عصر بازار

هشدار رئیس اتحادیه طلا و جواهر:

طلا را گران نخرید

عصر اعتبار- رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به روش تعیین قیمت طلا به شهروندان هشدار داد که طلا را گران نخرید.

طلا را گران نخرید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبریی«عصر اعتبار»، محمد کشتی آرای در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: برای تعیین قیمت طلا باید قیمت یک گرم طلا را با قیمت اجرت ساخت آن جمع و 7درصد سود فروشنده را به آن اضافه کنیم و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده هم اضافه شود.

    وی ادامه داد: تمام این اعداد قابل کنترل است و اگر کسی درباره میزان اجرت یا سودی که به فروشنده داده شده است ، اعتراضی داشته باشد می تواند به ا تحادیه مراجعه کند تا رسیدگی شود.

    کشتی آرای درباره اجرت ساخت هر گرم طلا نیز گفت:‌ اجرت های ساخت معمولا مشخص است و در واحدهای صنفی با درصد ناچیزی اختلاف عرضه می شود ولی اصولا اجرت ساخت ها براساس درجه بندی میزان کاری که روی هر گرم طلا انجام می گیرد ، درجه بندی می شود.

    رئیس اتحادیه طلا و جواهر افزود‌:‌ معمولا اجرت ساخت هر گرم طلا 5 تا 35 هزار تومان متناسب با کاری که روی طلا انجام شده است ، محاسبه می شود یعنی ممکن است برخی طلاها اجرت بیشتری داشته باشد و آن هم به خاطر کار بیشتری است که روی آن انجام می شود.

    کشتی آرای ادامه داد :‌ برخی طلاها مانند طلاهای چند رنگ و طلاهای فانتزی نیز از نظر میزان قیمت تمام شده نیز اجرت ساخت بیشتری دارد چون کار بیشتری روی آنها انجام می شود.

    وی درباره 7 درصد سود فروشنده طلا نیز گفت : واحدهای صنفی که قصد رقابت دارند ممکن است سود کمتری برای طلای خود دریافت کنند.

    رئیس اتحادیه طلا و جواهر افزود : طلاهای کم اجرت طلاهایی است که کار کمتری بر روی آنها انجام می شود و این طلاهای کم اجرت با طلاهای دست دوم فرق دارد.

    کشتی آرای درباره برگه فروش جواهرات نیز گفت : معمولا در واحدهای صنفی در برگه فروش(فاکتور) جواهرات ، قیمت طلا به روز درج می شود و اگر فرض کنیم برچسب یک انگشتر برلیان 2 میلیون و 500 هزار تومان تعیین شده باشد با احتساب 7 درصد سود و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده باید 2 میلیون و 720 هزار تومان به فروش برسد.

    وی ادامه داد : دلیل اینکه قیمت طلا را به روز در برگه فروش جواهرات می نویسند این است که اگر روزی فرد بخواهد این جواهر را به همان واحد برگرداند می تواند بر مبنای قیمت طلا و جواهر به کار رفته شده آن را دوباره خریداری کند.

    کشتی آرای افزود : معمولا در فاکتور جواهرات جمله ضمانت جنس هم نوشته شده که نرخ مصوب اتحادیه در این باره 25 درصد است.

    * قاچاق طلا 15 تا 22 درصد

    رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت : قاچاق طلا در مناطق مختلف کشور متغیر و 15 تا 22 درصد طلای موجود در بازار است.

    کشتی آرای افزود : درباره طلاهای قاچاق موجود در بازار برآوردهای زیادی می شود اما چون این طلا قابل ثبت در جایی نیست میزان قاچاق آن بطور دقیق مشخص نیست.

    وی ادامه داد:‌ در برخی از مناطق کشور قاچاق طلا نزدیک به صفر است و در بعضی از مناطق کشور به 40 درصد هم می رسد.
    کشتی آرای افزود : طبق آخرین تحقیقات 15 تا 22 درصد طلای موجود در بازار قاچاق است.

    وی گفت :‌ ایران یکی از بازارهای هدف برای طلاهای وارداتی است و بیشترین واردات طلا در ایران از ترکیه، امارات و عراق است.

    ** با واحدهای صنفی دارای طلای دست دوم برخورد می شود

    رئیس اتحادیه طلا و جواهر در خصوص فروش طلای دست دوم گفت: طلاهای دست دوم به دلایل بسیار زیادی از جمله انتقال بیماریهای پوستی ، همچنین بحث اشتغال و تولید در کشور و عیار استاندارد این طلاها مشکلات فراوانی ایجاد می کند.

    وی ادامه داد : طلاهای دست دوم ممکن است طلاهایی باشد که در سالهای گذشته تولید شده است یا از کشورهای دیگر وارد و بعضا مشاهده می شود که طلا نیست و روکشی از طلا دارد که متاسفانه به خاطر نداشتن استاندارد و نبود نظارت بر روی آنها قابل پیگیری و رسیدگی نیست.

    کشتی آرای افزود : فعالیت واحدهایی که طلای دست دوم خرید و فروش می کنند ، غیرقانونی است و برخورد می شود.

    وی ادامه داد: متاسفانه این واحدهای صنفی به محض ورود ماموران یا گشت های نظارت تابلوهای خود را جمع می کنند و بعد از خروج آنها مجددا به کار خود ادامه می دهند و اگر مردم از این واحدها خرید نکنند آنها نمی توانند به کار خود ادامه دهند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو