عصر بازار

کاهش قدرت خرید کارگران

افزایش دستمزدها هم دردی درمان نکرد

عصر اعتبار- کارشناسان معتقدند حقوق و دستمزد کارگران را باید در حد تورم افزایش دهند اما این ارقام دردی از کارگران درمان نمی کند.

کاهش قدرت خرید کارگران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، لطفعلی بخشی کارشناس اقتصادی  با اشاره به افزایش 14درصدی حقوق کارگران، گفت: طبق قانون حقوق و دستمزد کارگران باید در حد تورم افزایش یابد البته باتوجه به شرایط سخت این قشر، این ارقام دردی از آنها دوا نمی کند.

    وی درادامه یادآورشد: اگر حقوق کارگر بیشتر از نرخ تورم باشد قدرت خرید افزایش خواهد داشت و در نتیجه معیشت بهتری برای آن ها رقم می خورد.

    وی طرف دیگر این امر را کارفرمایان رکود زده دانست و افزود: اینکه رکودحاکم بر اقتصاد کشور افزایش حقوق کارگران برای کارفرمایان  را سخت کرده است.

    این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در طی سالهای اخیر تعدیل نیرو واحدهای تولیدی منجر به بیکار شدن بخشی از جامعه کارگری شده است و این افزایش دستمزدها ممکن است باتوجه به وضع رکود سبب شود تا بنگاههای تولیدی به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآیند و بازهم بر تعداد بیکاران اضافه شود.

    **افزایش 14درصدی حقوق کارگزان کارساز نیست

    در ادامه مسعود دانشمند دبیرکل خانه اقتصاد ایران دراین باره گفت: افزایش دستمزد کارگران بر اساس نرخ رشد سالیانه تورم چندان بر معیشت این قشر کار ساز نیست.

    وی در ادامه افزود:البته این افزایش دستمزد با توجه به شرایط اقتصادی موجب خواهد شد واحدهای تولیدی نتواندجوابگوی هزینه و حقوق کارگران باشند و در نهایت منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی خواهد شد.

    دبیرکل خانه اقتصاد ایران  درادامه یادآورشد: بخش های تولیدی باید تقویت شوند تا بتوانند تولید و صادرات بیشتری داشته باشند و در چنین شرایطی است که کارفرما نیز توانایی پرداخت حقوق این قشر را خواهد داشت.

    دانشمندتصریح کرد: تقویت واحدهای تولیدی موجب اشتغال پایدار می شود.

    ** افزایش 14درصدی حقوق کارگران ممکن است دردی را دوا نکند

    محمدحسین فاتحی از دیگر کارشناسان اقتصادی دراین باره گفت: معمولا زمانی که صحبت از افزایش دستمزدها برای کارگران می شود مهمترین پارامتر تصمیم گیری درخصوص معیشت زندگی آنها است.

    وی در ادامه عنوان کرد: این افزایش دستمزدها دردی از کارگران درمان نمی کند چراکه سالهاست قدرت خرید کارگران کاهش پیدا کرده است.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو