عصر بازار

رهاورد سفر هیات اقتصادی بخش خصوصی ایران به اتریش

عصر اعتبار- هیات اقتصادی ۱۱۰ نفره بخش خصوصی ایران در سفر به اتریش، ضمن شرکت در همایش اقتصادی دو کشور، سمینار آشنایی با جنبه های مختلف مدیریت و برنامه ریزی شهر وین و نشست تخصصی با مسئولان بانک مرکزی اتریش، هشت یادداشت تفاهم همکاری به ارزش بیش از دو میلیارد یورو امضا کردند.

رهاورد سفر هیات اقتصادی بخش خصوصی ایران به اتریش
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»به نقل از ایرنا، فعالان اقتصادی بخش خصوصی که با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، در سال گذشته نقشی قابل توجه در آمدوشدهای هیات های اقتصادی خارجی برعهده گرفتند، امسال کار خود را از دومین هفته با سفر به اتریش آغاز کردند.
    اتریش کشوری محصور در خشکی در شرق اروپای مرکزی است و با کشورهای چک، آلمان، مجارستان، ایتالیا، لیختن اشتاین، اسلواکی، اسلونی و سوئیس هم مرز است.
    این کشور از نظر تولید ناخالص داخلی در مقام بیست و هفتم دنیا قرار دارد و حدود 28 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور از ارزش افزوده بخش صنعت حاصل می شود؛ در این بخش، بیشترین سهم به ترتیب به تولید فلزات پایه و مصنوعات فلزی، ماشین آلات صنعتی، غذایی، آشامیدنی و دخانیات، تجهیزات حمل و نقل، تولید کاغذ و محصولات کاغذی و تولید تجهیزات الکتریکی است.
    قرار بود رئیس جمهوری ایران در صدر هیات سیاسی - اقتصادی به اتریش سفر کند اما سفر وی به دلایل امنیتی و برای انجام هماهنگی های بیشتر لغو شد؛ با این حال هیات اقتصادی برنامه های از پیش تعیین شده خود را اجرا کرد.
    محسن جلال پور رئیس اتاق بازگانی، صنایع، ‌معادن و کشاورزی ایران در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه اجتماعی نوشت: سفر اتریش بیش از انتظارمان، خوب و منظم برگزار شد؛ درطول سفر، همه برنامه های ازپیش تعیین شده را عملی کردیم؛ بازدیدها و نشست های عمومی و تخصصی و دیدارهای رو در رو نیز با نظم و ترتیب انجام شد.
    وی اضافه کرد: وقتی شنیدم هیات سیاسی بنا نیست به وین سفر کند، خیلی نگران شدم؛ همه برنامه های ما بر اساس سفر رئیس جمهوری تنظیم شده بود و زمانی که مطلع شدیم هیات سیاسی نخواهد آمد، با همراهان تصمیم گرفتیم تا آخر ادامه دهیم؛ به این ترتیب به میزبان اعلام کردیم که همه برنامه های مشخص شده را عملیاتی خواهیم کرد و این گونه بود که تا انتها پیش رفتیم.
    شرکت در همایش اقتصادی ایران و اتریش، حضور در سمینار آشنایی با جنبه های مختلف مدیریت و برنامه ریزی شهر وین و شرکت در نشست تخصصی گروه بانکی هیات ایرانی و مسئولان بانک مرکزی اتریش از جمله برنامه های های هیات 110 نفره فعالان بخش خصوصی در اتریش بود.
    در این نشست ها امضای قرارداد احیای پوشش بیمه صادراتی بین ایران و اتریش و همچنین هشت یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت های ایرانی و اتریشی به ارزش بیش از دو میلیارد یورو به امضا رسید.
    این هشت یادداشت تفاهم شامل «قرارداد همکاری بین موسسه جهانی حلال و شورای اروپایی فتوا»، «یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت ایرانی مپنا و شرکت اتریشی الین موتورن Elin Motoren»، «یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت ایرانی روژین دارو و شرکت اتریشی اگزامونExamon»، «یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت ایرانی فکور صنعت تهران و شرکت تکنولوژی صنعت اتریش»، «یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت سرمایه گذاری خانه سازان ایران با شرکت مهندسی وامد اتریش VAMED»، «یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت ایرانی رایانه داران با هلدینگ پتروشیمی اتریش برای مبادلات مواد شیمیایی و سرمایه گذاری در پتروشیمی ایران»، «یادداشت تفاهم همکاری بین انجمن قطعه سازان و مجموعه های خودرو ایران و انجمن قطعات اتریش» و «یادداشت تفاهم همکاری بین انجمن قطعه سازان و مجموعه های خودرو ایران و شرکت اتریشی 3pman» هستند.
    همزمان با سفر هیات اقتصادی ایران به اتریش، اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گزارشی با عنوان اولویت های همکاری اقتصادی – تجاری ایران و اتریش منتشر کرد که در آن، بخش های دارای پتانسیل اتریش در سطح بین الملل تشریح و شرکت های بزرگ اتریش معرفی شده است.
    در این گزارش آمده است: اتریش دارای اقتصاد توسعه یافته است؛ اقتصاد این کشور تصویری از بخش بزرگ خدمات، صنعت رو به رشد و بخش کوچک ولی توسعه یافته کشاورزی است؛ اتریش عموما در زمینه کشاورزی ارگانیک، تحقیق و توسعه، مسائل زیست محیطی و صادرات برخی محصولات کشاورزی تجربه و توان بالایی دارد.
    این کشور همچنین در گزارش رقابت پذیری جهانی رتبه 21، در گزارش رقابت پذیری صنعتی رتبه 15، در رقابت پذیری گردشگری رتبه 12 و در گزارش جهانی فناوری اطلاعات رتبه 20 را کسب کرده است.
    گردشگری یکی از مهمترین بخش های اقتصاد ملی اتریش محسوب می شود؛ در زمینه صنعت، تجهیزات راه آهن، چوب و جنگل و صنایع معدنی از صنایع مهم کشور اتریش به شمار می روند که در تولید و صادرات از جایگاه مناسبی در سطح اروپا و دنیا برخوردار است.
    صنایع شیمیایی، مواد دارویی، نساجی و پوشاک، پتروشیمی و پالایشگاه و سلولزی از دیگر صنایع مهم کشور اتریش و از مزیت نسبی آشکار شده بالایی برخوردار است؛ از تطبیق اولویت های سرمایه گذاری در ایران با صنایع برتر در اتریش از نظر شاخص مزیت نسبی آشکار شده و سایر مطالعات انجام شده می توان در 6 گروه از 17 گروه صنعتی پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت از مزیت های این کشور برای همکاری های اقتصادی – تجاری بهره برد که این 6 گروه شامل بخش های شیمیایی، پتروشیمی و پالایشگاه، سلولوزی، نساجی و پوشاک، استخراج معادن و دارویی است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو