عصر بازار

کاهش نوسان بازارها در انتظار سرخط سیاست پولی آمریکا

بیانیه مارس فدرال رزرو منتشر شد

عصر اعتبار- بازارهای جهانی طلا که هفته کاری جاری را با نوسان‌های شدید آغاز کرده بودند، با نزدیک شدن به پایان نشست مارس کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، شاهد افزایش احتیاط معامله‌گران شدند.

بیانیه مارس فدرال رزرو منتشر شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد ،چهارشنبه شب بیانیه این کمیته بانک مرکزی آمریکا منتشر شد و از همین رو بود که بازارها در روز سه‌شنبه و صبح چهارشنبه شاهد کاهش نوسان‌ها بودند. هر اونس فلز زرد که روز سه‌شنبه با 4 دلار افت به قیمت 1234 دلار رسیده بود، صبح روز گذشته را به نوسان در ابتدای محدوده 1230 دلار گذراند.

    بهایی که تا ساعت 6عصر چهارشنبه برای اونس ثبت شد، 1231 دلار بود، اما هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته رقم خورد باشد، به ویژه از آن رو که ساعت 22:30 شب گذشته بیانیه مهم فدرال رزرو منتشر شد.

    افت روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از ادامه سودگیری معامله گران بود که روز دوشنبه باعث سقوط قیمت طلا از اوج 13 ماهه شده بود. سه‌شنبه همچنین عوامل خارجی به ضرر طلا عمل کردند. در دومین روز کاری هفته قیمت اونس به کف ماه مارس رسید، چراکه نه تنها فشار سودگیری محسوس بود، بلکه کاهش قیمت نفت و رشد شاخص دلار هم به افت قیمت فلز زرد کمک کردند.

    با این همه حتی در چنین روزی هم چهره فنی طلا تخریب نشد. رشد هفته‌های گذشته چنان قدرتی به «افزایشی»‌های بازار داده که تنها اتفاقی خاص می‌تواند آنها را از موضع قدرت پایین بیاورد. بازارهای جهانی در این روز به داده‌های اقتصادی ژاپن توجه داشتند، اما عمدتا در انتظار بیانیه چهارشنبه شب فدرال رزرو بودند.

    در این روز داده‌های زیادی از اقتصاد آمریکا منتشر شد، اما حتی آنها هم نتوانستند حالت انتظار را خنثی کنند. کف و سقف قیمت اونس در روز سه‌شنبه 1227 و 1236 دلار بود، ارقامی که فاصله کم آنها نماد انتظار بود. بازارها صبح چهارشنبه را با انتظار شروع کردند و تا زمان نوشته شدن این گزارش به روند کم‌نوسان خود ادامه دادند.

    این انتظار در حالی مشهود بود که کمتر کسی انتظار داشت فدرال رزرو سیاست پولی خود را در نشست مارس تغییر دهد. با این همه از آنجا که فدرال رزرو مهم‌ترین بانک مرکزی دنیا است، دیده بانی داده‌های آن همیشه با قوت تمام ادامه دارد. صبح چهارشنبه قیمت نفت کمی بالاتر رفت که به رشد شاخص‌های بورس کمک کرد و طلا را کمی تحت فشار گذاشت، اما بیشتر بازارهای جهانی حالت انتظاری خود را حفظ کردند.

    همزمان، شاخص دلار با رشد همراه بود، گرچه معامله گران بازارهای جهانی ارز هم در انتظار داده‌های بیانیه بودند.

    عصر چهارشنبه تحلیلگران معتقد بودند سطح حمایتی قیمت طلا 1220 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت این فلز زرد تا 1200 دلار کاهش خواهد یافت. البته تحلیلگران موسسه سرمایه‌گذاری «تی‌دی‌اس» تاکید داشتند که سطح حمایتی مهم قیمت طلا 1225 دلار است و اگر طلا نتواند این سطح مهم را حفظ کند به زودی تا 1200 دلار کاهش خواهد یافت.

    تحلیلگران تی دی اس می‌گویند: «تا زمانی که سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به تثبیت شرایط اقتصادی آمریکا مطمئن نشوند، احتمالا درخشش طلا در بازارهای بین‌المللی کاهش نخواهد یافت. اگر اوضاع اقتصادی آمریکا و جهان بهبود یابد، فدرال رزرو تمایل بیشتری برای افزایش نرخ بهره خواهد داشت.»

    از سوی دیگر، موسسه «کاپیتال مارکتس» هم اعلام کرد: «به‌نظر می‌رسد قیمت طلا در روزهای آینده با کاهش بیشتری روبه‌رو خواهد شد چرا که فدرال رزرو احتمالا نرخ بهره را زودتر از انتظارات کارشناسان اقتصادی، افزایش خواهد داد. این احتمال وجود دارد که فدرال رزرو در نشست آوریل نرخ بهره را افزایش دهد.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی