عصر بازار

پیش بینی کاهش نرخ تورم به کمتر از ۱۰ درصد تا پایان بهار

عصر اعتبار- عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به میانگین ۱۱.۹ درصدی نرخ تورم، گفت: پیش بینی می شود میانگین نرخ تورم تا اواخر بهار به کمتر از ۱۰ درصد برسد.

پیش بینی کاهش نرخ تورم به کمتر از ۱۰ درصد تا پایان بهار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، حمید زمان زاده  تورم 45 درصدی سال 1392 را یادآورشد و افزود: با استقرار دولت یازدهم دو اتفاق مهم در اقتصاد ایجاد شد؛ دولت با کنترل پایه پولی و نقدینگی در سال 1392 کمک کرد تا تورم کنترل شود.
    وی به تاثیر ثبات نرخ ارز بر کاهش نرخ تورم اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی با مدیریت بهتر ذخایر ارزی توانسته از سال 1392 تاکنون ثبات نسبی را بر این بازار حاکم کند و این اقدام اثرات خود را بر کاهش تورم گذاشته است.
    زمان زاده اظهارداشت: نگاهی تاریخی به نرخ تورم در چند دهه اخیر نشان می دهد این نرخ در دورانی تک رقمی شده اما این وضعیت پایدار نبوده و دوام نداشته است، بنابراین این دیدگاه وجود دارد که بتوانیم نرخ تورم را پس از تک رقمی شدن در سطح پایدار نگه داریم.
    وی با یادآوری چشم‌انداز مثبت نرخ تورم، گفت: با توجه به مطلوب بودن ذخایر ارزی بانک مرکزی و رفع تحریم ها و همچنین احتمال رشد صادرات نفت، به نظر می‌رسد نرخ ارز در بازار، خطری برای نرخ تورم نخواهد داشت.
    این عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی تاکید کرد: اگر بتوانیم مدیریت نقدینگی و پایه پولی را مانند دوسال گذشته پیش ببریم می‌توان امیدوار بود در سال‌های پیش‌رو پس از آنکه تورم تک رقمی شد، بتوان آن را حفظ کرد و آنگاه به طور قطع اقتصاد ایران از دوران تورمی عبور خواهد کرد.
    این استاد دانشگاه با بیان اینکه کنترل تورم، خطری برای رشد اقتصادی ندارد، خاطرنشان کرد: انتقاداتی مطرح می‌شود در مورد اینکه دوره کنترل نرخ تورم گذشته و اکنون دوره رشد اقتصادی است. همچنین گفته می‌شود که اگر بخواهیم تورم را کنترل کنیم باید به نرخ رشد اقتصادی پایین تن دهیم در صورتی که این دو مقوله در تضاد با یکدیگر نیستند.
    به گفته وی، وضعیت اقتصاد ایران به خاطر فرصت ‌هایی که در حوزه سیاست خارجی ایجاد شده به گونه‌ای است که می‌توان همزمان با انقباض پولی و کنترل تورم آهنگ رشد اقتصادی را نیز بهبود داد.
    زمان زاده ادامه داد: انبساط پولی در کوتاه‌مدت اثر مثبت بر نرخ رشد اقتصادی دارد اما مساله مهم این است که انبساط پولی نمی‌تواند رشد اقتصادی پایدارایجاد کند؛ مفهوم آن این است که وقتی رشد نقدینگی در یکسال تولید را تحریک و رشد اقتصادی را افزایش می‌دهد، به طور حتم این وضعیت پایدار نخواهد بود و سال بعد از آن این وضعیت جبران می‌شود و نرخ رشد دوباره پایین خواهد آمد. بنابراین اگر بحث‌مان رشد اقتصادی پایدار باشد به طور قطع سیاست انبساطی پولی جایگاهی ندارد.
    وی، هزینه انبساط پولی که تحریک اقتصادی ایجاد می‌کند و نرخ رشد اقتصادی را که در کوتاه مدت افزایش می‌دهد را تورم دانست و افزود: باید سیاستی را پیگیری کنیم که نرخ رشد اقتصادی را از طریق بهبود فضای کسب و کار و نه انبساط پولی ایجاد کرد.
    وی به دستاوردهای تورم کمتر از 10 درصد برای مردم اشاره کرد و گفت: ثبات اقتصادی مهم‌ترین اتفاقی است که یک دولت باید برای شهروندان خود ایجاد کند. زمانی که فردی برای خرید کالا به بازار مراجعه می‌کند و می‌بیند که هر روز قیمت‌ها به شدت در حال افزایش است، این بی‌ثباتی، کاهش قدرت خرید را برای مردم به همراه دارد در حالی که وقتی قیمت‌ها برای مدت طولانی با ثبات باشد، قدرت خرید حفظ می شود و مردم برای مصارف و درآمدهای خود می‌توانند برنامه ریزی کنند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی