عصر بازار

بخشنامه جدید بیمه مرکزی

بیمه کالاهای ورود موقت ممنوع شد

عصر اعتبار- رئیس کنفدراسیون صادرات از بخشنامه بیمه مرکزی برای ممنوعیت بیمه کالاهای وارداتی ورود موقت خبر داد و گفت: از این پس ورود موقت کالا مشمول بیمه نشده و تنها باضمانت نامه بانکی امکان‎‌پذیر است.

بیمه کالاهای ورود موقت ممنوع شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، محمد لاهوتی گفت: در خصوص ورود موقت برای واحدهای تولیدی - صادراتی در گذشته دستورالعملی وجود داشت که بر مبنای آن، از حدود 20 سال پیش در گمرکات کشور، اجازه ورود موقت کالا صادر می شد. بر این اساس، بعد از جنگ این دستورالعمل اجرایی و در دولت اصلاحات عملیاتی شد و کمکی در کاهش قیمتهای تولیدی واحدهای تولیدی صادرات گرا رقم زد.

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: برخی شرکت‌ها از این فرصت به‌وجود آمده توانستند برای رقابتی شدن استفاده کنند اما به دلیل برخی سوءاستفاده‌هایی که از سوی برخی تولیدکنندگان در ماه‌های گذشته در حوزه ورود موقت شکر صورت گرفت و رئیس کل گمرک نیز به صورت مستقیم به آن اشاره شد، کار اکنون متوقف شده است.

    وی تصریح کرد: البته صادرکنندگان با این روند برخی همتایان خود که از ورود موقت کالا سوء استفاده می‌کنند، راضی نیستند در حالی که، این روش می تواند در پایین آوردن قیمت کالاهای صادراتی در بازارهای رقابتی کمک کند ولی به دلیل سوءاستفاده و اتفاقاتی که در حوزه های مختلف رخ داده،  گمرکات آنقدر حلقه ورود موقت را تنگ کرده اند که کسی هم نمی تواند از این شرایط استفاده کند.

    به گفته لاهوتی، گمرکات برای دوره ای با شرکت‌های بیمه ای قرارداد بستند و تفاهم نامه هایی امضا کردند که بیمه ها در ورود موقت ورود پیدا کرده و شرایط را تسهیل کنند، چراکه واحدهای تولیدی برای گرفتن ضمانت نامه های بانکی مشکلات عدیده ای داشتند.

    وی توضیح داد: آنطور که بیمه‌ها می گوید مشکلاتی بین گمرک و بیمه ایجاد شده و به همین خاطر بیمه مرکزی بخشنامه ای صادر کرده که هیچ یک از بیمه ها مجاز به صدور ضمانت نامه برای ورود موقت کالا نیستند و به همین دلیل است که این روش قطع شده است.

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: عملا امروز ورود موقت فقط با ضمانت نامه بانکی امکان پذیر است که در شرایط کنونی بانک‌ها از صدور ضمانتنامه برای ورود موقت کالا استقبال نمی کنند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی