عصر بازار

گمرک ایران اعلام کرد:

۴۱.۴ میلیارد دلار کالا در سال ۹۴ وارد کشور شد

عصر اعتبار- مطابق آمار گمرک ایران در سال ۹۴ به میزان ۴۲ میلیارد و ۴۱۵ میلیون دلار انواع کالا صادر و ۴۱ میلیارد و۴۹۹ میلیون دلار نیز وارد کشور شده است.

۴۱.۴ میلیارد دلار کالا در سال ۹۴ وارد کشور شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، براساس اعلام گمرک ایران در سال 94 به میزان 42 میلیارد و 415 میلیون دلار انواع کالا صادر و 41 میلیارد و499 میلیون دلار نیز وارد کشور شده است. این ارقام نشان‌دهنده آن است که ارزش صادرات کشور 16و 11 صدم درصد و واردات کشور 22و 53 صدم درصد نسبت به سال 1393 کاهش داشته است.

    از سوی دیگر این آمار حاکی از آن است که در سال 1394 به میزان 12 میلیارد و 70 میلیون دلار ارز کمتری نسبت به سال1393 صرف واردات شده است. همچنین در این مدت حجم صادرات کشورمان به 93 میلیون و 520 هزار تن و حجم واردات کشورمان به 35 میلیون و 70 هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب 7 و 18 صدم درصد و 18 و 47صدم درصد کاهش داشته است.

    اقلام عمده کالاهای صادراتی و وارداتی

    بررسی اقلام عمده کالاهای صادراتی کشور در سال 1394 نشان می‌دهد جایگاه میعانات گازی در میان کالاهای صادراتی به شدت افت داشته و سال گذشته 52 و 42 صدم درصد، صادرات میعانات گازی افت داشته و تأثیر قابل‌توجهی بر افت صادرات غیرنفتی کشورمان گذاشته است که تحت تأثیر نوسانات شدید قیمت نفت صورت گرفته است. با این وجود صادرات انواع محصولات پتروشیمی و سایر کالاها با روند کاهشی بسیار کمتری مواجه بوده و فقط 2 درصد کاهش داشته‌اند که البته در صورت تفکیک محصولات پتروشیمی از سایر کالاها شاهد افزایش صادرات پتروشیمی‌ها هم بوده‌ایم.

    در مجموع عمده کالاهای صادراتی به ترتیب شامل گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با سهم 4 و 40 صدم درصد از کل ارزش صادرات، پروپان مایع شده با سهم 3 و 98 صدم درصدی و قیر با سهم 3 و 47  صدم درصدی بوده است. عمده کالاهای وارداتی کشور هم به ترتیب شامل ذرت دامی با سهم 3 و 39 صدم درصدی از کل ارزش واردات، گندم با سهم2 و 9 صدم درصدی، لوبیای سویا با سهم یک و 75 صدم درصدی، برنج با سهم یک و 64 صدم درصدی و کنجاله سویا با سهم یک و 62  صدم درصدی قرار دارد.

    عمده‌ترین کشورهای واردکننده و صادرکننده

    در سال 1394به ترتیب کشورهای چین، عراق، امارات عربی متحده، افغانستان و هند عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی بوده‌اند که سهم کشورهای امارات عربی متحده و افغانستان از کالاهای صادراتی ایران در مقایسه با سال 1393 افزایش داشته و سهم هند نیز ثابت مانده است، اما سهم چین از کالاهای صادراتی ایران بیش از 23 درصد کاهش داشت. عمده‌ترین کشورهای صادرکننده کالا به ایران در سال گذشته نیز به ترتیب شامل چین، امارات عربی متحده، کره جنوبی، ترکیه و سویس بوده‌اند که مهم‌ترین نکته در این خصوص کاهش 18 درصدی واردات کالای چینی به کشور در سال 1394 بوده است. همچنین آمارها نشان می‌دهد که سهم کشور سویس به‌عنوان کشوری که محل انجام معاملات کالاهای سایر کشورها در آنجا بوده از تجارت خارجی کشورمان به میزان 5 درصد افزایش یافته و سهم امارات عربی متحده در انجام معاملات کالاهای وارداتی به ایران  36 درصد کاهش داشته است.

    واردات 51 هزار خودروی سواری در سال 94

    براساس این گزارش 51 هزارو 522 دستگاه انواع خودرو وارد کشور شده است . میزان واردات خودرو در سال 1393 به تعداد 103 هزار و 918 دستگاه بود. از سوی دیگر ارزش واردات خودرو هم کاهش قابل‌توجهی داشت و با 42 و 80 صدم درصد کاهش به یک میلیارد و 230 میلیون دلار رسید. در سال 1393 به میزان 2 میلیارد و 151 میلیون دلار صرف واردات انواع خودرو شده بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی