عصر بازار

مدیرعامل منطقه آزاد ارس:

مذاکره با بانک‌های امارات برای تاسیس بانک خارجی در ارس

عصر اعتبار- مدیرعامل منطقه آزاد ارس از مذاکره با بانک‌های دوبی برای تاسیس بانک خارجی در منطقه آزاد ارس خبر داد و گفت: اوایل سال آینده راه‌آهن تهران – نخجوان عملیاتی می‌شود.

مذاکره با بانک‌های امارات برای تاسیس بانک خارجی در ارس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، محسن عرب‌باغی در نشست خبری صبح امروز خود با بیان اینکه باتوجه به اختلاف بین ترکیه و روسیه فرصت طلایی برای افزایش ترانزیت از ایران به کشورهای حوزه‌های CIS بوجود آمده اظهار داشت: میز روسیه تشکیل داده‌ایم و با بازرگانان روسی مذاکرات را شروع کرده‌ایم و آمادگی برای افزایش ترانزیت داریم.

    وی با بیان اینکه همواره آمادگی افزایش ترانزیت را از راه روسیه داشتیم اما اختلاف ترکیه و روسیه کار را برای ما راحت‌تر کرد، گفت: این اجازه را به ترکیه نمی‌دهیم که بخواهد کالاهای خود را از طریق ایران به بازارهای حوزه CIS ترانزیت کند و بازارهایش را پایدار نگه دارد.

    عرب باغی با بیان اینکه از این‌رو باید نیازهای کشورهای روسیه و حوزه CIS را برطرف سازیم گفت: یکی از نیازهای این کشورها صادرات میوه است که برای تحقق این امر 1800 هکتار باغات زردآلو و 1650 هکتار دیگر را به روستائیان واگذار کرده‌ایم.

    همچنین گلخانه‌ای به وسعت 126 هکتار از اواخر سال 93 راه اندازی شده که امروز 17 واحد آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. یک واحد گلخانه 100 هکتاری هم با تکنولوژی هلندی‌ها و با سرمایه‌گذاری 120 میلیارد تومانی در تیرماه سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد.

    وی همچنین افزود: تکنولوژی بسته بندی میوه‌جات را وارد کرده‌ایم و از طریق ترمینال صادراتی میوه‌های تولید این منطقه را به کشورهای حوزه CIS ارسال می‌کنیم بنابراین این نیاز کشورهای روسیه و منطقه با بهم خوردن روابطشان با ترکیه از ایران برآورده خواهد کرد که هم ارزآوری و هم اشتغالزایی به دنبال دارد.

    مدیرعامل منطقه آزاد ارس با اشاره به تولیدات صادرات محور منطقه ارس گفت: این منطقه از طریق ارمنستان، گرجستان و آذربایجان به کشورهای CIS راه دارد بنابراین می‌توانیم از این طریق صادرات محصولات صنعتی داشته باشیم و در حال حاضر برای 325 واحد صنعتی در رشته‌های مختلف پروانه صادر کرده‌ایم که این مجوزها امروز به کارخانه‌های صنعتی تبدیل شده‌اند و از این تعداد 115 به بهره‌برداری رسیده‌اند.

    عرب باغی با بیان اینکه منطقه آزاد ارس قطب تولید MDF تبدیل شده است گفت: تکنولوژی MDF را از طریق ترکیه وارد کشور کردیم و امروز خودمان تولیدکننده و صادرکننده MDF هستیم.

    وی همچنین با اشاره به صادرات بنزین به کشورهای حوزه CIS گفت: فرآورده‌های نفتی را در 14 واحد مینی پالایشگاه تصفیه می‌کنیم و بنزین به دست آمده را به کشورهای منطقه صادر می‌کنیم.

    مدیرعامل منطقه آزاد ارس با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌کنیم  گردشگران نوروزی این منطقه به 7 میلیون نفر می‌رسد گفت: آمار گردشگران نوروز گذشته 5 میلیون نفر بود که امسال پیش‌بینی افزایش 2 میلیون نفری را داریم.

    وی از مذاکره با مسئولان گردشگری ارمنستان برای تبادل گردشگر خبر داد و گفت: قرار بر این است که تورهایی از ارمنستان وارد ارس شوند و طبق توافقات هزینه حمل و نقل را ما می‌پردازیم و آنها هزینه اقامت را تقبل کرده‌اند.

    عرب باغی همچنین با اشاره به افتتاح پروژه‌های عمرانی توسط سازمان منطقه آزاد گفت: 43 پروژه به ارزش 160 میلیارد تومان در سال جاری افتتاح شده است و برنامه‌ داریم در سال آینده 170 میلیارد تومان پروژه به بهره‌برداری برسانیم.

    وی همچنین با اشاره به افزایش ترانزیت از ایران پس از درگیری‌های ترکیه و روسیه گفت: اجازه نمی‌دهیم که ترکیه ما را پل اقتصادی خود کند و از طریق ارس کالاهای خود را به بازارهای منطقه ارسال کند.

    مدیرعامل منطقه آزاد ارس همچنین از راه اندازی قطار تهران - نخجوان در اوایل سال آینده خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این قطار تردد باری و مسافری از ایران به این مقاصد افزایش می‌یابد.

    وی همچنین با بیان اینکه ساخت فرودگاه در اولویت‌های بعدی قرار دارد ادامه داد: قصد راه‌اندازی ایرتاکسی با هواپیمای 2 تا 12  نفره را بین ارس و فرودگاه تبریز را داریم که به احتمال قوی از اردیبهشت‌ماه راه‌اندازی می‌شود.

    وی هچنین در پاسخ به  خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چه برنامه‌هایی برای تاسیس بانک خارجی در منطقه آزاد ارس دارید گفت: پیش از لغو تحریم ها برای این سوال سرمایه‌گذاران که سود پول خود را چگونه به حساب‌هایمان واریز کنیم جوابی نداشتیم و تمام نقل و انتقالات از طریق صرافی‌ها انجام می‌شد که این قاعده تجارت بین‌المللی نیست.

    وی افزود: حالا در شرایط جدید اقتصادی برنامه‌هایی برای ایجاد بانک خارجی در منطقه داریم و با بانک‌های دوبی مذاکراتی مبنی بر راه‌اندازی بانک‌های خارجی در ارس داشته‌ایم که دو هفته آینده به ارس برای بازدید از فعالیت‌های اقتصادی می‌آیند.

    عرب باغی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه میزان ارزآوری از طریق صادرات تولیدات منطقه در سال جاری چقدر بوده است گفت: درگیری‌های بین کشورهای منطقه باعث شد صادرات تحت تاثیر قرار بگیرد هرچند با کاهش صادرات مواجه نشدیم اما نسبت به سال گذشته هم تغییری نداشت.

    وی افزود: از قبل صادرات محصولات منطقه آزاد ارس در سال جاری ارزآوری 40 میلیون دلاری را داشتیم. همچنین 20 درصد صادرات استان آذربایجان شرقی هم از طریق ارس انجام می‌شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی