عصر بازار

شهرام جزایری هم از سوییفت می گوید

عصر اعتبار- با روشن شدن آثار استفاده تجار از سوییفت، لجاجت ها در این باره هم بی معنی می شود و نیازی به اکران اتاق سوییفت نخواهد بود.

شهرام جزایری هم از سوییفت می گوید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، شهرام جزایری به عنوان کسی که پیش از این بارها از سوییفت استفاده کرده است درباره شرایط فعلی اتصال به این سامانه و حرف و حدیث هایی که درباره آن مطرح است، گفت:"سوییفت بانکی یک نامه اعتباری بین المللی است و مهم ترین و حیاتی ترین راه ارتباط بین المللی است که مسدود شدن آن به منزله مرگ اقتصاد یک کشور است. خوشبختانه ما به علت برخورداری از منابع دیداری و نقدی که بخشی از آن ناشی از داد و ستدهای سنتی بود توانستیم تا حدودی پیامدهای قطع سوییفت را مدیریت کنیم".

    وی افزود:"به همین خاطر رفع مشکل قطع ارتباط با سوییفت گام بزرگی در کاهش مشکلات تجارت و تبادلات بین المللی برای ایران است اما باید توجه داشت که عملیاتی شدن کامل این اتصال به زمان نیاز دارد".

    جزایری ادامه داد:"اعتبار و دستاوردهای اقتصادی در کمتر از یک دقیقه تخریب می شود؛ کافی است یک چک فعال اقتصادی برگشت بخورد، همین اتفاق سال ها اعتبار و جایگاه او را تخریب می کند. شرایط در اقتصاد کلان و در عرف بین المللی هم به همین منوال است؛  رتبه اعتباری و درجه ریسک تعامل با کشورها گاهی در پی یک اظهارنظر کوتاه دچار نوسان شدید می شود و مسئولان و فعالان اقتصادی آن کشور باید مدت ها زمان و انرژی صرف کنند تا پیامدهای آن اظهارات مخرب را جبران کنند".

    وی گفت:" قطع ارتباط ایران هم با سوییفت از همین روال پیروی می کند؛ این اتفاق شبکه بانکی ما را از جریان تبادلات پولی جهان حذف کرد و طبیعتا ریسک تعامل با بانک های ایرانی افزایش یافت. در حال حاضر هم که سوییفت برقرار شده است همچنان اثرات منفی غیبت از چرخه تبادلات پولی و بانکی باقی است و زمان می برد تا به شرایط عادی بازگردیم".

    به گفته جزایری" فعالان اقتصادی بخوبی از این شرایط و روندی که باید در عرف بین المللی طی شود آگاهی دارند. مسئولان کشور هم بارها و بارها برقراری سوییفت را تأیید کرده اند بنا بر این شاید اینکه بانک مرکزی با وجود تمام این شواهد و قرائن در واکنش به لجاجت برخی در انکار اتصال سوییفت، خبرنگاران را به اتاق سوییفت می برد در واقع نوعی صحه گذاشتن بر تردیدها و اقدامی اشتباه بود".

    وی افزود:" بانک مرکزی برای آشکارشدن نتایج برقراری سوییفت باید بانک ها را کمک کند و در مواردی هم حتی تحت فشار بگذارد که آمادگی های لازم را برای استفاده از سوییفت با احیای شبکه کارگزاری خارج از کشور خود پیدا کنند تا خدمات لازم به فعالان بخش خصوصی داده شود. وقتی تجار و بازرگانان از سوییفت بهره مند بشوند، آثار این بهره مندی خیلی زود خود را در اقتصاد نشان می دهد و دیگر نیازی به نمایش عمومی اتاق سوییفت نخواهد بود".

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو