عصر بازار

سقوط آزاد دستمزد کارگر ایرانی در دولت دهم

عصر اعتبار- در حالی که کارگران ایرانی در سال ۱۳۸۴ هر ماه معادل یک سکه طلا دستمزد دریافت می کردند، در سال ۱۳۹۲، دستمزد دریافتی شان کفاف خرید کمتر از یک نیم سکه را می داد.

سقوط آزاد دستمزد کارگر ایرانی در دولت دهم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»به نقل از خبرآنلاین، بررسی ها نشان می دهد هر کارگر ، با توجه به حداقل دستمزد تعیین شده از سوی شورای عالی کار در سال 1384 معادل یک سکه در هر ماه خریداری کند چرا که حداقل دستمزد تعیین شده در سال 1384 حدود 122 هزار تومان در ماه بود، در عین حال هر قطعه سکه بهار آزادی نیز در این دوره زمانی حدود 122 هزار تومان در بازار خرید و فروش می شد.

    به این ترتیب دستمزد کارگر ایرانی در یک سال با 12 قطعه سکه بهار آزادی برابری می کرد.

    در سال های بعد نرخ سکه در حالی همپای دیگر کالاها به دلیل رشد تورم عمومی افزایش یافت که میزان افزایش حقوق پاسخگوی آن نبود . کارگر ایرانی که در اولین سال استقرار دولت احمدی نژاد ماهانه یک سکه طلا دستمزد می گرفت، در سال پایانی ریاست جمهوری وی قادر به خرید کمتر از یک نیم سکه بهار آزادی بوده است .

    دستمزد کارگران ایرانی در سال های فعالیت دولت نهم و دهم کاهشی قابل توجه را از منظر قدرت خرید تجربه کرد.

    معادل سازی قیمت سکه با دستمزد نشان می دهد ، دستمزد کارگران ایرانی در سال های پس از استقرار دولت یازدهم تا حد زیادی ترمیم شده است به طوری که دستمزدی که کفاف خرید 0.46 سکه را می داد، در سال جاری کفاف خرید 0.74 سکه یعنی بیش از یک نیم سکه را می دهد .

    شورای عالی کار در حالی تعیین حداقل دستمزد در سال آینده را در دستور کار دارد که سخنگوی دولت تاکید کرده سال آینده سال ترمیم حقوق و دستمزدهاست و سیاست دولت مبنی بر کنترل تورم در عین تلاش برای رونق اقتصادی افزایش خواهد یافت . به این ترتیب پیش بینی می شود در صورت تداوم این روند ، حداقل دستمزد کارگر ایرانی در دو سال پیش رو مجددا با قیمت خرید و فروش یک سکه برابری کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی