عصر بازار

بانک‌های مرکزی همچنان طلا می‌خرند

امید رسمی به فلز زرد

عصر اعتبار- اینکه بانک‌های مرکزی عمده همچنان به خرید طلا ادامه می‌دهند نشانه‌ای است از اینکه تحلیلگران بازار فلزهای گرانبها به تقویت یا دست کم تضعیف نشدن این کالای گرانبها در برابر دیگر سرمایه‌ها در ماه‌های آینده امید دارند.

امید رسمی به فلز زرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد،  بهای اونس فلز زرد که در فصل اول 2016 بیش از 15 درصد رشد کرده بود، گرچه در هفته‌های گذشته از اوج حدودا 1280 دلاری پایین آمده، همچنان با وجود فشار عوامل کاهشی در کانال 1200 دلار مانده است. روند کوتاه‌مدت نیز نمادی از مقاومت طلا برای افت بیشتر است. اونس طلا که روز چهارشنبه روی قیمت 1222 دلار ایستاده بود، روز پنج‌شنبه به قیمت 1240 دلار رسید و روز جمعه هم تا ساعت 7 بعد از ظهر به وقت تهران قیمت 1237 دلار را تجربه کرد. البته هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین هفته کاری ماه آوریل ثبت شده باشد.

    ادامه قدرت‌نمایی طلا باعث شده بانک‌های مرکزی جهان با وجود کاهش شتاب رشد ارزش فلز زرد به خرید طلا ادامه دهند. موسسه «یو‌بی‌اس» گفته این خریدها احتمالا ادامه خواهد داشت. اخبار نشان می‌دهد «بانک خلق چین» ذخایر طلای خود را در ماه مارس با 5/ 0 درصد افزایش به 79/ 57 میلیون اونس رسانده است. چین در 9 ماه گذشته به‌طور مداوم به افزایش ذخایر طلای خود اقدام کرده است. البته در گزارش یو‌بی‌اس آمده است: «با کاهش شتاب رشد طلا، کاهش شتاب خرید طلا هم قابل توجه است. با این همه ما انتظار داریم این روند در بخش‌های رسمی تا انتهای سال 2016 ادامه داشته باشد.» دیگر بانک مرکزی که به‌شدت به‌دنبال افزایش ذخایر طلای خود است، بانک مرکزی روسیه است. اقتصادهای وابسته به نفت هم وضعیت مشابهی دارند. یو‌بی‌اس همچنین اشاره کرده که فعلا خبری از بازیگران تازه رسمی در بازار طلا نیست. با وجود ادامه احیای اقتصاد آمریکا، اونس از کانال 1200 دلار پایین نیامده که می‌تواند به معنای ادامه رشد آن در ماه‌های آینده باشد. افت‌و‌خیز ارزش طلا در روزهای کاری گذشته خود می‌تواند دلیلی بر مقاومت فلز زرد باشد.

    ریسک‌پذیری بورس

    اونس که روز سه‌شنبه 16 دلار جهش کرده بود، روز چهارشنبه با 9 دلار افت مواجه شد، افتی که عمدتا ناشی از تشدید ریسک‌پذیری در بازارهای سهام در روزی بود که انتشار صورت‌جلسه نشست پیشین کمیته بازار آزاد فدرال رزرو داده مهمی به معامله‌گران عرضه نکرد. با‌ آنکه در این روز تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن با کاهش مواجه شد، اونس از کف روزانه بالا آمد؛ چراکه عوامل خارجی مهم در بازار طلا به نفع فلز زرد کار کردند. چهارشنبه شاخص دلار تضعیف شد و بهای نفت خام رشد کرد. مهم‌ترین خبر بالقوه سومین روز کاری هفته انتشار صورت‌جلسه نشست پیشین کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بود که در عمل بازارها را تکان نداد. در متن این صورت‌جلسه هیچ داده غیرمنتظره یا تعجب‌آمیزی وجود نداشت. براساس این صورت‌جلسه، اعضای این کمیته در نشست قبلی در مورد افزایش نرخ‌های بهره در ماه آوریل بحث کرده‌اند، اما بیشتر اعضا با این افزایش مخالف بوده‌اند. بازارهای سهام جهان روز چهارشنبه دارای ثباتی نسبی بودند که در پی فشار فروش روزهای قبل ایجاد شده بود. البته بازارهای سهام چین در این روز وضعیت خوبی نداشتند. در ابتدای روز نگرانی درباره آینده اقتصاد چین بازارها را نگران کرد، اما وقتی اعلام شد که شاخص مدیران خرید کائیکسین در ماه مارس روی 2/ 52 واحد ایستاده است، کمی از نگرانی‌ها کاسته شد. همزمان پوشش کوتاه‌مدت و شناسایی سود در بازار نفت خام هم ریسک‌پذیری را در بورس افزایش داد.

    روندهای معکوس

    اما پنج‌شنبه روز جهشی دوباره بود. اونس در این روز 18 دلار افزایش قیمت را تجربه کرد، افزایشی که عمدتا ناشی از تشدید تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن و همچنین تضعیف دلار بود. آنچه در این روز موج تازه‌ای از نگرانی‌ها را باعث شد شکست همه‌پرسی‌ای درباره روابط تجاری با اتحادیه اروپا و اوکراین بود که نگرانی‌ها درباره همه‌پرسی ماه ژوئن بریتانیا را مضاعف کرد. آن همه‌پرسی درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا خواهد بود. پنج‌شنبه شاخص دلار هم به کف 8 ماهه رسید که به رشد بیشتر قیمت طلا کمک کرد. در چهارمین روز کاری هفته بیشتر بازارهای سهام تضعیف شدند تا فلز زرد نفع بیشتری ببرد. معامله‌گران بورس در این روز هم مانند ماه‌های گذشته به روند بهای نفت خام توجه داشتند. پنج‌شنبه نفت خام حدود نیمی از رشد روز چهارشنبه را از دست داد. عامل دیگری که معامله‌گران سهام را در این روز نگران کرد، ادامه رشد ارزش ین ژاپن بود. ین ژاپن که از پناهگاه‌های ارزی است در روزهای نگرانی‌های اقتصادی تقویت می‌شود. ین در مقابل دلار آمریکا به بالاترین نرخ برابری در 5/ 1 سال گذشته رسیده است.

    علیه طلا

    در ادامه روندهای پر افت‌و‌خیز هفته گذشته، اونس روز جمعه را با کاهش قیمت آغاز کرد و بعد به نوسان در ابتدای محدوده 1230 دلار رو آورد. روز جمعه چند عامل به ضرر طلا کار کردند. اول اینکه اشاره روز پنج‌شنبه جنت یلن، رئیس فدرال رزرو و یکی دیگر از اعضای کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا به ادامه احیای اقتصاد ایالات متحده و احتمال افزایش بیشتر نرخ‌های بهره، به ضرر طلا بود. دوم اینکه بازارهای سهام جهان هم روز گذشته ساعات خوبی را تجربه کردند. روز گذشته شاخص دلار هم اندکی رشد کرد. البته روز جمعه بهای نفت خام به امید حفظ سطح تولید صادرکنندگان عمده، با افزایش روبه‌رو شد. با توجه به مقاومت افزایشی‌های بازار طلا، روند بهای طلا در روز جمعه یکسره کاهشی نبود. با وجود افت صبح جمعه بهای اونس، فلز زرد در هفته گذشته روزهای بدی را پشت سر نگذاشت. اونس هفته اول آوریل را با قیمت 1222 دلار آغاز کرده بود. تازه‌ترین تحلیل فنی اف ایکس استریت که صبح جمعه منتشر شد نشان می‌دهد قیمت اونس طلا در کوتاه‌مدت بین 1217 تا 1263 دلار در نوسان خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی