عصر بازار

سرمایه‌گذاری ۸.۶ میلیارد دلاری ایرانی‌ها در املاک خارجی

عصر اعتبار- طبق یک تحقیقات، خریداران ایرانی ثروتمند با برچیده شدن تحریمهای بین‌المللی به صف خریداران قطری، کویتی و سعودی خواهند پیوست و حضور قابل توجهی در بازار املاک لوکس لندن خواهند داشت.

سرمایه‌گذاری ۸.۶ میلیارد دلاری ایرانی‌ها در املاک خارجی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، طبق محاسبات شرکت معاملات املاک راک استون انگلیس، خریداران ایرانی حقیقی و حقوقی ظرف پنج تا 10 سال آینده حداکثر شش میلیارد پوند (8.63 میلیارد دلار) در املاک مکانهایی شامل لندن، دوبی، سوییس، آلمان و جنوب فرانسه سرمایه گذاری خواهند کرد.

    شرکت راک استون که مدیرکل آن یک ایرانی تبار به نام بکی فاطمی است، شبکه‌ای از مشتریان ایرانی دارد. در حال حاضر 30 درصد از مشتریان راک استون از خاورمیانه هستند و از این تعداد پنج درصد ایرانی هستند.

    راک استون بر مبنای افزایش تقاضای خرید ایرانیها از زمان برداشته شدن تحریمها برآورد کرده است که خریداران ایرانی که ظرف 12 تا 24 ماه آینده در جست و جوی خانه در لندن هستند، 25 درصد افزایش خواهند یافت.

    آمار اقتصادی تهیه شده توسط محققان جی پی مورگان نشان می‌دهد که حدود 32 هزار ایرانی یا خانواده ایرانی با ثروتی بالغ بر دو میلیون پوند (2.87 میلیون دلار) و 65 فرد یا خانواده ایرانی با ثروت بالغ بر 70 میلیون پوند (100 میلیون دلار) و چهار میلیاردر ایرانی وجود دارند.

    راک استون برآورد کرده است از این تعداد حدود 1000 تا 1500 شرکت یا خانواده تمایل دارند ظرف سه تا پنج سال آینده در املاک خارجی سرمایه گذاری کنند و حداکثر 50 شرکت یا خانواده ایرانی هر یک حداکثر 100 میلیون پوند (144 میلیون دلار) برای هزینه کردن در سرمایه گذاریهای خارجی دارند.

    با توجه به این رقم راک استون برآورد کرده است که خریداران ایرانی ممکن است حداکثر شش میلیارد پوند در املاک بین المللی و سایر فرصتهای پرسود سرمایه گذاری کنند.

    طبق برآورد این شرکت، حتی اگر پنج تا 20 درصد از این پول به لندن وارد شود مبلغ فوق العاده قابل توجهی وارد بخش املاک انگلیس خواهد شد.

    به گفته مدیرکل راک استون، لندن اصلی‌ترین مقصد خارجی ایرانی‌ها برای خرید املاک است. همچنین پولدارهای ایرانی در نیویورک و لس آنجلس هم سرمایه گذاری داشته اند اما به دلیل تحریمهای آمریکایی که همچنان به قوت خود باقی مانده اند این گزینه‌ها در حال حاضر امکان پذیر نیستند. دوبی هم به دلیل نزدیکی با ایران مقصد محبوبی است اما نمی‌تواند با سیستم آموزشی و تابستان خنک لندن رقابت کند. ایران همچنین روابط تارخی با آلمان، پاریس و سوییس دارد اما لندن موقعیت بهتری در میان سایر مکانها دارد زیرا املاک زیادی در بخشهایی از پایتخت قرار دارند که ارتفاع ساختمانها در آنجا همچنان محدود است و ارزشهای فرهنگی بناها همچنان حفظ شده است.

    بر اساس اعلام راک استون، چهار نوع سرمایه گذار ایرانی بدنبال خرید املاک در لندن خواهند بود که گروه اول خانواده‌ها و افراد پولدار و گروه دوم سرمایه گذاران حرفه ای هستند. گروه سوم شرکتهای خصوصی و گروه چهارم نهادهای مورد حمایت دولت یا صندوقهای سرمایه گذاری دولتی هستند.

    این شرکت اعلام کرده بیشتر خریداران از یک تا 30 میلیون برای خرید خانه در لندن هزینه خواهند کرد.

    بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، امکان سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در لندن با برقراری مجدد پروازهای مستقیم میان پایتخت انگلیس و تهران راحت‌تر خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی