عصر بازار

تاثیر اقتصاد جهانی بر اقتصاد ایران در سال گذشته

عصر اعتبار- اقتصاد ایران به عنوان اقتصادی با صادرات بالای کالاهای پایه، وابستگی زیادی به نوسانات قیمتی این کالاها دارد. به همین دلیل طی سال ۲۰۱۵، روند کاهشی قیمت‌ها در بازار کالاهای پایه اثر به‌سزایی بر روند صادرات کشور داشته است.

تاثیر اقتصاد جهانی بر اقتصاد ایران در سال گذشته
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، موسسه عالی آموزش و پژوهش، مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گزارشی را منتشر کرده است که در آن، تحولات اقتصادی جهان در سال 2015 و نقشی که تحولات اقتصادی جهان بر اقتصاد ایران داشته است، بررسی شده است.

    در متن این گزارش آمده است: در حدود 81.5 درصد از کل صادرات کشور، صادرات کالاهای پایه هستند که از این میزان نیز 78.9 درصد را انرژی تشکیل می‌دهد.

    همچنین در این گزارش درباره صادرات غیر نفتی کشور در شش ماهه‌ اول سال 1394، آمده است: در شش ماهه نخست سال صادرات غیر نفتی کشور با رشدی معادل منفی 4 درصد نسبت به دوره‌ی مشابه سال قبل مواجه شده است که دلیل اصلی کاهش ارزش صادرات غیرنفتی کشور هم کاهش قیمت‌ها در بازار کالا عنوان شده است. یکی دیگر از دلایل اصلی کاهش قیمت‌ها در بازار کالا نیز کاهش تقاضای خارجی اقتصادهای مهمی مانند چین است.

    کشور چین مهمترین شریک تجاری ایران است در شش ماهه‌ی نخست سال، کشور چین سهم 23 درصدی از صادرات غیرنفتی کشور داشت. بنابراین کاهش رشد اقتصادی چین و به تبع آن کاهش تقاضای این کشور برای کالاهای واسطه‌ای اثری منفی بر میزان صادرات ایران داشته است.

    همچنانکه در طی یک سال گذشته سهم اقتصاد چین از صادرات غیرنفتی کشور نسبت به سال 93 کاهش یافته است. سهم اقتصاد چین از صادرات غیرنفتی کشور در 6 ماهه‌ی نخست سال 1393، نزدیک به 26 درصد بوده است که در سال 1394 به 23 درصد رسیده است.

    این گزارش درباره سهم هند از صادرات غیرنفتی کشور در شش ماهه‌ نخست سال توضیح داده است: سهم هند در صادرات غیر نفتی کشور نسبت به سال گذشته یک‌درصد افزایش یافته و به هشت درصد رسیده است. افزایش سهم هند از صادرات غیرنفتی کشور را می‌توان به افزایش رشد اقتصادی این کشور نسبت داد. رشد اقتصادی هند در فصل سوم سال 2015 بیشتر از فصل قبل بوده است و در واقع روندی متفاوت از اقتصاد چین داشته است. روند افزایشی رشد اقتصادی هند می‌تواند افزایش تقاضای این کشور را از ایران به دنبال داشته باشد.

    در بخش دیگری از این گزارش مطرح شده است: به طور کلی در شش ماهه‌ی نخست سال 1394، حدود 95 درصد از صادرات کشور به قاره‌ی آسیا انجام شده است که در حال حاضر با توجه به روند نزولی رشد اقتصادی در اقتصادهای نوظهور و درحال توسعه‌ای که در این قاره قرار دارند، آسیب‌پذیری اقتصاد کشور از تغییر روند این اقتصادها افزایش یافته است.

    بنابراین انتظار می‌رود که با توجه به روند رفع تحریم‌های اقتصادی کشور، ترکیب سهم کشورهای مختلف از صادرات ایران تغییر کند و با توجه به اینکه کاهش قیمت‌ها در بازار کالا بخصوص بازار انرژی، قدرت خرید مصرف کنندگان را در اروپا و آمریکا افزایش داده است، این امید وجود دارد که با برداشته شدن محدودیت‌های تجاری، تقاضای این دسته از کشورها برای کالاهای صادراتی کشور افزایش یافته و از این جهت بر میزان صادرات کشور اثر مثبت بگذارد.

    همچنین در این گزارش آمده است: ارزش واردات در شش ماهه اول سال 1394 نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد منفی 20.4 درصدی را تجربه کرده است.

    اگرچه، بخش مهمی از کاهش واردات در شش ماهه اول سال 1394 به دلیل کاهش قیمت جهانی کالاها رخ داده است ولی بخش دیگری از این کاهش ناشی از افت تقاضای داخلی برای کالاهای وارداتی است که نشانه‌ای از وجود رکود در طرف تقاضای اقتصاد است. کاهش ارزش ثبت سفارش در شش ماهه اول سال 1394، مؤید ادامه روند کاهنده واردات در ماه‌های آینده است. در مدت شش ماهه‌ی نخست سال ، در حدود 67 درصد از کل واردات کشور از قاره‌ی آسیا بوده است و در حدود 29 درصد از سهم واردات، مربوط به قاره‌ی اروپا است. در میان کشورهای آسیایی، بیشترین سهم مربوط به اقتصاد چین میباشد.

    سهم واردات از چین از کل واردات کشور در شش ماه نخست سال جاری، در حدود 25 درصد بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد افزایش یافته است. در مقابل سهم واردات هند از کل واردات کشور یک درصد کاهش یافته است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی