عصر بازار

قشم "هاب مالی" منطقه می‌شود

عصر اعتبار- مدیرعامل منطقه آزاد قشم از سرمایه‌گذاری ژاپن، استرالیا، فرانسه، سوئیس، سنگاپور و چین در این منطقه خبرداد و گفت: چینی‌ها به صورت مجزا در دو شهرک قشم سرمایه‌گذاری می‌کنند و پروتکل سرمایه‌گذاری با ۵ کشور دیگر نهایی شده است.

قشم "هاب مالی" منطقه می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایران جیب، حمیدرضا مومنی با بیان این مطلب که تلاش می‌کنیم منطقه آزاد قشم را در راستای سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب و رییس قوه مجریه اداره کنیم، گفت: انتقال دانش فنی، تولید صادرات محور و تسهیل در کار سرمایه‌گذاران را در دستور کار قرار داده‌ایم و در مذاکراتی که با کشورهای دیگر برای جذب سرمایه‌گذاری داریم این نکات را مدنظر قرار می‌دهیم زیرا در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر تمامی این موارد تاکید شده است.

    وی با تاکید بر ضرورت جذب سرمایه‌گذاری و همکاری با سایر کشورها به‌ویژه در زمینه‌های صنعتی اظهار کرد: در حوزه صنعت با کشورهای علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد قشم مذاکراتی داریم اما مهم‌ترین مسئله این است که به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم سرمایه‌گذاران خارجی برای ما تعیین تکلیف کنند.

    مدیرعامل منطقه آزاد قشم تصریح کرد: ما برای اداره مناطق آزاد تجاری کشور از جمله منطقه آزاد قشم چارچوب‌هایی داریم که براساس معیارهای کلی نظام جمهوری اسلامی ایران تدوین شده، بنابراین به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم کشوری دیگر خارج از این چارچوب‌ها برای ما تعیین تکلیف کند.

    وی با بیان این مطلب که در مذاکرات سرمایه‌گذاران اروپایی و چینی وارد شده‌اند که البته ما اعلام کرده‌ایم نیاز به سرمایه‌گذار داریم، نه فاینانسور خاطرنشان کرد: مناطق آزاد با توجه به ظرفیت‌های‌شان قرار است اهداف اقتصاد مقاومتی را محقق کنند که بر این اساس دو خواسته منطقه آزاد قشم از تمامی سرمایه‌گذاران خارجی این است که در این منطقه سرمایه‌گذاری کنند، نه اینکه پروژه‌های ما را فاینانس کنند؛ ضمن اینکه هر سرمایه‌گذاری که وارد این منطقه می‌شود ما را به عنوان نماینده عالی دولت در جزیره پذیرفته و تضامین ما را نیز قبول کند.


    احداث شهر فرودگاهی با سرمایه داخلی و خارجی

    مومنی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای ایجاد شهرفرودگاهی به معنای عام آن ابراز کرد: برای احداث این شهر پیشنهادهایی از سوی سرمایه‌گذاران و پیمانکاران ایرانی و خارجی داریم که باید آنها را بررسی کنیم و در نهایت این امکان وجود دارد که برای اجرای پروژه شهرفرودگاهی هم پیمانکاران ایرانی و هم پیمانکاران خارجی حضور داشته باشند.

    مدیرعامل منطقه آزاد قشم گفت: به دنبال ایجاد شهر فرودگاهی با امکانات اقامتی، فرودگاه و دانشگاه هستیم که در حال بررسی پیشنهادها بوده و به زودی از میان ایرانی‌ها و خارجی‌ها انتخاب لازم را انجام خواهیم داد.

    وی با اشاره به دستور رییس‌جمهوری برای ایجاد صنایع با آلایندگی پایین در منطقه آزاد قشم ادامه داد: قرار است در قشم شهرک پوشاکی با همکاری چینی‌ها راه‌اندازی شود، ضمن اینکه برای توسعه حوزه گردشگری در مناطق آزاد نیز برنامه داریم و امیدواریم بتوانیم برای سال آینده صنعت گردشگری را در قشم ساماندهی کنیم. علاوه‌بر این احداث شهرک مبلمان نیز در دستور کار قرار دارد.

    وی با اشاره به سابقه منطقه آزاد قشم در 3 حوزه شیلات، کشاورزی و بازرگانی اظهار کرد: با وجود پیشینه فعالیت و ظرفیت قشم در حوزه شیلات، تاکنون به صورت صنعتی وارد این حوزه نشده‌ایم اما در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده تولید ماهی در قفس این منطقه را به 860 هزار تن برسانیم که برای تولید 220 هزار تن آن با فرانسه قراردادهای لازم را منعقد کرده‌ایم. به گفته مدیرعامل منطقه آزاد قشم؛‌ برای فعال‌سازی صنعت شیلات به شیوه ماهی در قفس با بخش خصوصی ایرانی و خارجی قراردادهایی را منعقد کرده‌ایم و فرانسه یکی از کشورهایی است که در اجرای طرح ماهی در قفس منطقه آزاد قشم مشارکت کرده است.

    مومنی با اشاره به اجرای طرح‌های کشاورزی در قالب طرح‌های گلخانه‌ای در 350 هکتار از اراضی منطقه آزاد قشم گفت: این طرح برای کشت برخی اقلام کشاورزی و صادرات آنها اجرایی می‌شود.

    مدیرعامل منطقه آزاد قشم با اشاره به سابقه 500 ساله منطقه آزاد قشم در بازرگانی با هند و چین تصریح کرد: با وجود سابقه این منطقه آزاد تجاری در حوزه بازرگانی، نتوانسته‌ایم از این پیشینه درخشان استفاده بهینه کنیم.

    وی ادامه می‌دهد: اقتصاد ما در بخش تجارت بزرگ شده اما متفکر نشده به همین دلیل ما نتوانسته‌ایم به نشان(برند)سازی در عرصه تجاری دست پیدا کنیم و همین امر موجب شده به‌طور معمول اجناس تولید داخل در نقاط مرفه‌نشین شهرها به فروش نرسد و کالاهای داخلی بیشتر از سوی قشر متوسط یا متوسط رو به پایین جامعه مصرف شود.
    مدیرعامل منطقه آزاد قشم از مذاکره با سرمایه‌گذاران برای تاسیس بانک‌های خارجی در قشم خبر داد و گفت: چینی‌ها شروط ایران برای تاسیس بانک در این منطقه را پذیرفتند.


    بدون سوئیفت پذیرش سرمایه مقدور نیست

    مومنی اظهار کرد: اعتقاد ما بر این است که چنانچه بانک و بیمه خارجی و همچنین سوئیفت در مناطق آزاد برقرار نباشد، امکان انجام عملیات مالی و پذیرش سرمایه‌گذاران خارجی وجود ندارد.

    وی گفت: بر این اساس یکی از مواردی که در مذاکرات با سرمایه‌گذاران خارجی عنوان شده، ایجاد بانک و بیمه خارجی در مناطق آزاد است که شروط مناطق آزاد مورد موافقت چینی‌ها قرار گرفته و قرار است بانک خارجی از سوی چینی‌ها در این منطقه تاسیس شود.

    مدیرعامل منطقه آزاد قشم افزود: هدف‌گذاری این است که قشم به هاب مالی منطقه تبدیل شود و بر این اساس، مذاکراتی با سرمایه‌گذاران ژاپنی انجام شده و قرار بر این است که در صورت پذیرش پیشنهادها، پروتکل‌های لازم برای مدیریت بازارهای مالی و سرمایه‌ای در قشم ایجاد شود.

    وی تصریح کرد: راه‌اندازی شعبه‌های بانک‌های خارجی در اولویت قرار دارد، اگر چه ضوابط خاصی از سوی بانک مرکزی بر تاسیس بانک‌های خارجی حاکم است اما به نظر نمی‌رسد محدودیت خاصی در کار باشد.

    مومنی در پاسخ به پرسشی درباره میزان سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه منطقه آزاد قشم گفت: تا خرداد سال 95 می‌توان رقم دقیقی از میزان سرمایه مورد نیاز داخلی و خارجی برای توسعه قشم اعلام کرد، چراکه باید در ابتدا با سرمایه‌گذاران خارجی به توافق برسیم تا در نهایت بتوانیم شرایط را برای اعلام رقم دقیق سرمایه‌گذاری‌ها فراهم کنیم.
    وی در تشریح آخرین وضعیت راه‌اندازی پل خلیج‌فارس اظهار کرد: در طرح جامع حمل‌ونقل و شبکه ارتباطی خلیج‌فارس یک پل، یک ریل قطار و نیز بندر کاوه دیده شده که اگر این پروژه تکمیل شود، کریدور جنوب به شمال راه‌اندازی شده و هند، چین و قشم به سرزمین اصلی، شمال ایران و اروپا متصل خواهند شد و در این صورت بخش اعظم ماموریت ما در حمل‌ونقل دریایی و زمینی نیز به سرانجام می‌رسد.

    مومنی خاطرنشان کرد: پنجشنبه هفته گذشته درخواستی را به معاون اول رییس‌جمهوری ارائه دادیم که براساس آن یا دولت تضامین لازم را به مناطق آزاد بدهد که خود فاینانسور خارجی بیاورد یا اینکه از صفر تا 100 پروژه‌ها را به ما واگذار کند تا کار را پیش ببریم.

    مدیرعامل منطقه آزاد قشم گفت: معاون اول رییس‌جمهوری نیز دستوری به رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داده که براساس آن، صفر تا صد اجرای پروژه‌ها به منطقه آزاد قشم واگذار می‌شود تا این منطقه بتواند با جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی کار را پیش ببرد.


    احداث شهرک پتروشیمی

    وی درباره سرمایه‌گذاری و وضعیت تولید صنایع پایین دستی پتروشیمی اظهار کرد: دو مگاپورت در کاوه و سوزا طراحی و مطالعات اجرا و جانمایی آن نهایی شده، ضمن اینکه قرار است با توافق انجام شده با وزارت نفت 8میلیون تن محصولات پایین‌دستی پتروشیمی در قالب 7 پلن و کارخانه تولید و عملیاتی شود.

    مدیرعامل منطقه آزاد قشم افزود: در حوزه احداث شهرک پتروشیمی نیز جانمایی لازم انجام و مشاور خارجی از فرانسه نیز انتخاب شده که در حال مذاکره با آنها هستیم.
    به گفته مومنی، درباره صادرات برق هزار تا 1500 مگاوات از سوی عمانی‌ها و هزار تا 1500 مگاوات از سوی اماراتی‌ها درخواست وجود دارد و تقاضای ما از وزارت نیرو این است که اختیارات خود را به صورت کامل به مناطق آزاد تفویض کند تا بتوان هم صادرات برق را به عمان و امارات انجام داد و هم مازاد تولید را به سرزمین اصلی صادر کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو