عصر بازار

افزایش ۳۳ دلاری نرخ جهانی طلا

عصر اعتبار- طلای جهانی در پی تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای کاهش تعداد دفعات افزایش نرخهای بهره در سال جاری که ارزش دلار را تحت فشار قرار داد، با جهش قیمت روبرو شد.

افزایش ۳۳ دلاری نرخ جهانی طلا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 0.3 درصد کاهش یافت و به 1258 دلار رسید. بهای معاملات این بازار تا پایان روز چهارشنبه بزرگترین افزایش یک روزه در پنج هفته گذشته را ثبت کرد و تا سطح 1264 دلار صعود کرد.

    در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در آوریل 2.7 درصد (33.30 دلار) افزایش یافت و به 1263.30 دلار رسید و روند کاهشی در سه روز گذشته را متوقف کرد.

    بانک مرکزی آمریکا در پایان نشست سیاست گذاری دو روزه خود نرخ بهره مبنای را در 0.25 تا 0.5 درصد هدف قرار داد و تعداد دفعات افزایش نرخهای بهره در سال جاری را از چهار دور برنامه ریزی شده در دسامبر، به دو دور کاهش داد. نرخهای بهره پایین به نفع طلا بوده و به این فلز زرد که دارایی بدون بازده است اجازه می دهد با دارایی‌هایی مانند سهام بهتر رقابت کند.

    طلا در هفت روز از هشت روز گذشته به دلیل فشارهای سودبری و کنار کشیدن سرمایه گذاران و معامله گران از بازار و انتظار آنها برای اعلام نتایج این نشست کاهش یافته بود اما انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا بلافاصله این فلز ارزشمند را در مسیر افزایش قیمت قرار داد.

    به گفته رابین هاورث، استراتژیست ارشد بانک مدیریت سرمایه آمریکا در سیاتل، به نظر می رسد موانع موجود بر سر راه صعود طلا کنار رفته و مسیر حرکت این فلز در آینده نزدیک ممکن است خنثی یا مثبت باشد.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، طلا از ابتدای سال 2016 تا مقطع کنونی تحت تاثیر آشفتگی بازارهای مالی، ریزش قیمت نفت و ضعیف شدن دورنمای رشد اقتصاد جهانی که تقاضا برای این فلز ارزشمند به عنوان دارایی امن را تجدید کرد، بیش از 18 درصد رشد قیمت داشته است.

    صندوق "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری جهان با پشتیبانی طلاست، روز دوشنبه شاهد بزرگترین خروج سرمایه یک روزه از اوایل دسامبر بود اما روز سه شنبه از افزایش داراییهایش به میزان 2.1 تن خبر داد. ورود سرمایه به صندوقهای سرمایه گذاری پس از کاهش در دو سال گذشته، از ابتدای سال 2016 تاکنون بیش از 270 تن افزایش یافته است و از قیمت طلا پشتیبانی بیشتری کرده است.

    جورج بوئل، تحلیلگر گروه ABN Amro که سومین پیش بینی کننده صحیح قیمت طلا در سه ماهه پایانی سال 2015 بود، اظهار کرد طلا در پی بیانیه اخیر بانک مرکزی آمریکا که بر افزایش تدریجی نرخها تاکید داشت ممکن است به سطح 1300 دلار صعود کند.

    در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با 0.2 درصد افزایش، 15.66 دلار بود. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.6 درصد افزایش، 983.80 دلار معامله شد در حالیکه هر اونس پالادیم 0.4 درصد رشد کرد و 584.65 دلار بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی