عصر بازار

اسکناس های نو در جیب کیست؟

برای چاپ هر اسکناس چقدر هزینه می شود؟

عصر اعتبار- این روزها توجه بسیاری از ما به نو و تانخورده بودن اسکناس ها جلب می شود.

برای چاپ هر اسکناس چقدر هزینه می شود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، "عیدی" واژه ای است که شاید بیشتر از همه، ذهن کوچکترها را درگیر خود کند؛ کوچکترهایی که با رخت و لباس نو، به همراه پدر و مادرهایشان وارد خانه اقوام می شوند و بعد از تناول انواع خوردنی ها از جمله آجیل که معمولا علاقه فراوانی هم نسبت به بزرگترها به آن دارند، منتظر زمان خداحافظی می شوند، چرا که از نظر آنها یک اتفاق جالب و البته پیش بینی شده، در انتظار آنهاست.

    اما اگر بخواهیم تعریفی از این اتفاق داشته باشیم، شاید بتوانیم آن را یک اسکناس نو و تانخورده از دست بزرگ خانه ای که به میهمانی رفته ایم خلاصه کنیم.اسکناس هایی که قبل از سال تحویل همه به دنبالشان، بانکها را می گردند، حالا دانه دانه به دست کوچکترهای فامیل می رسد.

    قدیم تر ها بیشتر از مبلغ اسکناس، نو بودن آن مورد توجه عیدی بگیرها بود اما حالا فارغ از نو بودن، پولی که از دست بزرگترها گرفته میشود هم کمی برایشان مهم است.آن طور که به نظر میرسد مبلغ عیدی به درجه فامیلی و توان مالی کسی که عیدی می دهد بستگی دارد اما نو بودن اسکناس مسئله ای است که چه برای عیدی دهندگان و چه برای عیدی بگیرها مهم است.


    * چرا پول نو؟!

    از مسن تر ها که علت نو بودن اسکناس را می پرسیم درباره آن می گویند: یک نوع رسم و برکت است که از قدیم الایام پول نو را به عنوان عیدی میدهند؛ کوچکترها اما عیدی نو را به گونه ای دیگر توصیف کردند:" پول نو بیشتر به آدم بیشتر میچسبد تا پول کهنه".

    بررسی ها نشان می دهد میل انسان به آراستگی و نو بودن یکی از دلایلی است که افراد را به دریافت پول نو متمایل می کند حتی اگر آن پول، مبلغ کمی به عنوان عیدی باشد اما آیا آنگونه که مردم به تازه بودن پول عیدی در دید و بازدید های نوروز توجه می کنند به نگهداری از آن در طول سال نیز اهمیت می دهند؟!برای پاسخ به این سوال کافیست سری به کیف پول خود بزنیم و از جای گذاری مرتب اسکناس ها در آن اطمینان حاصل کنیم.


    * برای چاپ هر اسکناس چقدر هزینه می شود؟

    بر اساس آمارهای بانک مرکزی در طی یکسال تولید اسکناس در 270 تا 280 روز کاری انجام می شود و برای چاپ هر قطعه اسکناس 100 تا 110 تومان هزینه می شود و اگر قرار باشد غافل از این هزینه نسبت به نگهداری این سرمایه ملی کوتاهی کنیم، باید یکی دیگر از جنبه های هدر رفت سرمایه های کشور را نیز در این جرگه قرار دهیم.البته جای شکر آن باقی است  که امروزه پرداخت بسیاری از هزینه ها به کارت های بانکی محول شده است و بدین ترتیب از بخش قابل تاملی از هدر رفت اسکناس ها جلوگیری می شود.

    با فرا رسیدن سال نو همه ما تصمیمات جدیدی را با جدیت بیشتری میگیریم تا بتوانیم روز به روز به توسعه و پیشرفت خود و به دنبال آن جامعه بیفزاییم.

    شاید در نگاه اول نگهداری صحیح از پول هایمان از درجه اهمیت کمتری نسبت به خرج کردن آن برخوردار باشد اما یادمان نرود نگهداری درست و جلوگیری از کهنه شدن پول ها چقدر می تواند به حفظ سرمایه های کشور کمک کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی