عصر بازار

افزایش ۶۷ درصدی میانگین حقوق فرهنگیان

ابهامات افزایش ۶۷ درصدی میانگین حقوق معلمان طی دو سال

عصر اعتبار- وزیر آموزش‌وپرورش از افزایش ۶۷ درصدی میانگین حقوق فرهنگیان طی دو سال گذشته خبر می‌دهد موضوعی که معلمان ضمن مخالفت با آن ابهامات بسیاری درخصوص آن دارند.

ابهامات افزایش ۶۷ درصدی میانگین حقوق معلمان طی دو سال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»به نقل از تسنیم، افزایش 67 درصدی میانگین حقوق فرهنگیان آن هم طی دو سال گذشته خبری بود که در روزهای اخیر به شدت توجه افکار عمومی جامعه و به ویژه فرهنگیان را به خود جلب کرد.

    علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش طی هفته جاری با حضور در شبکه خبر از افزایش 67 درصدی میانگین حقوق فرهنگیان در دولت یازدهم خبر داد و گفت:‌ افزایش حقوق معلمان در سال گذشته از چند جهت بود، افزایش حقوق کارکنان دولت، رتبه‌بندی و اعمال حق مرزی از جمله مواردی بود که منجر به افزایش حقوق فرهنگیان شد همچنین برای نخستین بار در تیرماه سال 94 توانستیم حق مرزی را برای فرهنگیان برقرار کنیم.

    وی با تأکید براینکه میانگین دریافتی فرهنگیان در دولت یازدهم، 67 درصد رشد را نشان می‌دهد، گفت:‌ در طول دو سال گذشته میانگین دریافتی فرهنگیان 67 درصد رشد داشته است که این شروع خوبی بوده و این رشد در تاریخ آموزش و پرورش کشور بی سابقه بوده است.

    سخنان وزیر آموزش‌وپرورش بازتاب‌های مختلفی را میان جامعه فرهنگیان کشور داشت به گونه‌ای که اغلب معلمان معتقدند افزایش 67 درصدی میانگین حقوق فرهنگیان محقق نشده است و از مسئولان آموزش‌وپرورش می‌خواهند تا ابعاد مختلف این موضوع را روشن‌تر کنند.

    یکی از معلمان شهرستان‌های استان تهران در این رابطه می‌گوید:‌ بنده با 20 سال سابقه، مدرک فوق لیسانس و رتبه ارشد افزایش حقوق سالانه‌ام معادل افزایش حقوق اعمال شده از سوی دولت در آغاز هر سال است و با اجرای رتبه بندی نیز 200 هزار تومان به مجموع حقوقم اضافه شد که به هیچ عنوان با افزایش 67 درصدی میانگین دریافتی همخوانی ندارد.

    اگر چه طبق گفته‌های فانی بخشی از این افزایش 67 درصدی مربوط به اجرای طرح رتبه‌بندی است اما آنگونه که فرهنگیان می‌گویند با اجرای این طرح نهایتاً 300 هزارتومان به مجموع حقوق آنها اضافه شده است در حالیکه طبق گفته‌های وزیر آموزش و پرورش در تابستان سال گذشته قرار بود با اجرای رتبه بندی از 300 تا 800 هزار تومان به حقوق فرهنگیان اضافه شود.

    رضا نهضت معلم و کارشناس آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت:‌در رابطه با موضوع افزایش 67 درصدی میانگین حقوق فرهنگیان در دو سال گذشته می‌توان از آنها نظرسنجی کرد از سوی دیگر برای بررسی صحت این آمار می‌توان به سخنان وزیر و معاونان او در طول دو سال گذشته نیز استناد کرد.

    وی افزود: وزیر آموزش وپرورش در سال 93 میانگین حقوق معلمان را یک میلیون و 550 هزار تومان اعلام می‌کند همچنین در تابستان سال 94 آقای نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در اجلاس روسای آموزش و پرورش میانگین دریافتی معلمان را یک میلیون و 750 هزار تومان اعلام کرد.

    این کارشناس آموزشی با اشاره به اینکه از مهر 94 طرح رتبه‌بندی معلمان اجرا شد و اعتباری معادل 1350 میلیارد تومان برای آن اختصاص یافت، گفت:‌ اگر این رقم را به تعداد معلمان تقسیم کنیم افزایشی معادل 140 هزار تومان و نهایتاً 300 هزار تومان را شامل می‌شود حال اگر این میزان را به رقم اعلام شده از سوی آقای نوبخت (یک میلیون و 750 هزار تومان)‌ اضافه کنیم رقم دریافتی 2 میلیون تومان می‌شود پس چگونه اعلام می‌کنند که میانگین حقوق معلمان 67 درصد افزایش یافته است.

    نهضت گفت:‌ اگر افزایش 67 درصدی محقق شده باشد باید میانگین دریافتی معلمان دو میلیون و 300 هزار تومان باشد در حالیکه هم‌اکنون اینگونه نیست.

    وی افزود: یکی از انتقادات به دولت گذشته این بود که آمار اشتباه ارائه می‌دهند پس چگونه دولت فعلی نیز این روند را انجام می‌دهد؟ سال گذشته اعلام کردند با اجرای طرح رتبه‌بندی حقوق معلمان از 300 تا 800 هزار تومان افزایش می‌یابد حال یک نفر را نشان دهید که مجموعاً 600 هزار تومان به حقوقش اضافه شده باشد.

    این کارشناس آموزشی بیان کرد: مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند که حق شغل معلمان را افزایش داده‌اند در حقیقت با اعمال فشار دیوان عدالت اداری حق شغل را به 1300 رسانده‌اند در حالیکه باید 1500 اعمال شود. براثر آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان، مردم می‌گویند حقوق فرهنگیان دائم در حال افزایش است در حالیکه اینگونه نیست.

    نهضت با اشاره به اینکه یکی دیگر از موارد مطرح شده از سوی مسئولان آموزش و پرورش پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 93 است، گفت:  مسئولان آموزش و پرورش برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته سال 93 رقمی معادل 900 میلیارد تومان از یکی از بانک‌ها دریافت کردند اما مشخص نیست که سود این پول را چگونه پرداخت خواهند کرد؟ همچنین اعلام می‌کنند در بودجه سال 95 برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان اعتباری معادل 4500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است در حالیکه این رقم صرفاً برای فرهنگیان نیست البته امیدواریم مجلس آن را به بودجه آموزش و پرورش اضافه کند اما تا زمانی که در اعتبارات آموزش و پرورش لحاظ نشود وضعیت پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان مشخص نیست.

    وی با اشاره به خلف وعده دولت درخصوص اجرای طرح رتبه بندی در سال 95 عنوان کرد: آقای نوبخت و وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کردند که دولت برای اجرای رتبه بندی در سال 95 اعتبار 3500 میلیارد تومانی را لحاظ کرده است، هم‌اکنون مجموع افزایش دستمزد برای سال 95 از سوی دولت 11 درصد اعلام شده است که برای این افزایش و بودجه رتبه‌بندی اعتباری معادل سه هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌اند در حالیکه برای اجرای طرح رتبه‌بندی باید اعتبار 3500 میلیارد تومانی اختصاص می‌یافت و 11 درصد افزایش حقوق به جز آن در نظر گرفته می‌شد.

    به گزارش تسنیم، در حالیکه اکثر فرهنگیان نسبت به افزایش 67 درصدی میانگین حقوق فرهنگیان در دو سال گذشته بدبین بوده و ابهامات بسیاری برایشان مطرح است، ارائه مستندات مربوط به این موضوع از سوی مسئولان آموزش و پرورش می‌تواند بسیاری از ابهامات را پاسخگو باشد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی