عصر بازار

کارشناسان و سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کردند

طلای جهانی این هفته گران‌تر می‌شود

عصر اعتبار- طلا در پی افزایش هفتگی قیمت این فلز ارزشمند شاهد احیای خوش بینی سرمایه گذاران و تحلیلگران است و اکثر آنها در نظرسنجی اخیر کیتکو قیمتهای بالاتر برای هفته جاری را پیش بینی کردند.

طلای جهانی این هفته گران‌تر می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، با وجود اینکه بازار طلا روز جمعه با فشارهای فروش موقتی روبرو شد هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن در بازار نیویورک با 6.30 دلار یا 0.5 درصد افزایش، در 1243.80 دلار بسته شد و برای کل هفته حدود 1.7 درصد افزایش نشان داد که نخستین افزایش هفتگی در بیش از یک ماه گذشته بود.

    فعالان بازار با خوش بینی تازه ای که به طلا پیدا کرده اند انتظار دارند این فلز زرد به بالای 1250 دلار که محدوده قیمت معاملات اخیر این فلز است صعود کند.

    در نظرسنجی آنلاین هفته جاری کیتکو علاوه بر خوش بینی بالاتر، شمار رای دهندگان هم دو برابر شد و 1287 نفر شرکت کردند. از میان این تعداد، 1035 نفر یا 80 درصد افزایش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند در حالیکه 162 نفر یا 13 درصد انتظار داشتند قیمتها به سطح پایین‌تری سقوط کند و 90 نفر یا 13 درصد هم نظری نداشتند. در نظرسنجی هفته پیش 603 نفر شرکت کردند که 60 درصد آنها نسبت به قیمت طلا در کوتاه مدت خوش بین بودند.

    اکثر کارشناسان بازار نظر مطلوبی پیدا کرده اند و در حالیکه هفته پیش به طلا بدبین بودند اکنون نظرشان نسبت به این فلز ارزشمند تغییر کرده است. از میان 36 کارشناس بازار که از سوی کیتکو مورد پرسش قرار گرفتند، 15 نفر پاسخ دادند که از میان آنها 9 نفر یا 60 درصد اظهار کردند نسبت به طلا خوش بین هستند. در مقابل چهار نفر یا 27 درصد کاهش قیمت را پیش بینی کردند و دو نفر یا 13 درصد نظری نداشتند.

    کارشناسان بازار شامل معامله گران شمش، بانکهای سرمایه گذاری، معامله گران معاملات آتی و تحلیلگران چارت فنی هستند.

    یکی از دلایلی که باعث شده سرمایه گذاران به طلا در کوتاه مدت خوش بین شوند بالا ماندن قیمت این فلز و جذب شدن خریداران بوده است. همچنین صعود طلا در پی انتشار گزارش نشست ماه گذشته کمیته بازار آزاد فدرال بانک مرکزی آمریکا روی داد که عدم تمایل مقامات این بانک برای افزایش نرخهای بهره در نشست ماه آوریل را تایید کرد. طبق این گزارش، مقامات متعدد بانک مرکزی آمریکا از رویکرد محتاطانه برای عادی سازی سیاست پولی حمایت می کنند. طلا که دارایی بدون بازده است از پایین ماندن نرخهای بهره نفع برده و در برابر دارایی‌های رقیب مانند اوراق قرضه می ‌واند بهتر رقابت کند. این فلز ارزشمند در سه ماهه اول سال 2016 با ضعیف شدن احتمال افزایش نرخهای بهره آمریکا بیش از 16 درصد رشد قیمت داشت که بزرگترین رشد قیمت سه ماهه در 30 سال اخیر بود.

    شاخص دلار آمریکا روز جمعه 0.2 درصد نزول کرد و برای کل هفته 0.4 درصد افزایش نشان داد. ضعیف شدن دلار به کالاهایی مانند طلا که این ارز معامله می‌شوند امکان داد افزایش قیمت داشته باشند. دلار از هفته گذشته که جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا اظهار کرد این بانک در افزایش نرخهای بهره با احتیاط پیش خواهد رفت با ریزش روبرو شد و پس از انتشار گزارش نشست ماه مارس این بانک در روز چهارشنبه، تحت فشارهای فروش بیشتری قرار گرفت.

    به گفته پیتر هاگ، مدیر معاملات جهانی شرکت کارگزاری کیتکو، طلا به دلیل نگرانیها نسبت به اوضاع اقتصاد آمریکا بویژه سود ضعیف شرکتها و همچنین کندی رشد اقتصاد جهانی تحت حمایت قرار گرفته است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی