عصر بازار

یک کارشناس مطرح کرد:

افزایش تولید، سرمایه‌گذاری، قیمت و معاملات مسکن در نیمه دوم سال

عصر اعتبار- یک کارشناس مسکن اگرچه می‌گوید که به دلیل رکود عمیقی که در تمام بخش‌های مسکن به وجود آمده احتمال اینکه به سرعت وارد رونق شویم بعید به نظر می‌رسد، اما با این حال عقیده دارد که در نیمه دوم سال در چهار بخش تولید، سرمایه‌گذاری، قیمت و معاملات مسکن افزایش خواهیم داشت.

افزایش تولید، سرمایه‌گذاری، قیمت و معاملات مسکن در نیمه دوم سال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»به نقل از اقتصادنیوز، در سال جدید بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که در نیمه دوم سال به رونقی در بخش مسکن دست خواهیم یافت که رسیدن به این رونق می‌تواند رشد اقتصادی پنج‌درصدی را محقق کند؛ اما در مقابل برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که رکود حاکم بر بخش مسکن آنچنان عمیق است که احتمال اینکه به سرعت وارد رونق شویم بعید به نظر می‌رسد.

    در همین زمینه، بیت‌الله ستاریان یکی از کارشناسان بازار مسکن به اقتصادنیوز گفت: به دلیل رکود عمیقی که در تمام بخش‌های اقتصادی به ویژه بخش ساختمان داشتیم احتمال اینکه به سرعت وارد رونق شویم بعید به نظر می‌رسد و احتمال اینکه بعد از برجام بلافاصله به رونق برسیم بسیار کم است، چرا که تقریباً می‌توان گفت این رکود به مصالح ساختمانی و لایه‌های داخلی بخش مسکن هم رسوخ پیدا کرده و عمدتاً تولیدکنندگان بخش مسکن هم مانند مصالح ساختمانی و... را دچار ورشکستگی کرده است.

    او در ادامه بیان کرد: اما به محض اینکه آثار برجام ظاهر شود و بخش اقتصادی ما به حرکت در بیاید، تقریباً می‌توان گفت که در نیمه‌های دوم سال احتمال رونق در بخش ساختمان و سایر بخش‌ها وجود دارد.

    او تصریح کرد: ما در نیمه دوم سال چهار افزایش خواهیم داشت، افزایش تولید، افزایش سرمایه‌گذاری، افزایش قیمت و افزایش خرید و فروش یعنی معاملات مسکن.
    ستاریان در رابطه با اقدامات کنونی دولت در جهت بهبود بازار مسکن گفت: تحریک و تقاضایی که اکنون دولت شروع کرده، موثر خواهد بود، اما تاثیر آن در رونق بخش مسکن بسیار کم است.

    این کارشناس مسکن در ادامه بیان کرد: رونقی که صنعت ساختمان به آن نیاز دارد و اقتصاد ما را درگیر خودش می‌کند بیشتر وابسته به دیدگاه‌های کلان اقتصاد ماست که اکنون دولت به شدت عمیقی رکود را با پایین آوردن تورم کنترل می‌کند، در صورتی که اگر تورم بخواهد با این سراشیبی پایین بیاید و بیشتر خودش را نشان دهد، ضربه‌های عمیق‌تری به بخش مسکن خواهد زد و تقریباً می‌توان گفت که صنعت ما را فلج و ورشکسته خواهد کرد.

    او گفت: باید دیدگاه‌های اصلی اقتصادی دولت تفکیک شود، چرا که فقط با تحریک تقاضا نمی‌شود وارد بازار مسکن شویم و وارد این شویم که رونقی در بخش مسکن به وجود بیاید.

    او در رابطه با رشد پنج‌درصدی پیش‌بینی شده برای اقتصاد کشور گفت: اگر ما رشد اقتصادی پنج‌درصدی را داشته باشیم، به شدت در بخش مسکن رونق خواهیم داشت، البته اگر این پیش‌بینی اتفاق بیفتد، اما با توجه به موضوعیتی که درباره رکود وجود دارد، ممکن است که این رشد پنج‌درصدی اتفاق نیفتد و ممکن است که فقط در حرف باشد، اما با شرط تحقق پنج‌درصدی رشد اقتصادی، کاملاً مشخص و قطعی است که در بخش مسکن رونقی وجود خواهد داشت.

    همچنین چند روز گذشته محمد وطن‌پور یکی دیگر از کارشناسان مسکن گفت: اگر ما بخواهیم رشد پنج‌درصدی پیش‌بینی شده را محقق کنیم باید برنامه‌هایی داشته باشیم که در دو صنعت خودرو و ساختمان رونق به وجود بیاید، محصولاتشان به فروش برود و تولیدات هم افزایش پیدا کند.

    او تصریح کرد: با توجه به همکاری‌ با کشورهای خارجی و همچنین صحبت‌هایی که انجام شده، ظاهراً در صنعت خودرو کارهایی صورت می‌گیرد؛ در بخش مسکن نیز اگر تسهیلات دولتی بتواند متمرکز شود معنی آن این است که یا واحدهای ساخته‌ شده فروش خواهند رفت یا واحدهایی برای ساخت استارت خواهند خورد و معنی تمام اینها این است که برای صنایع مربوط تقاضا ایجاد می‌شود، چون باید برای این حجم از محصولات نهایی، محصولات واسطه‌ای را تولید کنند و به انبوه‌ساز یا ساختمان‌سازهای خرد و متوسط برسانند و این موضوع می‌تواند صنایع پشتیبان مثل فولاد، سیمان و سایر صنایع وابسته را به تحرک وادار کند.

    او در ادامه گفت: منظور از تسهیلات دولتی همان تسهیلات بانکی است نه تسهیلات ارزان‌، تسهیلاتی که قابلیت تخصیص به یک واحد مسکونی را داشته باشد یعنی منع قانونی برای آن وجود نداشته باشد، مثل بحث لیزینگ مسکن یا کارهای کارمزدی که انبوه‌سازان دنبال آن هستند.

    وطن‌پور در پاسخ به اینکه آیا این افزایش معاملات همراه با افزایش قیمت مسکن است، بیان کرد: تمام پیش‌بینی‌های ما آن چیزی است که از بازار مسکن انتظار داریم، اما به طور کلی اگر قرار باشد جهشی قیمتی در بازار ایجاد شود، ابتدا باید قیمت‌های قبلی در بازار هضم شود، یعنی ابتدا باید با همین قیمت‌های فعلی رونق به وجود بیاید و بعد انتظار داشته باشیم که با قیمت‌های بالاتر هم مردم بتوانند مسکن خریداری کنند و بتوانند معامله انجام دهند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی