عصر بازار

شبکه سوئیفت چه خدماتی دارد + مزایا

عصر اعتبار- سوئیفت انجمن ارتباط مالی بین بانکی است که مرکز آن درکشور بلژیک می باشد و مؤسسات مالی در سراسر جهان از این سیستم جهت تبادل اطلاعات مالی محرمانه خود استفاده می نمایند .

شبکه سوئیفت چه خدماتی دارد + مزایا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، سوئیفت ارائه خدمات بهتر به مشتریان و تسهیل در امر مبادلات تجاری با سرعت و امکانات بیشتر و دسترسی مستقیم به سامانه های بانکی و کارگزاران مربوط را در سراسرجهان با سرعت بسیار بالا ممکن می سازد و امکان انجام عملیات حسابداری مربوط را به یاری پیام های استاندارد با همان سرعت فراهم می آورد .

    شرایط و ضوابط
    برخی از زمینه های فعالیت خدمات شبکه سوئیفت ، شامل حواله های بانکی ، پرداخت ها ، صورتحساب های بانکی ،  معاملات و تبدیل  ارز ،بروات وصولی ، اعتبارت اسنادی ،  معاملات سهام بین بانکها ، گزارش مالی حسابها و صورت حساب ها  است .
    علاوه بر پیام های عملیات بانکی ، شبکه سوئیفت ، اخبار و اطلاعات دیگری را نیز در اختیار اعضاء می گذارد .مثلا با استفاده از این  شبکه میتوان از خبر ادغام بانک ها یا تغییر در عملکردهای سیستم آنها مطلع شد. همچنین در صورت سرقت اسناد یک بانک، مشخصات اسناد مسروقه فورا از طریق شبکه سوئیفت به سراسر جهان اطلاع داده می شود . چنین تحولاتی به صورت بخشنامه از طریق سامانه سوئیفت به تمام بانک ها مخابره می شود . هر بانک عضو سوئیفت به سایر شعبه های خود در سراسر دنیا وهمچنین با تک تک بانک ها ی دیگری که عضوشبکه سوئیفت هستند، دسترسی راحت ومستقیم شبانه روزی دارد.

    فرایند ارائه سرویس
    سیستم سوئیفت جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانکهای داخل کشور و بانک های خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر تمام بانکهای داخلی ایران از طریق خطوط Leased و یا ماهواره به یک مرکز به نام SAP در بانک مرکزی متصل گردیده و از طریق سیستم ماهواره‌ای پیام ها را برای بانک های مورد نظر ارسال می‌کنند.
    در مراسلات بانکی که ازطریق سوئیفت انجام می گیرند ، امنیت بالایی تضمین می شود . سامانه ایمنی سوئیفت دارای چند مرحله فیزیکی ، تکنیکی و پردازشی است . از این رو راه استفاده غیر مجاز درآن بسته شده و ا ز ورود  هر گونه پیام بانکی غیر مجاز به داخل سامانه جلوگیری می شود .
    تمامی پیام ها به صورت کد ارسال ودریافت می شوند بدین صورت که ، وقتی پیام بانکی ازمبدا مخابره می شود ، بین راه و قبل از انکه به مقصد برسد ، شکل آن از حالت اولیه خارج میشود و به ترکیب نا مانوسی درمی آید که برای شخص   ثا لث قابل خواندن وتشخیص نیست . پیام به محض رسیدن به مقصد ،دوباره به حالت اول برمی گردد لذا هیچ کس قادر به دستکاری پیام نخواهد بود .

    توضیحات تکمیلی
    شبکه سوئیفت ، احتمال اشتباه در پیامهای بانکی را کاهش می دهد در نتیجه احتمال پرداخت های مضاعف به حداقل رسیده وامکان مخدوش یا گم شدن پیام از بین می رود.  پیام های بانکی سوئیفت ،که دارای استانداردهای خاص خود است، به طورخودکار مخابره می شوند . تمامی اعضای درون شبکه از زبانی یگانه واستاندارد بهره می گیرند که سبب افزایش دقت وسرعت می شود .  این شبکه بطورشبانه روزی کار میکند واز نظر زمانی محدودیتی ندارد .
    عملیات بانکی بین المللی ازطریق سوئیفت به سرعت اجرا می شود و ارسال هرپیام بیش ازچند ثانیه طول نمی کشد . از آنجا که امورمربوط به تایید ، تشخیص و اعتبارپیام با روش های کنترل انجام نمی شود ، عملیات بانکی سریع و بدون نیاز به تایید اضافی صورت می گیرد . به علاوه شبکه ، رمز را به طورخود کنترل شناسایی می کند که این نیز به سرعت عملیات می افزاید .

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی