عصر بازار

عربستان ۸ میلیارد دلار از آمریکا وام می‌گیرد

عصر اعتبار- عربستان به دنبال گرفتن وامی ۶ تا ۸ میلیارد دلاری است که اولین استقراض خارجی قابل توجه این کشور در طی بیش از یک دهه اخیر به شمار می رود و به احتمال زیاد آمریکا این وام را به عربستان پرداخت خواهد کرد.

عربستان ۸ میلیارد دلار از آمریکا وام می‌گیرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»به نقل از رویترز، عربستان به دنبال گرفتن وامی 6 تا 8 میلیارد دلاری است که اولین استقراض خارجی قابل توجه این کشور در طی بیش از یک دهه اخیر به شمار می رود.
    اگر این خبر صحت داشته باشد، این استقراض ابعاد جدیدی از بحران مالی رژیم سعودی را آشکار می سازد.
    اولا اینکه مشکلات اقتصادی که کسری بودجه 100 میلیارد دلاری این کشور در سال 2015، ابعاد آن را نشان می دهد نقش مهمی در تصمیم ریاض در مورد جنبش انصارالله یمن داشته است. گفت و گوهای مستقیم بین عربستان و انصارالله روز چهارشنبه در نزدیکی مرز عربستان و یمن آغاز شد.
    محمد الشیره ای، سخنگوی حوثی ها گفت: «تمرکز این گفت و گوها روی راه های پایان دادن به جنگ و آغاز فوری آتش بس است.»
    ناظران معتقدند آنچه عربستان را ناگزیر به نشستن پای میز مذاکره کرده، تاثیرات عمیق این جنگ بر منابع مالی رژیم سعودی بوده است.
    با این وجود، پایان دادن به این جنگ برای جبران کسری بودجه دولت عربستان کافی نخواهد بود. به همین جهت به احتمال زیاد آمریکا این وام را به عربستان پرداخت خواهد کرد تا فشار ناشی از قیمت های پایین را همچنان بر روی ایران حفظ کند.
    علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اخیرا گفته جنگ قیمت نفت علیه ایران برای برخی کشورها تبعات منفی خواهد داشت. وی گفته: «برخی دولت ها تلاش کردند ایران و مقاومت را مهار کنند. آنها داعش را ایجاد کردند و از طریق افزایش عرضه به کاهش قیمت نفت کمک کردند. درست مثل گروه داعش که اکنون به مقابله با آنها برخواسته، تلاش برای کاهش قیمت نفت هم به ضرر آنها تمام خواهد شد.»
    نکته قابل توجه دیگر، که صحت این گزارش را تایید می کند سخنان سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان درباره تعلیق کمک های نظامی عربستان به لبنان است. هرچند سعودی ها ادعا می کنند که اقدامات حزب الله دلیل توقف این کمک بوده است، اما همانطور که سید حسن نصرالله اشاره کرده، انگیزه اصلی از این اقدام بحران اقتصادی ای است که خاندان آل سعود در ان گرفتار شده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی