عصر بازار

ایران دهمین شریک تجاری ترکیه شد

افت ۳۲ درصدی تجارت ایران و ترکیه

عصر اعتبار- مبادلات تجاری ایران و ترکیه در دو ماه نخست سال جاری میلادی ۳۲ درصد کاهش یافت و به ۱.۳۲۴ میلیارد دلار رسید.

افت ۳۲ درصدی تجارت ایران و ترکیه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می دهد روند نزولی صادرات این کشور به ایران در سال 2016 ادامه داشته است.

    صادرات ترکیه به ایران در سال 2014 با افت 7 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به 3.886 میلیارد دلار رسید. در سال 2015 نیز با وجود امضای توافق تجارت ترجیحی صادرات ترکیه به ایران با افت 11.4 درصدی مواجه شد و به 3.665 میلیارد دلار رسید.

    مقامات ترکیه امید زیادی داشتند که با استفاده از این توافق بتوانند صادرات کالاهای خود به ایران را افزایش دهند. اما در نخستین سال اجرای این توافق صادرات ترکیه به ایران بیش از 11 درصد افت داشت.

    آمار منتشر شده از مبادلات دو کشور در دو ماه نخست سال جاری میلادی نیز نشان می دهد روند نزولی صادرات ترکیه به ایران در سال 2016 ادامه یافته است. ترکیه که در ژانویه و فوریه سال 2015 بالغ بر 667 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود در مدت مشابه امسال تنها  561میلیون دلار به ایران صادرات داشته است.

    بر این اساس صادرات ترکیه به ایران در ژانویه و فوریه امسال با افت 16 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.

    بر اساس این گزارش واردات ترکیه از ایران در ژانویه و فوریه 2016 نیز با افت 41 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 763 میلیون دلار رسیده است. ترکیه در مدت مشابه سال قبل 1.3 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

    نفت و گاز کالای عمده وارداتی ترکیه از ایران است که به دلیل افت قیمت نفت ارزش واردات این کالاها افت داشته است.

    مجموع مبادلات دو کشور در ژانویه و فوریه 2016 نیز با افت 32 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و از 1.967 میلیارد دلار در ژانویه و فوریه سال قبل به 1.324 میلیارد دلار در ژانویه و فوریه امسال کاهش یافته است.

    ایران دهمین شریک تجاری ترکیه در این دوره شناخته شده است.

    مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سال 2014 بالغ بر  13.719 میلیارد دلار بود اما این رقم در سال 2015 میلادی 29 درصد کاهش داشت و به 9.761 میلیارد دلار رسید.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی