عصر بازار

۶ ماده مرتبط با صنعت بیمه

نحوه مشارکت بیمه های خارجی با شرکتهای بیمه داخلی

عصر اعتبار- بر اساس ماده ۶ صندوق‌های بیمه اجتماعی برای برقراری بیمه تکمیلی بازنشستگی مجاز به افتتاح حساب‌های انفرادی شدند./در ماده ۵ این لایحه کلیه اتباع خارجی مقیم کشور موظف به دارا بودن بیمه‌نامه مسافرتی می باشند./پرداخت حق سرانه بیمه تکمیلی بر عهده افراد بیمه‌شده است. منظور از بیمه تکمیلی فهرست خدماتی است که در تعهد بیمه پایه سلامت نیست./مشارکت شرکت‌های بیمه خارجی با شرکت های بیمه تجاری داخلی با رعایت سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی و قوانین مربوط مجاز است.

نحوه مشارکت بیمه های خارجی با شرکتهای بیمه داخلی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ریسک نیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اولین نشست علنی خود در سال جدید، رسیدگی به جرئیات لایحه دائمی شدن برخی احکام قوانین برنامه‌های پنج ساله توسعه را ادامه دادند.

    عمده ترین مفاد این لایحه که د رارتباط با بیمه های تامین اجتماعی و بازرگانی است به مواد 6 ، 7 ، 8 ، 9 و 28 اختصاص دارد.

    کلیه اتباع خارجی مقیم کشور موظف به دارا بودن بیمه‌نامه مسافرتی هستند

    در ماده 5 این لایحه کلیه اتباع خارجی مقیم کشور موظف به دارا بودن بیمه‌نامه مسافرتی برای پوشش هزینه‌های ناشی از حوادث و بیماری‌های احتمالی در مدت اقامت در ایران می‎باشند. تعیین میزان تعرفه مطابق مقررات بر عهده بیمه مرکزی ایران است که به تأیید شورای‌عالی بیمه می‎رسد.

    نحوه برقراری بیمه تکمیلی بازنشستگی مشخص شد

    در این راستا ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اولین نشست علنی خود در سال جدید و رسیدگی به جرئیات لایحه دائمی شدن برخی احکام قوانین برنامه‌های پنج ساله توسعه ، ماده 6 آن را به تصویب رساندند.

    بر اساس ماده 6  صندوق‌های بیمه اجتماعی برای برقراری بیمه تکمیلی بازنشستگی مجاز به افتتاح حساب‌های انفرادی شدند.
    نمایندگان مجلس به منظور برقراری بیمه تکمیلی بازنشستگی، صندوق‌های بیمه اجتماعی را مجاز کردند نسبت به افتتاح حساب‌های انفرادی شخصی جهت بیمه‎شدگان با مشارکت فرد بیمه‌شده اقدام کنند.

    پرداخت حق سرانه بیمه تکمیلی بر عهده افراد بیمه‌شده

    در ماده 7 این لایحه تصریح شده است ، کارکنان تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی می‌توانند در صورت انتقال به سایر دستگاه‌ها یا بازخریدی، اخراج، استعفا و استفاده از مرخصی بدون حقوق بدون محدودیت زمان کماکان مشمول صندوق بازنشستگی خود باشند. در این صورت حق بیمه سهم بیمه‌شده و کارفرما به استثنای افراد منتقل شده به عهده بیمه‌ شده است.

    همچنین ماده 9 لایحه مزبور اذعان دارد ، عقد قرارداد و هرگونه پرداخت مازاد بر تعرفه تعیین‌شده برای آن دسته از خدمات تشخیصی، بهداشتی و درمانی که در بسته بیمه پایه سلامت اعلام خواهد شد توسط شرکت‌های بیمه تجاری و سازمان بیمه سلامت ایران با اشخاص حقیقی و حقوقی تحت هر عنوان ممنوع است. پرداخت حق سرانه بیمه تکمیلی بر عهده افراد بیمه‌شده است. منظور از بیمه تکمیلی فهرست خدماتی است که در تعهد بیمه پایه سلامت نیست.

    ماده 10 نیز متذکر شده است ، شورای‌عالی بیمه سلامت کشور مکلف است هر ساله قبل از تصویب بودجه سال بعد در هیئت وزیران نسبت به بازنگری ارزش نسبی و تعیین تعرفه خدمات سلامت برای کلیه ارایه‎دهندگان خدمات بهداشت، درمان و تشخیص در کشور اعم از دولتی و غیردولتی و خصوصی با رعایت اصل تعادل منابع و مصارف و قیمت واقعی در جهت تقویت رفتارهای مناسب بهداشتی، درمانی و مبانی محاسباتی واحد و یکسان در شرایط رقابتی و بر اساس بند (8) ماده (1) و مواد (8) و (9) قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور – مصوب 1373- اقدام و مراتب را پس از تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، قبل از پایان هر سال برای سال بعد جهت تصویب به هیئت ‎وزیران ارایه نماید.

    تشکیل "شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی" /جای خالی صنعت بیمه در میان اعضا

    نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان و در ادامه بررسی جزئیات لایحه دائمی شدن برخی احکام قوانین برنامه‌های پنج‌ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران، ماده 13 این لایحه را تصویب کردند.

    به موجب مصوبه مجلس، به منظور تبادل‌نظر دولت و بخش‌های خصوصی و تعاونی و تسهیل فعالیت‌‌های اقتصادی این بخش‌ها، بررسی و رفع موانع کسب و کار و اتخاذ تصمیم مؤثر برای اقدامات لازم در چارچوب قوانین و مقررات موجود و ارائه پیشنهادها و راهکارهای اجرایی مناسب به مراجع ذیربط، شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی با ترکیب اعضای زیر تشکیل می‌شود:

    1- وزیر امور اقتصادی و دارایی (رئیس شورا)

    2- وزیر صنعت، معدن و تجارت

    3- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی (یا معاون)

    4- وزیر جهاد کشاورزی (یا معاون)

    5- وزیر نفت (یا معاون)

    6- وزیر نیرو (یا معاون)

    7- وزیر کشور (یا معاون)

    8- رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

    9- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (یا معاون)

    10- دو نفر از معاونان قوه‌ قضائیه به انتخاب رئیس قوه

    11- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی

    12- رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی

    13- رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی

    14- رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی

    15- سایر رؤسای کمیسیون‌های تخصصی و ویژه مجلس شورای اسلامی (حسب مورد)

    16- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (دبیر شورا)

    17- رئیس اتاق اصناف

    18- رئیس شورایعالی استان‌ها

    19- رئیس اتاق تعاون جمهوری اسلامی ایران

    20- شهردار یکی از کلانشهرها به انتخاب شهرداران کلانشهرها

    21- هشت نفر از مدیران عامل شرکت‌های برتر خصوصی و تعاونی از بخش‌ها و رشته‌های مختلف

    براساس تبصره یک این ماده، مصوب شد نحوه انتخاب اعضای ردیف (21) و چگونگی تشکیل جلسات و ارائه پیشنهادها و گزارش‌‌ها طبق دستورالعملی است که در نخستین جلسه شورا تهیه و تصویب می‌شود.

    وکلای ملت در تبصره 2 نیز مقرر کردند محل دبیرخانه این شورا بدون دریافت کمک از دولت در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران است.

    در تبصره 3 نیز مصوب شد جلسات شورای گفت‌وگو، حداقل یک جلسه در هر ماه است.

    بهارستان‌نشینان در تبصره 4 این ماده نیز مصوب کردند مصوبات شورا حداکثر ظرف مدت 30 روز در دستورکار هیئت دولت قرار می‌گیرد تا در جلسه هیئت دولت مطرح و نسبت به آن تصمیم‌گیری شود.

    نحوه مشارکت بیمه های خارجی با شرکتهای بیمه تجاری داخلی

    ماده 28- مشارکت شرکت‌های بیمه خارجی با شرکت های بیمه تجاری داخلی با اولویت بخش غیردولتی به منظور ایجاد شرکت بیمه مشترک بازرگانی در ایران، جذب سرمایه خارجی توسط شرکت‌های بیمه داخلی و همچنین تأسیس و فعالیت شعب و نمایندگی شرکت های بیمه بازرگانی خارجی و مؤسسات کارگزاری بیمه خارجی و شعب آنها با رعایت سیاست‌های کلی اصل (44) قانون اساسی و قوانین مربوط مجاز است.

     

    تبصره – شرکت‌های بیمه خارجی با رعایت سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی و قوانین مربوط مجاز به ایجاد شرکت مشترک بیمه در ایران با صندوق بیمه کشاورزی می باشند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی