عصر بازار

معاون وزیر راه و شهرسازی:

برای خریدِ هواپیما از فرانسه باید بانک‌های اروپایی را قانع کنیم

اغلب شرکت‌های هواپیمایی کشور زیان‌ده‌اند

عصر اعتبار- "علی عابدزاده" گفت: بانک‌های اروپایی باید قانع شوند که پول آنها پس از تامین اعتبار در این قرارداد، بازپرداخت می‌شود که این امر هم زمان‌بر است.

برای خریدِ هواپیما از فرانسه باید بانک‌های اروپایی را قانع کنیم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از نسیم، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد که قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس هنوز نهایی نشده و اعلام داشت که قطعی کردن این قرارداد با روش معمول خود در حال پیگیری است.

    "تفاهم نامه اولیه خرید 118 فرونده هواپیمای ایرباس به ارزش دستکم 10.5 میلیارد دلار در سفر اخیر رئیس جمهوری به فرانسه به امضاء رسیده که از پی این تفاهم نامه، مقرر شد 45 فروند هواپیمای ایرباس 320 و 321، 45 فروند ایرباس 330 ، 16 فروند ایرباس  350 و 12 فروند هواپیمای ایرباس A380 در مدت زمان 5 سال در اختیار شرکت دولتی هواپیمایی "هما" قرار گیرد."

    "از قرار معلوم ، تأمین مالی این هواپیماها هم به صورت فاینانس با سهم 85 درصدی شرکت ایرباس و نقدینگی 15 درصدی ایران ‌ایر انجام خواهد شد، بنابراین بخشی از سهم 15 درصدی هواپیمایی ایران ایر (هما) از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی تأمین می شود که دولت ایران هم ضمانت فاینانس را بر عهده می‌گیرد. چناچنه "ایران‌ ایر"امکان تأمین سهم 15 درصدی خود را نداشت،ایرباس این رقم را از محل فاینانس برای ایران‌ایر تأمین می کند"

    "علی عابدزاده" در گفتگو با «نسیم آنلاین» افزود: برای خرید این تعداد هواپیما از ایرباس اعتبار خاصی از ناحیه دولت تامین نخواهد شد چرا که روش خرید از طریق فاینانس و اجاره به شرط تملیک است.

    وی، درباره عدم اشتیاق بانک‌های اروپایی برای حضور درتامین مالی خرید 118 فروند ایرباس از فرانسه هم گفت که خرید هواپیما در یک فعالیت تجاری صورت گرفته و بانک‌های اروپایی هم قرار نیست که فعالیت خاصی را در این راستا انجام دهند.

    به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، تطبیق بانک‌های اروپایی با شرایط دوره پسا برجام زمان بر بوده و نیازمند مطالعه بیشتر است و ادامه داد که بانک‌های اروپایی باید قانع شوند که پول آنها پس از تامین اعتبار در این قرارداد، بازپرداخت می‌شود که این امر هم زمان‌بر است.

    عابدزاده درباره قطعی بودن خرید 12 فروند ایرباس A380 از فرانسه هم به نسیم آنلاین گفت: شرکت هواپیمایی هما این اختیار را دارد که در صورت لزوم تایپ هواپیماهای خریداری  شده را تغییر دهد و هیچ اجباری در خرید ایرباس A380 برای طرف ایرانی لحاظ نشده است.

    به گفته عابدزاده، هواپیماهای ایرباس پهن‌پیکر در سال‌های گذشته هم در سیستم ناوگان حمل و نقل هوایی کشور وجود داشته که دلیل آن هم شرایط جغرافیایی و منطقه‌ای ایران است که امکان تامین مسافر برای هواپیمای پهن پیکر را برای ایران فراهم می‌سازد.

    وی، با بیان اینکه هواپیمایی امارات، در حال حاضر تعداد زیادی از مدل هواپیمای ایرباس A380 را خریداری کرده بیان داشت که ایران نیز باید سهم خود را از جا به جایی مسافر در عرصه بین الملل به دست آورد.

    رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت که قرار است ایران در سال‌ جاری و سال آینده میلادی، 16 فروند از هواپیماهای خریداری شده را از ایر باس تحویل بگیرد.

    وی، در بخش دیگری از گفتگوی خود با نسیم آنلاین در مورد شاخص توانگری شرکت‌های هواپیمایی هم گفت که شرکت‌های هواپیمایی بعد از آزادسازی نرخ بلیط هواپیما شرایط بهتری یافتند و در عین حال تایید کرد که عمده شرکت‌های موجود در کشور زیان ده هستند.

    عابدزاده افزود: شرکت‌ها هواپیمایی که علاقمند به حضور در این صنعت بوده ،چاره‌ای جز حرکت در بستر استانداردسازی ندارند در غیراینصورت زیان خواهند کرد.

    به گفته وی در حال حاضر 80 درصد شرکت‌های هواپیمایی بعد از آزادسازی نرخ بلیط هواپیما زیرساخت‌های تجاری خود را تامین کرده‌اند ودرباره ادغام شرکت‌های هواپیمایی در یکدیگر گفت که خود شرکت ها باید در این زمینه تصمیم قطعی بگیرند اما این یک واقعیت است که شرکت‌های بزرگ توانایی ایستایی در این صنعت را دارا هستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی