی کند.

    پورابراهیمی درمورد برنامه ششم توسعه هم گفت: بر اساس ضوابط و مقررات باید تا پایان امسال تصویب برنامه ششم در دستور کار قرار می‌گرفت اما دلیل تاخیر تقدیم برنامه ششم از سوی دولت را نمی‌دانیم؛ زیرا این برنامه باید در تابستان نهایی می‌شد. او گفت: دولت نه تنها برنامه ششم را به موقع ارایه نکرد بلکه چیزی هم که ارایه شده احکام مورد نیازی بود که این برنامه از سوی دولت نگاشته شود و این به نظر ما نوعی بدعت در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای بوده است.

    توصیه رییس کمیسیون برنامه به‌دولت

    غلامرضا تاجگردون، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه سعی می‌شود قیمت نفت برای سال آتی نزدیک به متوسط قیمت سال گذشته دیده شود، افزود: قیمت متوسط سال ١٣٩٤ شاید کمی بالاتر از 40 دلار است اما با توجه به لغو تحریم‌ها و اجازه فروش باید کم‌کم به هدف بعدی می‌رسیدیم به طوری‌که پیش از تحریم‌ها به آسانی دو میلیون و ٧۰۰ هزار بشکه و حتی در مقاطعی یک میلیون و 700 یا یک میلیون صادر می‌کردیم اما الان افزایش 500 هزار بشکه‌ای رقمی نسبتا معقول است.

    وی با بیان اینکه چنانچه ما می‌خواستیم به روال قبلی حرکت کنیم، الان باید حدود چهار میلیون بشکه عرضه می‌کردیم، گفت: درباره افزایش ظرفیت دغدغه این بود که شرکت نفت و شرکت‌های تابع آن می‌توانند به این تولید برسند که با توجه به گزارش‌های واصله دیدیم امکان افزایش بیش از این هم وجود دارد. تاجگردون به دولت توصیه کرد: در هفته آخر کاری مجلس، حتما لایحه بیاورد تا برای سال آینده به مشکل بر نخورد.

    لایحه چند دوازدهم سیگنال خوبی ندارد

    علی صالح، معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اما در پاسخ به سخنان پورابراهیمی و تاجگردون گفت که پیش از تعیین تکلیف شدن بحث برجام و عملیاتی شدن آن، نمی‌توانستیم درباره فروش نفت تصمیم بگیریم و بلافاصله پس از آنکه موضوع انجام شد، منابع را بر روی فروش دو میلیون و 250 هزار بشکه گذاشتیم.

    صالح که اصرار داشت بحث لایحه با تلاش مجلس می‌تواند به فروردین برسد، در پاسخ به این سوال که چرا نمی‌خواهید لایحه چند دوازدهم بدهید؟ ادامه داد: لایحه دو دوازدهم یا چند دوازدهم به سرمایه‌گذاران سیگنال‌های خوبی نمی‌دهد؛ از این رو اصراری به ارایه آن نیست.

    معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره وضعیت یارانه‌ها در بودجه ١٣٩٥ گفت: یارانه‌ها به همان روال سابق پرداخت می‌شود که البته به این مساله، بیرون از بودجه پرداخته و عمل می‌شود. صالح اضافه کرد: برنامه ششم توسعه در قالب اقتصاد مقاومتی تهیه شده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی