عصر بازار

روایتی از سقوط تا صعود شاخص بورس

در بازار سهام مدل ۹۴ چه گذشت؟

عصر اعتبار- در بازار سرمایه سال ۹۴ عوامل بسیاری تاثیر گذار بودند که در میان آنها عواملی همانند عملی شدن اجرای برجام، کاهش نرخ سود بانکی و... در رشد ماه های اخیر این بازار نقش آفرین بودند.

در بازار سهام مدل ۹۴ چه گذشت؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، بورس تهران در سال 94 دو چهره متفاوت از خود به نمایش گذاشت. از یک سو در شش ماهه اول سال سنگین ترین رکود در تاریخ بورس تهران رقم خورد اما در سه ماهه پایانی سال با اجرای برجام ورق برگشت و روند سقوط متوقف و جای خود را به روند صعودی داد.

    در مجموع شاخص بورس با رشد چشمگیر و بیش از 17 هزار واحدی خود در سال جاری، روزهای خوشی را برای بازار سرمایه کشور رقم زد. نماگر بازار سرمایه در آخرین روز معاملاتی خود در سال 1394، در کانال 80 هزار واحدی تثبیت شد تا  سال نو را قدرتمند اغاز کند.

    بر اساس این گزارش، به هرحال اگرچه ذات بورس این است که به هر اخبار مثبت و منفی واکنش نشان می‌دهد اما در سال جاری چه اتفاقاتی در بازار سرمایه صورت گرفت؟ کدام عوامل باعث رشد بازار و ورود نقدینگی به این بازار شدند؟

    برنامه افزایش سرمایه و تعدیل مثبت در پیش‌بینی سود بسیاری از شرکت‌ها، گزارش‌های تثبیت قوانین در بازار سرمایه و سیاست‌های اتخاذی دولت در سال 1394 از عوامل تاثیرگذار بر بازار سهام بودند که این مسایل هرکدام به نوعی موجب رونق معاملات در این بازار شدند. اما بعضی مسائل تاثیری عمیق تر بر بازار سرمایه کشور به جا گذاشتند و از عوامل بسیار مهم در این زمینه بوده اند که در این گزارش به شرح آنها پرداخته شده است، اما در مجموع به نظر می رسد هرچقدر که اقتصاد کشور شفاف‌تر باشد، بورس کشور که دماسنج اقتصادی کشور به شمار می‌رود، وضعیت درست‌تری از اقتصاد کشور را نشان می‌دهد.

    تاثیر اجرای برجام بر بورس
    سال 94 با سناریوی مذاکرات هسته‌ای و بیانیه لوزان آغاز شد که در ابتدا کارشناسان بسیاری عقیده داشتند که در صورت تحقق این شرایط و لغو تحریم‌ها، بازارهای مختلف کشور تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و با شرایط به وجود آمده، جو روانی و امیدواری به آینده در میان عموم صورت گرفت اما این جو امیدوارکننده باعث تغییرات آنچنانی در شاخص بورس در آن ایام نشد.

    درصورتی که با محقق و عملی شدن برجام در دی ماه سال جاری، بورس کشور در زمستان سال 1394 رشد چشمگیر و بی سابقه ای را تجربه کرد؛ چراکه دیگر  امیدواری بازار برای اجرای برجام و لغو تحریم‌ها به اطمینان تبدیل شده بود و این مساله یکی از اتفاقات مهم در اقتصاد کشور بود که توانست به بازار سرمایه رونق ببخشد و همانطور که مشخص است عمده رشد بازار سرمایه در سال 1394 در زمستان امسال اتفاق افتاد، چراکه با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها و به دنبال آن، اخباری در خصوص سفر رییس جمهور به اروپا، عقد قراردادهای مشترک میان خودروسازان معتبر خارجی با خودروسازان ایرانی این بازار تحت تاثیر قرار گرفت و حتی شرایط ورود نقدینگی به بازار سرمایه از طریق ورود سرمایه‌گذاران خارجی(اگرچه این مساله نیاز به زیرساخت‌های مختص خود دارد اما یکی از عواملی است که می‌تواند بر ورود نقدینگی به این بازار کمک کند) و آزاد شدن منابع بلوکه شده، برقراری ارتباط و همکاری میان تولیدکننده‌های داخلی و خارجی وبسیاری عوامل دیگر فراهم شد که هر کدام از این موارد به نوعی اثرات مثبت خود بر بازار سرمایه را نمایان کردند.

    کاهش نرخ سود بانکی از 22 درصد به 18 درصد
    بر اساس این گزارش، کاهش نرخ سود بانکی یکی دیگر از عواملی است که توانست به رشد بازار سرمایه کمک کند. با این اتفاق مثبت که در اقتصاد کشور رخ داد و این نرخ سود طی دو مرحله از 22 درصد به 18 کاهش یافت، باعث شد که توجه سرمایه گذاران بیشتری به بازار سرمایه جلب شود. در این راستا بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که با انجام این امر، نقدینگی بیشتری از بانک‌ها به سمت بازار سرمایه هجوم می‌آورد چراکه دیگر سپرده‌گذاری در بانک‌ها برای سرمایه‌گذاران جذابیت نخواهد داشت. همچنین انتظار می رود با کاهش نرخ سود بانکی P/E بازار سهام روند افزایشی پیدا کند و البته از دیگر مزایای این امر، تاثیر مثبت بر سود عملیاتی شرکت هاست به این معنی که دیگر فشار نقدینگی زیادی به شرکت‌ها وارد نمی‌شود و از نرخ بهره تسهیلاتی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد کاسته می‌شود.

    کاهش نرخ خوراک پتروشیمی از 13 سنت به 10 سنت
    از اتفاقات مهم دیگری که در سال جاری اتفاق افتاد کاهش نرخ خوراک پتروشیمی از 13 سنت به 10 سنت بود که به گفته بسیاری از کارشناسان این کاهش نرخ می‌تواند به کاهش قیمت تمام‌شده محصولات در شرکت‌های پتروشیمی منجر ‌شود که این امر باعث افزایش حاشیه سود و در نهایت رشد سودآوری آنها می‌شود.

    انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در هفتم اسفندماه
    انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان  که در هفتم اسفندماه امسال اتفاق افتاد، از مسائل مهمی بود که از نگاه بسیاری از کارشناسان بازار سهام، تاثیر بسزایی بر بورس کشور گذاشته است. برخی از کارشناسان معتقد بودند که با شرایط فعلی و به دنبال لغو تحریم‌ها این انتخابات بسیار مهم به شمار می‌آید چراکه اگر مجلس با دولت در اجرایی کردن سریع تعاملات بین‌المللی همراه باشد طبیعتا چشم اندازهای بهتری را برای بازار سرمایه پیش رو خواهد بود اما بعد از انجام انتخابات با مشخص شدن و اعلام آرا، شاخص دو روز روندی نزولی را طی کرد که در این زمینه کارشناسان معتقد بودند که به دلیل انتخابات بازار محتاطانه عمل کرده و حتی این کارشناسان حرکت منفی بازار را منطقی و به نوعی مثبت می‌پنداشتند.

    واکاوی تاثیر کاهش قیمت های جهانی بر بازار سهام
    کاهش قیمت نفت و فلزات اساسی در بازار جهانی از فاکتورهایی مهمی است که بازارهای داخلی، از جمله بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد که متاسفانه در سال 1394 با نوسات و البته کاهش این قیمت‌ها مواجه شدیم. در این خصوص بسیاری از کارشناسان هم معتقد بودند از آنجا که اقتصاد کشور تک‌محصولی است یعنی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی وابسته است، پس تاثیراتی که صنایع کشور از افت قیمت نفت می‌گیرند به شدت بالاست و این موضوع می‌تواند بر شرکت‌های که به طور مستقیم و غیرمستقیم با نفت سروکار دارند که  تاثیرگذار باشد. البته این در صورتی است که مساله کاهش قیمت نفت، مدتهاست که بازار سهام را تحت تاثیر خود قرار داده و بخشی از ریزش‌های سنگین بازار سرمایه در ماه‌های گذشته به همین علت بوده است.

    اما در کنار این مسائل بسیاری از کارشناسان نیز معتقدند که از آنجا که عدم وجود نقدینگی در بازار از مشکلات اصلی بازار سرمایه بوده، نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و فروش احتمالی برخی حقوقی‌های بزرگ بازار سهام، در تزریق نقدینگی به این بازار موثر بوده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی