عصر بازار

گفت‌وگوی با اسدالله عسگراولادی:

چرا تراز تجاری ایران در سال ۹۴ مثبت شد؟

عصر اعتبار- اسدالله عسگراولادی در واکنش به خبر مثبت شدن تراز تجاری کشور در سال ۹۴ گفت: مثبت شدن تراز تجاری خبر چندان خوبی نیست. اگر واردات کاهش یابد نمی‌توانیم نیازهای کشور را تأمین کنیم.

چرا تراز تجاری ایران در سال ۹۴ مثبت شد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، تراز تجاری ایران در سال 94 مثبت ماند و در نهایت نیز کارنامه تجارت خارجی کشور در پایان این سال با 916 میلیون دلار مازاد تراز تجاری بسته شد و سال 94 با تراز مثبت تجاری به پایان رسید؛ اتفاقی که در تاریخ تجارت خارجی ایران سابقه نداشته است. آن طور که گمرک ایران گزارش داده، سال 94 معادل 42 میلیارد و 415 میلیون دلار انواع کالا صادر و 41 میلیارد و 499 میلیون دلار نیز وارد کشور شده و به این ترتیب ارزش صادرات کشورمان 16.11 درصد و واردات کشورمان 22.53 درصد نسبت به سال 93 کاهش داشته است.

    از سوی دیگر این آمار حاکی از آن است که در سال 94 نسبت به سال 93 به میزان 12 میلیارد و 70 میلیون دلار ارز کمتری صرف واردات شده است. همچنین در این مدت حجم صادرات ایران به 93 میلیون و 520 هزار تن و حجم واردات ایران به 35 میلیون و 70 هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب 7.18 درصد و 18.47 درصد کاهش داشته است.

    اما مثبت شدن تراز تجاری ایران نشان‌دهنده چه تغییراتی در وضعیت تجاری کشور است؟ اسدالله عسگراولادی، عضو اتاق ایران در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، درباره این موضوع گفت: مثبت شدن تراز تجاری خبر چندان خوبی نیست. اگر واردات کاهش یابد نمی‌توانیم نیازهای کشور را تأمین کنیم. باید از طریق بانک مرکزی راهی باز کنیم که واردات کالاهای مصرفی کم شود، اما واردات ماشین‌آلاتی که برای تولید لازم داریم، افزایش پیدا کند.

    او در ادامه اظهار کرد: کاهش واردات کالاهای مصرفی خوب است، ولی واردات ماشین‌آلات و مواد اولیه باید تشویق شود، وگرنه قاچاقچی‌ها این اقلام را وارد می‌کنند. بسیاری از واردکننده‌ها پنجره واحد گمرک را مفید نمی‌دانند، چون سبب افزایش قاچاق شده است. باید حتما جلسه‌ای با رئیس کل گمرک داشته باشیم تا درباره مفید بودن پنجره واحد گمرک صحبت شود.

    این عضو اتاق ایران اضافه کرد: کم شدن صادرات هم نوعی هشدار است. باید تلاش کنیم صادرات هر سال نسبت به سال قبل افزایش یابد. علت کاهش صادرات در سال 94 نیز دو مسأله است؛ اولی مسائل مالیاتی و گرفتاری‌هایی که وزارت دارایی برای صادرکننده‌ها ایجاد کرد و دیگری نوسان نرخ ارز که موجب شده صادرکننده‌ها ندانند چه اتفاقی برای نرخ ارز رخ خواهد داد.

    عسگراولادی سپس عنوان کرد: بانک مرکزی باید شرایطی فراهم کند که صادرکننده‌ها بدانند نرخ ارز چند ماه بعد چه وضعیتی خواهد داشت و تفاوت آن با بیمه پرداخت شود. در غیر این صورت صادرات کاهش می‌یابد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی