عصر بازار

کارنامه بازرگانی ایران در سال ۹۴؛

بررسی دلایل مثبت شدن تراز تجاری

عصر اعتبار- مثبت شدن تراز تجاری کشور بعد از سالها از یک طرف و کاهش صادرات و واردات از طرف دیگر، دو روی سکه بازرگانی کشور در سال ۱۳۹۴ است.

بررسی دلایل مثبت شدن تراز تجاری
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، در سالی که گذشت، 42 میلیارد و 415 میلیون دلار انواع کالا صادر و 41 میلیارد و 499 میلیون دلار کالا وارد کشور شد؛ این ارقام نشان می دهد که ارزش صادرات کشور 16.11 درصد و واردات 22.53 درصد نسبت به سال 1393 کاهش داشته است.
    همچنین در این مدت، حجم صادرات کشور به 93 میلیون و 520 هزار تن و حجم واردات به 35 میلیون و 70 هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، حجم صادرات و واردات به ترتیب 7.18 و 18.47 درصد کاهش یافته است.
    از این آمارهای گمرک برداشت های متفاوتی شده است؛ برخی با تاکید بر مثبت شدن تراز تجاری کشور، این اعداد و ارقام را یکی از دستاوردهای مهم اقتصادی پارسال قلمداد و برخی به کاهش بیش از 16 درصدی صادرات اشاره می کنند و کاهش 22 درصدی واردات را کاهش تامین بخشی از مواد اولیه مورد نیاز کشور می دانند؛ در این میان، برخی نیز دلیل اصلی روند کاهشی در صادرات و واردات کشور را علاوه بر تحریم ها، ناشی از وجود عواملی همچون روند کاهش قیمت در بازار کالاها و افت جهانی قیمت نفت می دانند.
    رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این ارتباط گفت: تراز تجاری مثبت به هر شکل، امری مبارک است؛ تراز تجاری منفی به این معنی است که ما در جیبمان پول نداریم اما داریم خرج می کنیم.
    رضی میری اضافه کرد: تراز تجاری مثبت یعنی اینکه از داشته هایمان، از فروشی که کرده ایم و به اندازه ای که داشته ایم خرج کرده ایم.
    این عضو شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با یادآوری کاهش صادرات و واردات در سال گذشته، گفت: کاهش واردات به دو دلیل می تواند رخ داده باشد؛ نخست محدودیت در صدور مجوزها و ثبت سفارش ها و دوم رکود بازار داخلی؛ به دلیل کنترل تورم در داخل وارد کنندگان جنس فروش نرفته دارند، و به واردات جدید اقدام نمی کنند.
    رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: این نکته قابل توجه است که چه میزان از صادرات سال گذشته نفتی و غیرنفتی بوده است.
    محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: پیشی گرفتن صادرات از واردات به شرطی مثبت است که حجم تجارت خارجی کاهش پیدا نکرده باشد.
    وی افزود: موضوع تراز تجاری مثبت و پیشی گرفتن صادرات از واردات در ظاهر می تواند نکته مثبتی باشد، اما نکته قابل توجه اینکه تجارت خارجی ما در بخش صادرات و واردات با کاهش چشمگیری مواجه بوده است و این نشان می دهد که تجارت خارجی کشور نسبت به سال 93 کوچکتر شده است.
    این عضو هیات نمایندگان اتاق های بازرگانی تهران و ایران گفت: به این دلیل صادرات از واردات پیشی گرفت که بسیاری از کالاها مثل خشکبار، پوست، فرش و محصولات کشاورزی کمتر درگیر مسایل وارداتی هستند و ‌این کالاها به ارز وارداتی نیاز ندارند.
    لاهوتی افزود: درست است که کاهش قیمت نفت سبب کاهش 40 درصدی صادرات میعانات گازی شده است، اما باید توجه داشته باشیم که در بخش صادرات صنعت نیز شاهد کاهش حدود 20 درصدی هستیم، در کشاوزی نیز کاهش داشتیم و در معدن – که هیچ ارتباطی به قیمت نفت ندارد – نیز شاهد کاهش 40 درصدی صادرات هستیم.
    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، برخی سیاست گذاری ها را عامل کاهش 40 درصدی صادرات در حوزه معدن ذکر کرد و افزود: به عنوان نمونه در یک دوره زمانی، صادرات ممنوع شد؛ به سرعت محدود به عوارض و سپس عوارض برداشته شد؛ این یعنی اینکه صادرکننده ما نتوانسته است مشتری های خود را به دلیل چندگانگی تصمیم ها حفظ کند.
    وی افزود: از طرف دیگر، درست است که کاهش قیمت های جهانی در بعضی قیمت ها تاثیر داشته اما قیمت های پایه صادراتی در گمرک، همان قیمت های سال 93 بوده است؛ یعنی در اظهار نامه ها قیمت های سال 93 اعمال می شده است؛ بنابر کالاهایی که در دنیا به دنبال کاهش قیمت نفت کاهش پیدا کردند در آمارهای ما خود را نشان نداده که بگوییم بدنبال آن صادرات ما کاهش پیدا کرده است.
    لاهوتی در مورد عوامل تاثیرگذار بر کاهش صادرات پارسال گفت: رکود حاکم بر جامعه، کاهش تولید و صادرات را بدنبال داشته است؛ کاهش قیمت های نفت و میعانات گازی موجب کاهش ارزش صادرات در سال گذشته شد و از همه مهمتر، کاهش واردات کالاهای نیمه ساخته و خطوط تولید نیز میزان صادرات را کاهش داده است.
    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تاکید کرد: سازمان توسعه تجارت ایران بعنوان متولی تجارت خارجی کشور باید با حضور دست اندر کاران بخش خصوصی کاهش حجم مبادلات تجاری کشور در سال گذشته را بررسی کند.
    لاهوتی در واکنش به مثبت ارزیابی کردن «کاهش واردات» گفت: کاهش واردات لزوما معنای مثبت ندارد؛ افرادی که از کاهش واردات خوشحال می شوند، باید این نکته را بدانند که 85 درصد کالاهای وارداتی کشور کالاهای واسطه تولید یعنی مواد اولیه تولید، مایحتاج عمومی (مانند گندم، جو و کنجاله) و خطوط تولید است.
    وی ادامه داد: کاهش واردات به این معنی است که ماشین آلات تولیدی وارد نشده است و واحدهای تولیدی مواد اولیه وارد نکرده اند؛ نتیجه این امر، کاهش تولید، اشتغال و صادرات و از همه مهمتر، مهیا شدن زمینه برای ورود کالاهای قاچاق خواهد بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی