عصر بازار

پس از گزارش کمیسیون تلفیق بودجه در صحن بهارستان؛

موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه ۹۵ چه می گویند؟

عصر اعتبار- پس از تشریح گزارش عملکرد کمیسیون تلفیق بودجه ۹۵ در صحن بهارستان؛ موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه ۹۵ به ارائه دیدگاه های خود پرداختند.

موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه ۹۵ چه می گویند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، موسوی اصل در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 95 گفت: نقص لایحه بودجه 95 در عدم توجه به وضعیت اشتغال جوانان است.
    عضو کمیسیون آموزش مجلس معتقد است در لایحه بودجه 94 نسبت به اجرای ماده 180 برنامه پنجم توسعه کشور اهمال شد که برای آن در لایحه 95 تمهیدات دیده نشده است.

    سبحانی فر در موافقت: توجه بودجه 95 به اقتصاد مقاومتی
    سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با مثبت ارزیابی کردن روند بررسی لایحه بودجه 95 کل کشور در دولت و مجلس گفت: توجه صرف به اقتصاد مقاومتی و مؤلفه های رشد اقتصادی از ویژگی های مثبت این لایحه است.
    سبحانی فر در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در موافقت با کلیات لایحه بودجه 95 کل کشور با بیان اینکه بودجه سال 95 کل کشور از ویژگی های بسیار بالایی برخوردار است که باید از زحمات دولت و نمایندگان در خصوص آن تشکر کنیم گفت: توجه به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در بحث انرژی و اقتصاد مقاومتی مهمترین ویژگی بودجه سال جاری است.

    نماینده مردم سبزوار، جغتای و جوین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توجه به راهکارهای خروج از رکود، تمرکز بر اقشار کم درآمد دیگر ویژگی لایحه بودجه 95 کل کشور بوده که نشان دهنده سیر مثبت این لایحه برای بهبود اوضاع کشور است.

    وی با بیان اینکه استفاده بیشتر از توان بخش خصوصی و حمایت جدی از سرمایه گذاری خارجی از طریق فاینانس در عرصه های مختلف اقتصادی از دیگر ویژگی های لایحه بودجه 95 کل کشور است تصریح کرد: در این زمینه پیش بینی شده است مبالغ بالایی از صندوق توسعه ملی به عنوان تسهیلات برای اقتصاد دانش بنیان در نظر گرفته شود.

    سبحانی فر با اشاره به افزایش سرمایه بانک ها به ویژه بانک مسکن گفت: برای ایجاد تحرک در بخش مسکن، افزایش سرمایه بانک ها را در لایحه بودجه 95 کل کشور در دستور کار قرار دادیم.

    وی ادامه داد: در بخش هدفمندی یارانه حذف سه دهک بالاترین درآمدها از ویژگی های دیگر لایحه بودجه 95 کل کشور است که به این ترتیب می توان مبالغ به دست آمده از این مسیر را در بخش تولید، اشتغال و افراد کم درآمد پایین دستی هزینه کرد.

    سبحانی فر با تأکید بر اینکه افزایش منابع بانک ها برای اعطای تسهیلات به بخش کشاورزی یکی دیگر از ویژگی های لایحه مذکور بوده است افزود: با اعطای تسهیلات مناسب به کشاورزان روند تولید در کشور رونق می یابد.

    این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه از مزایای این بودجه استفاده از تسهیلات برای میادین مشترک نفت و گاز است گفت: توجه به تقویت اعتبارات فناوری های نوین از دیگر مزایای این لایحه است.

    وی گفت: پرداخت مطالبات دولت به بانک مرکزی دیگر  شاخصه توجه شده در لایحه بودجه 95 کل کشور است که پرداخت های دولت به بانک مرکزی انجام می شود.

    سبحانی فر افزود: استفاده از 50 میلیون دلار فاینانس برای سرمایه گذاری خارجی و اختصاص 2 میلیون تن قیر رایگان به روستاها و همچنین توجه به برق رسانی و گازرسانی روستاهای کشور از دیگر ویژگی های این لایحه است.

    سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: اختصاص مبالغی برای آبادانی روستاها در کنار توجه صرف به فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی ویژگی های مهم لایحه بودجه 95 کل کشور است.

    میرمحمدی در مخالفت: لایحه بودجه 95 عملیاتی نیست
    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت درلایحه ارائه شده به مجلس بدون در نظر گرفتن آنچه که قابل تحقق است به تکرار مکررات پرداخته است در صورتی که بودجه باید به صورت تکاملی ارائه شود.
    سید محمدحسین میرمحمدی درنشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه سال 95 کل کشور گفت: در بررسی گزارش لایحه بودجه نخستین مطلبی که برجسته است عدم توجه به قابلیت عملیاتی شدن آن می باشد.

    نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی گفت: رویکرد بودجه سال 95 تکرار فرضیات بودجه سال 94 است. دراین لایحه بدون درنظر گرفتن آنچه که قابلیت تحقق دارد، اعداد و ارقام تکرارشده است. تکرار مکررات بدون در نظر گرفتن واقعیات موجب ضربه خوردن اقتصاد کشور می شود.

    وی تصریح کرد: بودجه باید به صورت تکاملی تدوین شود نه اینکه تکرار مکررات صورت بگیرد. دولت در تدوین لایحه بودجه باید اولویت بندی مسائل مختلف مدنظر داشته باشد. اقتصاد مقاومتی رویکردی است که باید در بودجه ارائه شده لحاظ می شد، اما دولت در این موضوع غفلت کرده است.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: درلایحه بودجه سال 95 موضوعات مختلفی مورد توجه قرار نگرفته است. به عنوان نمونه در سال گذشته 85 درصد بودجه مورد نیاز توسعه اقتصادی از صندوق توعه ملی به عنوان کمک بلاعوض ارائه شده بود اما این مبلغ در بودجه به عنوان وام در نظر گرفته شده است.

    وی بیان کرد: دولت کاهش بودجه وزارتخانه ها و نهادهای دولتی را لحاظ نکرده است و تنها براساس درآمدهای مالیاتی بودجه مورد نیاز خود را لحاظ نموده است. در شرایط رکود اقتصادی قطعاً درآمدهای مالیاتی محقق نخواهد شد. دولت اگر هزینه های جاری خود را کاهش دهد، می تواند دخل و خرج خود را افزایش دهد.

    میرمحمدی افزود: رویکرد بودجه سال 95 براساس اقدام و عمل با توجه به اقتصاد مقاومتی نیست. دولت مسائل بخش کشاورزی و صنایع را درنظر نگرفته است و مسئله اشتغال مورد غفلت قرار گرفته است. توجه به سرمایه گذاری خارجی مسئله قابل اتکایی نیست؛ بررسی آمار نشان می دهد که میزان انتظار دولت در رابطه با سرمایه گذاری خارجی قابل تحقق نخواهد بود.

    جلیلی در موافقت: نگاه بودجه 95 تحرک بخشی به حوزه تولید است
    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه در مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه منابع صندوق توسعه ملی افزایش پیدا کرد، گفت: نگاه مجلس و دولت در تحرک بخشی به حوزه تولید و افزایش بودجه بانک ها برای ارائه تسهیلات بیشتر در حوزه تولید است.
    اسماعیل جلیلی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 95 گفت: در ابتدا قدردانی خود را از مجموعه همکاران در سال 94 و ابتدای سال 95 در کمیسیون تلفیق و همچنین همکاری‌های دولت برای هماهنگی در خصوص مصوبات مجلس اعلام می‌دارم.

    نماینده مردم مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتگل در مجلس شورای اسلامی افزود: نکات چندی را مخالفان مطرح کردند که البته قابل بررسی است اما باید به شرایط کشور در دوران پسابرجام در تامین منابع و مدیریت منابع فعلی توجه کرد و باید نگاه به لایحه بودجه با رویکرد برنامه یکساله را مدنظر قرار داد.

    وی تاکید کرد: در لایحه بودجه سال 95 انتظار می‌رفت که همه موارد در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی باشد بنابراین اگر با دقت بررسی کنیم درمی‌یابیم که در بحث تملک و دارایی‌ها، صندوق توسعه ملی و مسائل مربوط به بخش دانش بنیان و کاهش وابستگی‌ها به درآمدهای نفتی به خوبی عمل شده است.

    این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: کمیسیون تلفیق بودجه همه همت خود را به کار گرفت تا مسائل در جهت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد بنابراین افزایش منابع در صندوق توسعه ملی، تحرک بخشی به حوزه تولید، سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی در جهت افزایش کیفیت تولید از اقدامات مثبت کمیسیون تلفیق در تصویب لایحه بودجه بود.

    جلیلی ادامه داد: همچنین نگاه به افزایش بودجه دفاعی کشور مورد اتفاق نظر همه اعضا بود و البته توزیع منابع براساس نیازهای مناطق در سال جدید نیز در لایحه بودجه به درستی مورد توجه قرار گرفت و این موضوع افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر رعایت چارچوب‌های قوانین بالادستی به لحاظ محتوا و شکلی یکی دیگر از مزیت‌های مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص بودجه بود.

    وی با اشاره به اینکه افزایش سرمایه در بانک‌ها برای ایجاد رونق در ارائه تسهیلات از مزیت‌های دیگر لایحه بودجه است، گفت: در سال 95 شرایط کشور به لحاظ بین المللی و داخلی تغییر خواهد کرد که باید به آن توجه کرد. همچنین توجه به تامین منابع برای پرداخت مطالبات بازنشستگان و فرهنگیان در سال 95 در مصوبه کمیسیون تلفیق آمده است و مورد تاکید جدی همه نمایندگان قرار دارد. البته نگاه قابل قبولی نیز به بحث مسائل مربوط به بهداشت و درمان با ارتقاء منابع در این بخش صورت گرفته است.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بنابراین اگر بپذیریم بخشی از تحرک پذیری ها با افزایش هزینه‌ها و اعتبارات در تملک دارایی‌ها خواهد بود این افزایش به منزله حرکت در این حوزه بوده و نکته مهم دیگر این است که در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل باید برنامه‌ها و رویکردهای دقیقی در این بخش انجام شود.

    * قاضی پور در مخالفت: هیچ شاخصه‌ای از اقتصاد مقاومتی در لایحه بودجه 95 به چشم نمی خورد
    عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی معتقد است در حالی که لایحه بودجه باید حامی تولیدکنندگان صنعتگران و کشاورزان باشد اما هیچ توجهی به این موضوع نشده است.

    نادر قاضی‌پور در نشست علنی امروز (یکشنبه، 22 فروردین) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه بودجه 95 در مخالفت با کلیات آن گفت: لایحه بودجه 95 صرفا به هزینه ها پرداخته و به منابع توجهی نشده است که بنابراین باعث تورم و افزایش قیمت می شود.

    نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه، صنعتگران و تولیدکنندگان را خاسران اصلی بودجه 95 دانست و گفت: بودجه و اقتصادی مقاومتی، بودجه و تولید ملی، بودجه و تورم، بودجه و اشتغال، بودجه و قدرت خرید مردم، بودجه و توسعه، بودجه و رشد اقتصاد ملی، بودجه و محرومیت و بودجه و آینه اقتصادی کشور در کنار هم معنا پیدا می کنند اما در این لایحه برخی از آنها مغفول مانده است.

    وی در ادامه با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری مطرح کردند نباید در حد شعار و تبلیغات باقی بماند، عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای ایستادگی در برابر کفر، کم مصرف کردن و پس انداز کردن است.

    قاضی پور ادامه داد: متأسفانه بسیاری از بودجه ها صرف برگزاری جشنواره ها و همایش ها می شود در حالی که هیچ ردپای آشکاری از حمایت از تولید در آن نیست.

    وی در ادامه با بیان اینکه بودجه 95 بودجه تورمی است، یادآور شد: دولت و مجلس به معنای واقعی کلمه به دنبال بهبود معیشت مردم نیست چرا که یک خانواده 4 نفره کارگر نمی تواند با 800 هزار تومان خانواده خود را بچرخاند.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در بودجه 95 به اشتغال جوانان توجهی نشده لذا این بودجه به ضرر کارگران، جوانان، کشاورزان، دامداران و صنعتگران است.

    * علیمردانی در مخالفت:  هزینه بالای 200 هزار میلیارد تومان در بودجه در راستای اقتصاد مقاومتی نیست
    عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اینکه بودجه سال 95 عملیاتی نیست افزود: هزینه بالای 200 هزار میلیارد تومان در بودجه در راستای اقتصاد مقاومتی و سیاست های ابلاغی رهبری نیست.
    محسن علیمردانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 22 فروردین) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 95 کل کشور گفت: این لایحه دارای معایب و محاسن بسیاری است اما متأسفانه معایب آن توسط اعضای کمیسیون تلفیق مرتفع نشده است.

    نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی یکی از مهمترین معایب لایحه بودجه 95 را افزایش هزینه ها عنوان کرد و افزود: متأسفانه افزایش درآمدها متناسب با افزایش هزینه ها نیست و طبق این لایحه 25 هزار میلیارد تومان هزینه ها در سال جاری افزایش پیدا کرده است.

    وی تأکید کرد: همچنین هزینه بالای 200 هزار میلیارد تومان نیز در راستای اقتصاد مقاومتی و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری نیست زیرا باید با فروش دارایی نفت منابع را تهیه کرد بنابراین، این نوع بودجه نویسی نباید مورد قبول و تأیید نمایندگان قرار گیرد.

    این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری امسال را به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری کردند اما این موضوع مورد توجه نمایندگان کمیسیون تلفیق قرار نگرفته است بنابراین طبق ماده 219 برنامه پنجم توسعه که عنوان می دارد به منظور استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی دولت باید تا سال دوم زمینه های لازم را برای تهیه بودجه به صورت عملیاتی فراهم نماید اما متأسفانه بودجه سال 95 عملیاتی نیست.

    عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد: همچنین افزایش اعتبارات هزینه ای باید سالانه 2 درصد کمتر از نرخ تورم باشد که به این موضوع نیز در بودجه توجه نشده همچنین در یک بند الحاقی از این لایحه آمده است 500 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به صورت تسهیلات در اختیار بانک کشاورزی قرار گیرد از این رو از نمایندگان تقاضا می شود با توجه به معایب گفته شده به کلیات رأی منفی دهند.

    * موسوی لارگانی در موافقت: شفافیت اعداد و ارقام کلیات لایحه بودجه 95 قابل توجه است
    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 95 گفت: اعداد و ارقام ارائه شده به صورت شفاف می‌باشد در عین حال توجه به اقتصاد مقاومتی لحاظ شده است.
    سید ناصر موسوی لارگانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 22 فروردین‌ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه 95 گفت: فعالیت‌های خوبی توسط دولت، سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و اعضای کمیسیون تلفیق در راستای تدوین و تنظیم کلیات بودجه صورت گرفت که قابل تمجید است، امیدوارم با درایت و عقلانیت بتوانیم کشور را در مسیر رشد و تعالی قرار دهیم.

    نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: بارزترین نکته بودجه سال 95 شفافیت اعداد و ارقام آن است که قابل تمجید است. در بودجه ارائه شده ردیف بودجه محرمانه‌ای وجود ندارد و نهادهای نظارتی می‌توانند به خوبی آن را پیگیری کنند.

    وی در ادامه گفت: دولت تلاش کرده است که اعداد و ارقام بودجه با توجه به اقتصاد مقاومتی واقعی باشد. این موضوع در کمیسیون تلفیق نیز مورد توجه جدی نمایندگان قرار گرفت.

    موسوی لارگانی گفت: کاهش وابستگی به نفت در بودجه که حتی نمایندگان مخالف کلیات نیز به آن اذعان داشتند اقدام خوبی است. در شرایط بحرانی جهانی بازار نفت کاهش سهم درآمدهای نفتی در بودجه اقدامی مثبت است.

    این نماینده مجلس نهم گفت: براساس اسناد فرا دستی میزان وابستگی به درآمدهای نفتی باید قطع شود. در بودجه سال جاری تنها 30 درصد از درآمد کشور با توجه به درآمدهای نفتی لحاظ شده است.

    وی تصریح کرد: اقتصاد دانش بنیان موضوعی است که مورد توجه بودجه ارائه شده توسط دولت قرار گرفته است. اقتصاد دانش بنیان یکی از راه‌های اساسی توسعه اقتصاد و صنایع کشور است. افزایش بودجه صندوق شکوفایی و نوآوری علمی اقدامی است که از طریق آن می‌توان شاهد پیشرفت علمی کشور بود.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه 95 گفت: توجه به مناطق محروم با توجه به فاصله گرفتن دولت از درآمدهای نفتی اقدام مثبتی است که می‌تواند منجر به محرومیت زدایی در کشور شود.

    وی با اشاره به تهدیدات نظامی علیه جمهوری اسلامی گفت: تقویت بنیه دفاعی ایران موضوعی است که در لایحه بودجه 95 لحاظ گردیده است. تخاصم طلبی استکبار جهانی موضوعی است که باید در افزایش توان دفاعی ایران مورد توجه قرار گیرد.

    موسوی لارگانی گفت: یکی از راه‌های اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی کاهش سهم نفت و افزایش درآمدهای مالیاتی است؛ در لایحه بودجه ارائه شده راه‌های مختلفی برای کشف فرارهای مالیاتی لحاظ گردیده است که با تحقق آن درآمدهای مالیاتی 36 درصد افزایش خواهد یافت.

    وی در ادامه افزود: افزایش سهم توسعه عمرانی نسبت به بودجه جاری دولت اقدام مثبتی است که باید از آن حمایت کرد. افزایش سهم مالیات واردات و جلوگیری از فرار مالیات نیز اقدام مثبتی است که توسط دولت لحاظ گردیده است.

    نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع مالیات در کشور یک بحث جدی است. دولت تلاش کرده است که زمینه های درآمدی مالیاتی جدیدی ایجاد کند تا بار مالیات از روی دوش حقوق بگیران و تولیدکنندگان برداشته شود.

    وی با تاکید بر حمایت از کشاورزان گفت: یکی از نکات قابل توجه در بودجه ارائه شده معافیت کشاورزان از پرداخت هزینه هوشمندسازی کنتورهای برق کشاورزی است که به یک دغدغه اساسی برای آن‌ها تبدیل شده بود. توجه به عنوان روستایی نیز اقدام مثبتی است که می‌تواند به محرومیت زدایی در کشور کمک کند.

    *رستمیان در مخالفت: اصلاح لایحه بودجه 95 با هدف بستن مبادی فرار مالیاتی
    عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس،با تاکید بر اصلاح لایحه بودجه 95 کل کشور، گفت: دریافت مالیات غیرهدفمند، تراز منفی صادرات از نکاتی است که باید در بودجه 95 مدنظر قرار بگیرد.
    عبدالرحمان رستمیان در درنشست علنی امروز (یکشنبه 22 فروردین) مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه سال 95 کل کشور، گفت: اشکالات بسیاری بر این لایحه وارد است و علت مخالف بنده با آن اصلاح لایحه بودجه 95 کل کشور است.

    نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کاهش سهم درآمدهای نفتی یکی از ویژگی های مثبت لایحه بودجه 95 کل کشور است اما بنده معتقدم این مساله باید به سمت سرمایه گذاری و انجام پروژه‌ها پیش برود، افزود: سهم نفت باید به سمت سرمایه گذاری و پروژه های محرک و ریشه توسعه هدایت شود.

    این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه باید دریافت مالیات های هدفمند و مالیات بر کالاهای آسیب رسان در دستور کار دولت قرار بگیرد، تصریح کرد: دریافت مالیات‌ها به عنوان یکی از منابع درآمدی‌ به ویژه در خصوص مالیات کالاهای آسیب رسان می‌تواند برای دولت درآمد داشته باشد اما متاسفانه در این مورد کوتاهی شده است. به عنوان مثال درباره‌ی نوشابه های گازدار، سیگار و مساله خرده فروشی آن قرار شد جلسه‌ای با مسئولان وزارت اقتصاد برگزار شود که متاسفانه در این مورد هم مالیات آن را دریافت نکردند که این مساله هم باید در سال جاری اتفاق بیفتد.

    وی همچنین به بحث فرار مالیاتی اشاره کرد و گفت: مالیات ما پلکانی نیست و مطمئن باشید اگر به همین منوال پیش رود اختلافات و تبعیض های طبقاتی زیاد می‌شود و ما باید بتوانیم در مورد مالیات بر درآمد و سود سیستمی نظارت و رصد در نظر گیریم.

    رستمیان با بیان اینکه ارزش افزوده کالاهای خارجی باید افزایش یابد، تاکید کرد: باید به میزان کشف قاچاق جریمه در نظر گرفته شود تا به این ترتیب اقتصاد کشور سامان یابد.

    وی گفت: متأسفانه در بعضی از قسمت‌های جریمه‌ها به جای اینکه به اصلاح امور کمک کند اصلا به روزرسانی نشده است.

    نماینده مردم دامغان در مجلس نهم، افزود: امروز ساختمان‌های خارجی که در تهران مشاهده می‌شود ببنید که چه سودآوری درآنها وجود دارد که به سمت آنها گرایش پیدا شده است.

    رستمیان با بیان اینکه باید مدیریت بر درآمدها داشته باشیم تصریح کرد: یک وزارتخانه چندتا مدیرکل دارد، آموزش و پرورش سه مدیرکل دارد، وزارت نیرو پنج مدیرکل دارد، وزارت جهادسازندگی چندین نیروی کل دارد، ما اگر می‌گوییم حجم دولت را کوچک کنیم آیا نمی‌توانیم این را کوچک کنیم.

    وی با بیان اینکه یکی از بهترین راهکارهای کاهش حجم دولت کاهش ساختمان‌های اداری و مدیران کل است، تصریح کرد: آموزش عالی ما اشباع شده است و جالب است که وزارت آموزش و پرورش ما از دیپلم بورسیه می‌کند امروز کجای دنیا از دیپلم بورسیه می‌کنند.

    رستمیان خاادامه داد: متأسفانه مناطق آزاد ما در صادرات تراز منفی دارند و آن وقت معافیت‌های وارداتی را می‌دهیم به مرزنشینان در حالی که باید معافیت‌های صادراتی به آنها داده شود.

    وی گفت: متأسفانه هر روز پروژه‌های فرودگاه سازی را در کشور داریم و بودجه‌های متفرقه ما بسیار بالا است که باید این‌ها شاخص‌پذیر شوند و کسی جسارت لابی بازی را نکند.

    این نماینده مردم در مجلس نهم، همچنین با بیان این که متاسفانه گاهی اوقات بخشی از اختیارات مجلس در اختیار دولت گذاشته می‌شود گفت: به طور مثال حقوق گمرکی کالاهای خارجی باید افزایش یابد که این مهم عملیاتی نشده است. در حالی که مالیات یک درصدی بر کالاهای مصرفی 3000 میلیارد برای کشور درآمد دارد.

    وی همچنین به سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در مورد بورس‌ها هم انتقاد کرد و گفت: چرا باید وزارت آموزش و پرورش از دیپلم نسبت به بورس اقدام کند در حالی که باید از مرحله کارشناسی، کارشناسی ارشد و بعد از آن اقدام شود.

    رستمیان ادامه داد: کسب درآمدها باید شاخص پذیر باشد تا کسی جسارت نکند پارتی بازی کند. به این نکته هم باید توجه داشته باشیم که روستاها در صندوق توسعه ملی دیده نشده‌اند. در حالی که باید همه‌ی این گزینه‌ها مد نظر قرار گیرند. معتقد هستم این مشکلات و نواقص اگر رفع شود به نفع کشور است.

    عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه در حال حاضر سهم بودجه های متفرقه بالا است، افزود:  بسیاری از پروژه‌های ما را دولت گرفته است و در اختیار بخش خصوصی قرار نمی‌دهد چرا که واگذاری به بخش خصوصی قطعا می‌تواند درآمدزایی کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو