عصر بازار

فعال بازار کار:

«خدمات» در اشتغال کشور «رکورد» زد

عصر اعتبار- فعال بازار کار با بیان اینکه در جامعه ای که تولید محور اصلی نباشد اشتغال در بخش خدمات رشد می‌یابد گفت: با وجود حجم بالای بیکاری در کشور در حال حاضر۲میلیون شغل در دست اتباع بیگانه است که علت اصلی آن مقرون به صرفه بودن نیروی کار خارجی به ایرانی است.

«خدمات» در اشتغال کشور «رکورد» زد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از تسنیم، حمیدحاج اسماعیلی درباره فرهنگ کار گفت:یکی از مشکلات در بازار کار فرهنگ کار است. مشکلات موجود در بازار کار ناشی از سیاست‌ها و نگرش دولت به این بازار است. در حال حاضر بخش قابل توجهی از اتباع خارجی دارای مجوز و بدون مجوز با عدم نظارت دقیق دولت در بازار کار مشغول فعالیت هستند.

    وی با بیان اینکه شهرداری از جمله بخش‌هایی است که استفاده زیادی از نیروی کار خارجی می‌کند افزود:در حال حاضر به اعتقاد بسیاری از اقتصاد‌دان‌ها هزینه ایجاد یک شغل در ایران بیش از 60 میلیون تومان است اما با کمتر از400 هزار تومان یک شغل به نیروی کار خارجی واگذار می شود.

    این فعال بازار کار با تأکید بر اینکه دولت باید نگرش خود را درباره اشتغال اتباع بیگانه در بازار کار تغییر دهد اظهار داشت:دولت مدعی این است که در این بخش نظارت کافی دارد و نمی‌خواهد فعالیت آنها را در ایران ممنوع کند. چرا که معتقد است در برخی کارها نیروی کار ایرانی فعالیت نمی کند.

    حاج اسماعیلی با بیان اینکه در شرایطی که نرخ بیکاری بالا است، کارگران خارجی اشتغال را در بخش های ساختمانی،معادن و شهرداری‌ها به دست گرفته اند افزود:پیمانکاران در حوزه ساختمان به وفور از کارگران خارجی استفاده می‌کنند. اعتقاد آنها این است که کارگران خارجی مقرون به صرفه تر از کارگران ایرانی هستند. فعالیت اتباع خارجی در شهرداری‌ها و صنعت ساختمان باعث با تجربه شدن تعداد زیادی از این کارگران در این حرفه ها شده است.

    وی با بیان اینکه آمار‌ها خبر از فعالیت 2 میلیون کارگر اتباع خارجی در کشور دارد افزود:بارها بیان شده است که کارگران ایرانی تمایلی به فعالیت در کارهای سخت و فیزیکی ندارند. اما به تازگی در یکی از شهرها تعدادی فارغ التحصیل لیسانس و فوق لیسانس برای خدمات شهری(رفته گری) استخدام شده‌اند. بنابراین فعالیت در چنین مشاغلی نیازمند تحصیلات آکادمیک نیست. همچنین بسیاری از افراد دارای مدرک بالاتر از دیپلم در مشاغل خدماتی بیمارستان‌ها و بانک ‌ها مشغول فعالیت هستند.

    حاج اسماعیلی ادامه داد: بخش خدمات جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد. بخش خدمات بیشتر با مصرف عمومی و روزمره مردم در ارتباط است و موسسات مالی، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز عرضه و توزیع مواد خوراکی و غذایی با بخش خدمات سر و کار دارند. بنابراین وقتی اقتصاد کشور مبتنی بر تولید نباشد و به طور طبیعی نیاز به سرمایه‌گذاری برای تأسیس بنگاه‌های خدماتی کم باشد، بخش خدمات رشد پیدا می‌کند.دولت باید اشتغال تولید محور را دردستور کار خود قرار دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی