عصر بازار

اقساط تسهیلات ۱۶۰۰میلیون ریالی برای «خانه اولی ها و زوج های جوان» کمتر شود

عصر اعتبار- رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران گفت: افزایش وام خرید مسکن به حداکثر ۱۶۰۰ میلیون ریال به تحرکات بازار مسکن کمک می کند اما مبلغ اقساط آن برای «خانه اولی ها» و «زوج های جوان» و دهک های پایین جامعه زیاد است و باید کاهش یابد.

اقساط تسهیلات ۱۶۰۰میلیون ریالی برای «خانه اولی ها و زوج های جوان» کمتر شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، سال گذشته، شورای پول و اعتبار با مصوباتی برای افزایش تحرک در بخش مسکن برای سال 1395، شرایط خانه دار شدن زوج هارا تسهیل کرد و گام دوم برای خوشحال کردن متقاضیان استفاده از وام 1600 میلیون ریالی مسکن، کاهش بهره و افزایش مدت زمان بازپرداخت اقساط است.
    «حسام عقبائی» در این رابطه به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: دهک هایی داریم که در پرداخت اقساط مسکن مهر دچار مشکلند، اکنون نیز پرداخت ماهانه حدود 20 میلیون ریال اقساط تسهیلات برای این دهک ها بالاست و در نتیجه، دهک هایی که به لحاظ اقتصادی در سطحی بالاتر قرار دارند، برای دریافت این تسهیلات ورود می کنند.
    مسئول کمیسیون حقوقی اتاق اصناف تهران به تلاش دولت برای خروج اقتصاد بوی‍ژه بخش مسکن از رکود اشاره کرد و افزود: امیدواریم نمایندگان منتخب مردم در مجلس دهم این توانایی را داشته باشند که تغییراتی در قانون پولی و پانکی ایجاد کنند تا بتوانیم منابع مالی خاصی را به بخش مسکن اختصاص دهیم.
    عقبائی افزود: اگر تحرکی در بازار مسکن ایجاد شود، شاهد گردش پولی و ایجاد اشتغال بسیار بالا در کشور خواهیم بود و مردم می توانند تولید بیشتر داشته باشند در نتیجه انگیزه تولیدکننده و سازنده ساختمان بیشتر می شود و در مجموع فرصتی برای خروج از رکود فراهم می شود.
    رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک، افزایش تسهیلات بانکی را موجب افزایش حجم معاملات مسکن دانست و افزود: با تحریک تقاضا ضمن افزایش تولید، شاهد افزایش حجم معاملات مسکن خواهیم بود و به خروج بازار مسکن از رکود کمک می کند.
    وی افزود: یکی از راهکارها، افزایش تسهیلات بانکی است که دولت تدبیر و امید نسبت به افزایش تسهیلات بانکی با سود 17درصدی اقدام کرده و این رویکرد در سه بخش «خانه اولی ها»، «زوج های جوان» و «بدون سپرده» دنبال شده است.
    مسئول کمیسیون حقوقی اتاق اصناف تهران پیشنهاد کرد، مسئولان ذیربط برای تحقق تامین مسکن دهک های ضعیف و متوسط گام برداند و پرداخت تسهیلات را از دهک های پایین جامعه شروع کنند.
    وی افزود: پیشنهاد می کنیم دولت بانک های عامل ویژه ای در بخش مسکن را فعال کند تا بتوانند یک پرونده خاص برای تسهیلات بانکی اختصاص دهند.
    به گفته وی ، در کشورهای توسعه یافته بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن گاهی بین سه تا چهار دهه برای مردم فرصت ایجاد می کند بنابراین 12 سال مدت بازپرداخت در ایران زمان کوتاهی است بنابراین باید منابع بانکی خاصی اختصاص داده شود.
    عقبائی با بیان اینکه رقم بالای اقساط، دایره دریافت کنندگان تسهیلات 1600 ریالی را محدود می کند، افزود: میزان بالای اقساط، جامعه هدف این تسهیلات را کوچک تر کرده است.
    این فعال بخش مسکن با بیان اینکه وام های 600 میلیون ریالی کمتر از 12 درصد ارزش بهای یک آپارتمان را تامین می کرد، افزود: گرچه افزایش سقف تسهیلات مناسب است اما محدود کردن آن به زوج های جوان، تعداد دهک های درآمدی به ویژه درآمدهای پایین را کاهش می دهد و درصد زیادی از متقاضیان واقعی مسکن را پوشش نمی دهد.
    به اعتقاد برخی کارشناسان بخش مسکن، اقساط ماهانه 230 میلیون ریالی تسهیلات 1600 میلیون ریالی از توان بسیاری از زوج های جوان خارج است و مسئولان وزارت راه و شهرسازی نیز با تایید این دغدغه، بر لزوم افزایش مدت زمان بازپرداخت و کاهش نرخ سود وام ها تاکید دارند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو