عصر بازار

۱۰ باور عامیانه درباره تجارت الکترونیک

عصر اعتبار- امروز کمتر کسی را پیدا می کنید که با اینترنت سرو کار داشته باشد و از وجود کسب‌وکارهای بزرگ اینترنتی بی‌خبر باشد.

۱۰ باور عامیانه درباره تجارت الکترونیک
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصاد آنلاین، زمانی فروش اینترنتی محدود به یک دیسک بازی، یا یک سخت افزار کوچک در حد زیر ده هزار تومان بود اما امروز سایت‌هایی را پیدا می‌کنید که دهها و صدها فروش آنلاین بالای یک میلیون را در یک کالا، به صورت روزانه تجربه می کنند. این اعتماد عمومی و ضریب نفوذ تجارت بر بستر فضای مجازی است که باعث خواهد شد بسیاری تصمیم بگیرند این نوع کسب‌و‌کار را تجربه کنند. شاید هیچ شغلی لذت بخش‌تر از این نباشد که بدون رئیس در منزل خود در حالی که روی کاناپه لم داده‌اید با تبلت سایت خود را چک کنید و شاهد پیامک واریز به حساب بانکی خودتان باشید. آیا کسانی هتسند که روزانه و دائم چنین شغلی داشته باشند؟ در این مقاله می‌خواهیم نگاهی گذرا به باورهای عامیانه در مورد درآمد ‌اینرنتی یا تجارت الکترونیک داشته باشیم.

        تجارت اینترنتی کار راحت و بی دردسری است!
    این تصور که داشتن یک کسب‌و‌کار در فضای مجازی بسیار راحت‌تر از شغل یک پزشک، معمار، فروشنده، کارمند است، بسیاری را ترغیب به تجربه این فضا می‌کند. کار فیزیکی کمتر، نداشتن رئیس یا کارفرما، ساعات کاری آزاداز محاسن کسب‌وکارهای آنلاین به حساب نمی‌آید، بلکه اینها ویژگی‌هایی هستند که به نوبه خود می تواند مشکل ساز هم باشد! تجارت الکترونیک کاری ساده تر از سایر مشاغل نیست بلکه سختی‌های آن خصوصا در سال‌های اول بسیار زیادتر از شغل های معمول است.

        تجارت الکترونیک نیاز به تخصص خاصی ندارد
    این باور غلط دوم است، رانندگی کردن یک مهارت است در این شکی نیست، اما آیا اینکه کسی می تواند رانندگی کند دلیل بر این است که می تواند در صنعت خودرو جایگاهی هم داشته باشد و به درآمد قابل توجهی برسد! صرف اینکه اینکه کسی روزانه از اینترنت استفاده کند، در گوگل جستجو کند، ایمیل‌هایش را بخواند و در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشد دلیل بر این نیست که تخصص لازم برای راه اندازی یک کسب‌وکار را دارد.

    امروزه کارآفرینی و خصوصا کارآفرینی اینترنتی به عنوان یک تخصص و دانش قلمداد شده و در بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبر جهان تدریس می‌شود. تجارت الکترونیک یک فرایند کاملا تخصصی است که ورود بدون دانش و تجربه به آن مستلزم پرداخت هزینه و زمان زیاد و در بسیاری از مواقع شکست های سنگین است. ورود به دنیای تجارت الکترونیک مستلزم آشنایی با مجموعه ای از تخصص ها اعم از مسائل فنی و طراحی وب، اصول بازاریابی و تبلیغات، مدیریت منابع انسانی، مالی و منابع فیزیکی، خلاقیت و کارآفرینی، مدیریت فردی و گروهی و .. است.

        تجارت الکترونیک نیاز به سرمایه ندارد
    داشتن یک کامیپوتر خانگی یا لپ‌تاپ، یک خط اینترنت و یک شماره موبایل برای راه اندازی یک کسب‌وکار آنلاین حداقل تجهیزات لازم است، اما با این لوازم می توان با یک کسب‌و‌کار بزرگ رقابت کرد؟ یا می توان حضور ثابت در یک بازار بزرگ داشت؟ گاها در بعضی از سایت‌ها به فلان وبلاگ‌نویس یا منتقد خارجی اشاره می‌کنند که فقط با یک لپ‌تاپ کوچک، ماهانه چندین میلیون دلار درآمد دارد. چنین تعبیری همانند این است که بگویم فلان پزشک صرفا با یک خودکار هزار تومانی روزانه چند میلیون تومان درآمدزایی می‌کند!

    امروزه بسیاری از مشتریان به سایت‌ها و کسب‌وکارهایی که شرکت ثبت شده، آدرس ثابت ندارند یا نیروی پشتیبانی و.. اعتماد نمی‌کنند، اعتماد سازی برای مشتری امریست مستلزم صرف زمان و هزینه. حالا شما به این موارد، هزینه تأمین‌کالا، نیروی انسانی، تبلیغات، روزهای بدون مشتری و غیره را هم اضافه کنید.

        با تجارت الکترونیک یک شبه میلیونر می شوید
    سرگذشت چند مدیر وب جوان مثل مارک‌زاکربرگ خالق فیسبوک و درآمد میلیونی او دستاویزی شده است برای بسیاری از کسانی که به دلیل ناآگاهی یا حتی کلاهبرداری می خواهند دیگران را در مسیر توهمات تجارت الکترونیک ساختگی خود قرار دهند. این که یک کارآفرین جوان هنوز به سن سی سالگی نرسیده میلیونر شود چیز غیر ممکنی نیست اما این امر مستلزم داشتن، ایده مناسب، دانش وتوان پیاده سازی، تیم اجرایی، بستر مناسبت و دهها عامل دیگر است. نگاه سطحی و قیاس غیر واقعی  باعث رشد حس کمال گرایی عجیبی در بین کسانی شده است که با گرایش به تجارت الکترونیک می خواهند یک شبه ره صدساله بروند.

         کسب و کارهای سنتی امکان رشد در فضای مجازی را ندارند
    اینکه بسیاری از کسب و کارهای سنتی ما قابلیت ورود به عرصه تجارت الکترونیک را ندارد و در اینترنت به جز کالاهای دیجیتال و خرده بدلیجات را نمی توان عرضه کرد یک باور غلط است. دلیل این امر هم شاید به اختلاف سن و اختلاف فرهنگ نسل آی‌تی با نسل سنتی باشد اما این نکته را مد نظر داشته باشید که سن نسل اینرنت کشور در حال عبور از جوانی و رسیدن به میانسالی است. از طرف دیگر دولت حرکت جدی خوبی را برای انتقال خدمات دولتی و اداری به فضای مجازی آغاز کرده است و اکثر مردم الزاما برای انجام امور کاری و اداری خود نیاز به خدمات اینترنتی دارند. همین امر زمینه ساز اعتمادسازی ورود بسیاری از سنتی‌ترین مشاغل به فضای مجازی خواهد شد.

        تجارت الکترونیک فقط شامل فروش و بازاریابی است
    فروش و بازاریابی یکی از پردرآمد ترین مشاغل در هر حوزه‌ای به شمار می‌رود، انگیزه مالی هم یکی از طبیعی‌ترین چیزهایی است که باعث شده اکثرا مبتدیان در حوزه تجارت الکترونیک، به درآمد مستقیم و فروش فکر کنند، این مسأله می‌تواند چندین پیامد منفی داشته باشد. مثل اشباع شدن بخشی از بازار فروش و رقابت منفی در یک حوزه، ایده‌های تکراری و.. بسیاری از خدمات و مشاغل مختلف به صورت مستقیم یا غیر مستقیم می‌توانند در حوزه تجارت الکترونیک پیاده‌سازی شود.

        تجارت الکترونیک، شغل دوم، درآمد اول
    این اصطلاح شغل دوم، درآمد اول یکی از غلط انداز‌ترین جملات در مورد کسب و کار است که در بسیاری از آگهی‌های کلیشه‌ای روزنامه‌ها دیده می‌شود و متاسفانه در مورد تجارت الکترونیک هم به کار گرفته شده . چطور فردی می تواند تمرکز اصلی و بیشترین انرژی روزانه خود را در شغل دیگری سپری کند که منبع درآمد دوم اوست و در وقت اضافه و اوقات فراغت خود به کاری بپردازد و در آن میلیونر هم بشود! تجارت الکترونیک شغل پر رقابت و نسبتا سختی است، حتی اگر کسی هم تصادفا در زمان کوتاهی به موفقیتی در این زمینه برسد خیلی زود رقبا و دیگران زمینه کاری او را تصاحب خواهند کرد. مگر اینکه با تمام قدرت ارزشها  مزیتهای آن را ارتقاء دهد. پس چنین شغلی نمی تواند شغل دوم و در حاشیه کارها قرار بگیرد.

        یک ایده ناب دارم که کسی تا حالا اجرا نکرده
    زیاد پیش می آید که کسی بر اساس یک نیاز یا علاقه، ایده ای را پیدا کند که تا حالا کسی آن را در اینترنت پیاده سازی نکرده باشد و بقول معروف بکر باشد، اما این دلیل بر موفقیت آن ایده نخواهد شد.

        تعمیم تخصص و امکانات فعلی بر سایر چیزها
    تجارت الکترونیک مستلزم مدیریت و بکارگیری مجموعه از توانمندی‌هاست، همانند یک ساختمان که برای برافراشته شدن نیاز به ستون‌های متعدد و دور از هم اما هماهنگ با هم دارد. کم نیستند کسانی که یک توانمندی را به سایز گزینه های لازم تعمیم یا حتی ترجیح می‌دهند. کسانی که سرمایه و منابع مالی دارند می گویند ما اصل کار را در اختیار داریم بقیه اش مهم نیست! فعالان و توسعه دهندگان وب هم اصل کار را فعالیت خودشان می دانند و مثلا متعقدند اصل یک وب سایت مهارت طراحی و برنامه نویسی آن است! شرکت‌ها و موسسات هم صرف داشتند نیروی انسانی، مکان و تجهیزات اداری به همین اصل معتقدند.

        برای تجارت الکترونیک الزاما باید متخصص IT باشیم
    این هم یک باور غلط دیگر است، وجود دهها مدیر وب سایت با تخصص و رشته های کاملا متفاوت از حوزه فناوری اطلاعات نشانگر این است که تخصص اولیه و دانشگاهی شما خیلی مهم نیست، بلکه مهم مسیری است که برای راه اندازی و ثبات یک منبع درآمد اینترنتی طی می کنید. طبیعی است که تخصص در این رشته را یا دارید یا به تدریج با ملزومات آن آشنا خواهید شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی