عصر بازار

فطانت :

اقتصاد مقاومتی الگوی تدوین نقشه استراتژى بازار سرمایه

عصر اعتبار- رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران تاکید کرد : اقتصاد مقاومتی الگوی تدوین نقشه استراتژى بازار سرمایه است.

اقتصاد مقاومتی الگوی تدوین نقشه استراتژى بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، دکتر محمد فطانت در دیدار نوروزی مدیران ارشد بازار سرمایه که به همت کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار برگزار شد، با اشاره به اهمیت اعتماد جامعه به فرایندهای بازار سرمایه گفت : مفهوم حضور مسوولان در میان کارگزاران این است که کارگزاران معتمدان مردم هستند و مردم به دلیل همین اعتماد ، اموال خود را در اختیار کارگزاران قرار می دهند.

    وی افزود: در میان 500 نهاد مالی که در بازار سرمایه است، کارگزاران در راس قله اعتماد حضور دارند که این اعتماد بدون همکاری کارگزاری ها و سازمان بورس اوراق بهادار حاصل نمی شد و قطعا وجود یک نهاد ناظر و قانون گذار اعتماد جامعه به بازار سرمایه و کارگزاران را رقم زده است. سخنگوی سازمان بورس با اشاره به سال سخت بازار سرمایه گفت: سال گذشته سال سختی برای اقتصاد کشور بود و بسیاری از عوامل اثر گذار مانند قیمت های جهانی نفت و کالاهای اساسی بازار، ما را دچار مشکل کرد و این خود عامل رکود در صنایع و به تبع آن در بازار سرمایه بود. با وجود اینکه در منطقه و جهان، بورس ها با کاهش های سهمگین مواجه بودند اما شاهدیم که بورس ما بازدهی بالاتری از بازار های منطقه و بسیاری از بورس های جهان داشته است.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد : ابتدای سال جدید فرصت مناسبی است که بررسی شود چه برنامه هایی را باید به مرحله اجرا برسانیم و بازار سرمایه با تمام توان و قدرت خود اعلام می کند که پشتیبان اقتصاد مقاومتی است.

    فطانت با اشاره به اهمیت بازار سرمایه در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتى بیان کرد: نخستین نکته که در بخش توسعه اقتصادی مهم است، بسیج رهبران بازارسرمایه و اتحاد میان آن هاست. نکته دوم تعریف استراتژیک و فعالیت های کلیدی است که ما را به موفقیت اقتصاد مقاومتی نزدیک تر می کند و سومین نکته، همسویی تمام بخش های اقتصادی و تحقق اهداف و تبدیل آن به فرایند دایمی است.

    وی در ادامه با رونمایی از مدل نوین کارت امتیازی متوازن در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: روش و مدلی که بازار سرمایه از آن استفاده می کند یک روش جدید است. استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن جهت تحقق بخشیدن به اهداف استراتژیک اقتصاد مقاومتی در سطح عملیاتی بازار سرمایه بسیار مهم است.

    بر اساس کارت امتیازی متوازن چهار وجه باید مورد توجه قراربگیرد، وجه یادگیری و رشد، وجه فرایندهای بازار سرمایه، وجه ذینفعانش و وجه دستاوردهای کلیدی، چهار وجه اصلی برای این کارت امتیازی است. در این بین افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی و افزایش ثروت آفرینی در کشور نیزاز اهمیت بالایی برخورداراست.

    رییس سازمان بورس تصریح کرد : فرایند تهیه نقشه استراتژی بازار سرمایه به عنوان یکی از بخش های پیشرو کشور در چارچوب مدل کارت امتیازی متوازن طراحی شده و در سال جدید اقدامات لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی تدوین شده و توسعه کمی بازار سرمایه و ارتقای کارایی این بازار از اهداف نقشه استراتژی بازار سرمایه است و امید داریم بتوانیم سال پر از موفقیتی را پشت سر بگذاریم.

    روح الله میرصانعی دبیرکل کانون کارگزاران بورس هم گفت : امید است در سال جدید با همکاری های بیشتر سازمان و کارگزاری ها دستاوردهای مثبتى حاصل شود.

    میرصانعی به بیان برخی از مشکلات کنونی کارگزاری ها پرداخت و گفت: در حال حاضر چالش های بسیاری پیش روی کارگزاری ها قرار دارد. مشکلات تخفیف در صنعت کارگزاری، مشکلات مالیاتی بازار سرمایه بخصوص مالیات بر ارزش افزوده و مشکلات تسهیلات اعتباری که امید است با تعامل بیشتر با سازمان بورس برطرف شود.

    وی افزود : همچنین مشکلاتی که در خصوص بحث های مالیاتی گریبان بسیاری از فعالان بازار سرمایه را گرفته از جمله مواردی ست که متاسفانه در شرایط کنونی وجود دارد.

    * مقررات زدایی و حذف قوانین زاید در بازار سرمایه

    این گردهمایی با سخنرانى شاپور محمدی معاون وزیر امور اقتصادى و دارایی به اتمام رسید.

    معاون وزیر اقتصاد گفت: در سال گذشته تلاش های بسیارى برای رشد بازار سرمایه انجام شد که مهمترین آن مقررات زدایی و حذف قوانین زاید بود.

    این معاون وزیر ادامه داد: بین 50 تا 70 نوع مجوز بازار سرمایه حذف و ساده سازى شد. بر این اساس برای فعالیت در بورس کالا تنها یک مجوز صادر خواهد شد.

    برخی از این مجوز ها بیش از 16 امضا نیاز داشت و زمان بسیارى صرف دریافت آنها می شد.

    وی افزود : قرار شد دستگاه هایی که تحت نظارت سازمان بورس فعالیت می کنند، در روند دریافت مجوز با مدت زمان کوتاهی پاسخ مثبت یا منفی دریافت کنند.

    محمدی با اشاره صدور مجوزها و آیین نامه ها گفت : در حوزه قوانین کلان اقتصادی 28 آیین نامه و دو اساسنامه و چند دستورالعمل تدوین شده است.

    وی با بیان اینکه شفاف ترین حوزه اقتصاد، بازار سرمایه است عنوان کرد: در بازار سرمایه، تخلفات مالی بسیار کمی اتفاق افتاده است و این بازار یکی از شفاف ترین نهادهای اقتصادی است.

    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه گسترش و شکل گیری بازار بدهی در کشور آغاز شده است، گفت: با شکل گیری بازار بدهی به عنوان یک اهرم اقتصادی می توان شاهد رشد اقتصادی بود.

    وی افزود: در حال حاضر حجم بازار بدهی پایین است اما این ظرفیت وجود دارد که با تلاش سازمان بورس، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، حجم بازار بدهی گسترده شود.

    محمدی خاطرنشان کرد: دولت پنج هزار میلیارد ریال اوراق بهادار از سوی وزارت نفت، 10 هزار ریال شرکت های وابسته به وزارت خانه ها، 10 هزار ریال اسناد خزانه زیر یک سال، هفت هزار و 500 سند خزانه ، هفت هزار ریال شهرداری ها و 5 هزار میلیارد ریال به صورت مستقیم در لایحه بودجه پیش بینی کرده است.

    وی ادامه داد: فعال تر شدن بازار بدهی در لایحه بودجه 95 گنجانده و بر توسعه بازار بدهی تاکید شده و یکی از موارد مورد توجه رییس جمهور تامین مالی بیشتر از طریق بازار بدهی است.

    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: در ماه های اخیر و با توجه به توافق برجام، بازار رشد خوبی را سپری کرده و امیدوارم با استفاده از ابزارهای جدید مالی و اهرم های اقتصادی، اقتصاد و همچنین بازار سرمایه رشد مثبتی را تجربه کنند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی