عصر بازار

ورود سکه به کانال یک میلیون و ۳۰ هزار تومان

اونس بازی دلار را بر هم زد

عصر اعتبار- نوسانات اونس طلا در بازارهای جهانی در انتهای هفته گذشته، بازی‌ای را که معامله‌گران ارزی قصد داشتند در ابتدای روز شنبه پیاده کنند، برهم زد. در روزهای انتهایی هفته گذشته، معامله‌گران ارزی نقشه‌ای را طراحی کردند تا بتوانند روز شنبه در نبود بازارساز، قیمت را در مسیر افزایشی قرار دهند.

اونس بازی دلار را بر هم زد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، بازی و نقشه معامله‌گران، پایین آوردن قیمت دلار به منظور خرید آن در قیمت‌های پایین‌تر بود. با این حال آنچه معادلات معامله‌گران ارزی را بر هم زد، افزایش قیمت اونس در بازارهای جهانی (نسبت به بعدازظهر پنج‌شنبه) و افزایش عرضه ارز از سوی سکه‌فروشان بود. در نتیجه این موضوع، تحرکات معامله‌گران ارز کمی بی‌اثر شد تا دلار تنها با 5 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 485 تومان برسد. البته عوامل متعدد دیگری نیز در کاهش نوسانات بازار نقش داشتند که تغییرات نرخ حواله درهم، عدم حضور تقاضای واقعی و کاهش فعالیت بازارساز از آن جمله بودند. اثرات افزایش اونس در بازار سکه نیز نمایان بود، جایی که سکه تمام بهار آزادی با 6 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 31 هزار تومان رسید.

    دلار در محدوده 3470

    روز گذشته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 478 تومان آغاز کرد که کاهشی 2 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. تا ساعت یک بعدازظهر، شاخص ارزی تحت‌تاثیر عوامل کاهشی قرار داشت و قیمت آن تا 3 هزار و 470 تومان نیز پایین آمد. با این حال، از این ساعت، جهت قیمتی این ارز تغییر کرد و دلار نهایتا با قیمت 3 هزار و 485 تومان به کار خود پایان داد، رقمی که تنها 5 تومان نسبت به روز پنج‌شنبه تغییر داشت.

    نیروهای کاهشی

    روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، معامله‌گران فردایی سعی کردند با برخی ترفندها قیمت دلار را کاهش دهند تا روز شنبه بتوانند از خرید ارز ارزان‌تر کسب سود کنند. با این حال،‌ چند عامل دست به دست هم دادند که این گروه در اولین روز هفته نتوانند نوسانگیری خاصی انجام دهند. البته برخلاف انتظار، این بازارساز نبود که روز شنبه در برابر معامله‌گران ارزی ایستاد. به گفته فعالان، فروش ارز توسط معامله‌گران سکه موجب شد که بازارساز روز شنبه مداخله چندانی در بازار نکند و تنها عرضه سکه فروشان موجب شود که ترفند معامله‌گران ارزی موثر واقع نشود. افزایش قیمت اونس موجب شد که فروش ارز در روز شنبه توسط معامله‌گران سکه بالا رود. جمعه، بهای طلای جهانی تا آستانه هزار و 240 دلار بالا رفت. به گفته فعالان، افزایش بهای اونس به‌طور سنتی رابطه معکوسی با دلار دارد. در واقع، از آنجا که قیمت سکه در بازار داخلی تحت‌تاثیر اونس جهانی و دلار داخلی است، معامله‌گران سکه هرگاه قیمت اونس افزایش پیدا می‌کند، سعی می‌کنند با فروش ارز مانع از نوسانات سنگین سکه شوند. این تحرکات معمولا توسط کسانی صورت می‌گیرد که در معاملات فردایی، سکه خود را فروخته‌اند و افزایش قیمت منجر به ضرر آنها می‌شود.
    دومین عاملی که اثر فروش ارز توسط معامله‌گران سکه را تکمیل کرد، معاملات فردایی بود. به گفته فعالان، اثرات احتمالی معاملات روزهای انتهایی هفته، روز شنبه بازار ارز را تحت‌تاثیر قرار داد. به گفته فعالان، در برخی مقاطع از روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه فاصله بین نرخ نقدی و نرخ آتی دلار در بازار بالا رفت. این فاصله موجب شد که معامله‌گران در بازار نقدی شروع به خرید ارز کنند و در معاملات فردایی، ارز نقدی خریداری شده را با قیمت بالاتری به فروش برسانند. به گفته یکی از حاضران در بازار، از آنجا که فروشندگانی که اقدام به فروش ارز کرده بودند، دارای دلار نقدی بودند، توانستند تقاضای معامله‌گران فردایی برای ارز خریداری شده خود را پاسخ دهند. در این حالت، فشاری از سوی معاملات آتی به بازار وارد نشد و هر تقاضایی با پاسخی همراه بود. با این حال، اگر خالی‌فروشان در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه اقدام به فروش ارز کرده بودند، احتمال داشت که روز شنبه فشار تقاضای جدیدی به بازار وارد شود. در واقع، از آنجا که جنس معاملات انتهای هفته گذشته از نوع خالی‌فروشی نبود، قیمت دلار تحت‌تاثیر تحرکات معامله‌گران قرار گرفت. عامل سومی که قیمت دلار در مقاطعی از روز شنبه را تحت‌تاثیر قرار داد، پایین آمدن نرخ حواله درهم بود. در اواسط اولین روز هفته، نرخ حواله درهم کمی پایین آمد و انتظارات افزایشی معامله‌گران داخلی را کمی کاهشی کرد. به‌طور سنتی هر تغییری در نرخ حواله درهم توانایی این را دارد که جهت دلار در بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار دهد. با این حال، ‌آنچه موجب شد که اثر عامل سوم در بازار کمتر به چشم بیاید، بالا ماندن ارزش دلار در کشور امارات نسبت به بازار داخلی بود.


    نیروهای افزایشی
    در مقابل عوامل کاهشی روز شنبه دو نیروی افزایشی نیز در بازار وجود داشت. به گفته فعالان، متضرران ارزی که از معاملات آتی روزهای انتهایی هفته گذشته در معرض ضرر قرار داشتند، سعی کردند با افزایش خریدهای آتی خود این ضرر را جبران کنند. از سوی دیگر روز شنبه، عرضه ارز در بازار کمتر بود و این موضوع کمی انتظارات افزایشی معامله‌گران را بالا برد. با این حال، چنانکه اشاره شد، ‌معامله‌گران ارزی با توجه به عرضه معامله‌گران سکه نتوانستند از کاهش فعالیت بازارساز کسب سود چندانی کنند و عوامل کاهشی و افزایشی تقریبا یکدیگر را خنثی کردند. بالا بودن ارزش دلار در امارات نسبت به بازار داخلی دیگر عامل افزایشی روز شنبه بود.


    هماهنگی سکه با اونس
    روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی تحت‌تاثیر افزایش بهای اونس در انتهای هفته گذشته قرار گرفت. در اولین روز هفته جاری، سکه تمام با 6 هزار تومان افزایش از کانال یک میلیون و 30 هزار تومان عبور کرد و به قیمت یک میلیون و 31 هزار تومان رسید. این افزایش در حالی رخ داد که روز شنبه حجم معاملات در بازار سکه کاهش یافته بود. به گفته فعالان، در اولین روز هفته، معمولا به‌دلیل تسویه معاملات آتی هفته گذشته، سکه چندانی در بازار معامله نمی‌شود. به این ترتیب، ‌افزایش سکه در یک روز کم معامله و کم‌نوسان رخ داد. شنبه، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 29 هزار و 500 تومان آغاز کرد که افزایشی 4 هزار و 500 تومانی نسبت به قیمت بسته شده انتهای هفته گذشته داشت. در ادامه روز، سکه با نوسان محدود و تحت‌تاثیر بازگشت دلار از کف قیمتی، هزار و 500 تومان رشد دیگر را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و 31 هزار تومان رسید. افزایش قیمت یاد شده در حالی به ثبت رسید که ارزش ذاتی سکه کمتر از ارزش بازاری آن بود. فعالان، انتظارات مثبت معامله‌گران سکه جهت ادامه افزایش اونس در بازارهای جهانی را عاملی دانسته‌اند که موجب شده حباب سکه مثبت باقی بماند. شنبه، نیم‌سکه نیز هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به قیمت 543 هزار تومان رسید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی