عصر بازار

جزئیات تشکیل انجمن لیزینگ ایران

عصر اعتبار- رئیس هیات مدیره انجمن ملی لیزینگ ایران می‌گوید این‌که اتاق بازرگانی و بانک مرکزی حامیان انجمن لیزینگ باشند باعث می‌شود که مشکلات لیزینگ بهتر مرتفع شود. او معتقد است نرخ سود لیزینگ‌ها باید رقابتی شود.

جزئیات تشکیل انجمن لیزینگ ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، حمید ابدالی - رئیس هیات مدیره انجمن ملی لیزینگ ایران – امروز در نشستی مطبوعاتی گفت: سابقا دو نهاد در لیزینگ داشتیم که یکی از آن دو نهاد، کانون لیزینگ و دیگری انجمن لیزینگ ایران بود.

    وی اضافه کرد: سال 1381 انجمن لیزینگ تصویب شد و بعد از حدود چهار سال عده‌ای از انجمن جدا شدند و در سال 1385 کانون لیزینگ را تشکیل دادند. این دو نهاد به صورت موازی پیگیری مشکلات لیزینگ را در مراجعی مثل بانک مرکزی انجام می‌دادند تا این‌که سال گذشته پیرو ماده 5 قانون بهبود فضای کسب‌وکار اتاق بازرگانی ابلاغیه‌ای به کانون‌ها صادر کرد که انحلال‌شان را اعلام کنند و انجمن جدیدی به نام انجمن ملی لیزینگ ایران در تاریخ 25 اسفند 1395 تاسیس شد.

    رئیس هیات مدیره انجمن ملی لیزینگ ایران توضیح داد: این انجمن که توسط اتاق بازرگانی تشکیل شده است، 27 عضو دارد و این اعضاء مجوز فعالیت از بانک مرکزی را دارا می‌باشند.

    ابدالی افزود: تشکیل این نهاد می‌تواند کمک‌های زیادی را به لیزینگی‌ها داشته باشد و از آنجایی که ارتباط این نهاد با اتاق بازرگانی است، لیزینگ نیز از این به بعد نیز می‌تواند با دنیای بیرون ارتباط برقرار کند و از این طریق می‌تواند از تجارت کشورهای دیگر استفاده کنیم.

    وی با بیان این‌که لیزینگ در سال 54 در ایران فعال شده خاطر نشان کرد: متاسفانه لیزینگ در ایران عقب ماند و کشورهایی مثل ترکیه که در آن زمان اصلا لیزینگی نداشتند امروزه در سطح آسیا و در این زمینه جزو برترین‌ها هستند.

    رئیس هیات مدیره انجمن ملی لیزینگ ایران اضافه کرد: ما امیدواریم بتوانیم از طریق انجمن لیزینگ ایران موانع و مشکلات این صنعت را مرتفع کنیم. از جمله مشکلات این صنعت موضوعات مالیاتی است که توان مالی شرکت‌های لیزینگ را می‌گیرد.

    ابدالی اظهار کرد: وقتی دو نهاد مالی یکی می‌شود مطمئنا توان بیشتری خواهند داشت و از آنجایی که این نهاد توسط اتاق بازرگانی و مجوز بانک مرکزی تاسیس شده می‌تواند مشکلات زیادی را مرتفع کند. قانون حمایت موثری از لیزینگ‌ها ندارد و همین موضوع باعث شده شرکت‌های لیزینگ توان مالی‌شان کاهش یابد. ما تمام تلاش‌مان این است که در انجمن ملی لیزینگ مشکلات را برطرف کنیم و بتوانیم به بانک مرکزی بگوییم که ما یک نهاد مالی هستیم و کار واسطه‌گری مالی انجام می‌دهیم و دلیلی ندارد بنگاه مالی که توسط لیزینگ تامین مالی می‌کند هزینه تامین مالی‌اش قبول نشود.

    وی ادامه داد: یکی از مشکلات دیگر لیزینگ محدودیت عقود است که باید برداشته شود. علاوه بر این نرخ سودی که از لیزینگ‌ها می‌گیرد با نرخ سود لیزینگ‌ها همخوانی ندارد. ما معتقدیم که نرخ سود لیزینگ‌ها باید رقابتی شود و لیزینگی موفق خواهد بود که با نرخ متعادل‌تری پول در اختیار آخرین مصرف‌کننده قرار دهد.

    رئیس هیات مدیره انجمن ملی لیزینگ ایران با اشاره به نام‌گذاری سال 1395 به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: لیزینگ‌ها باید بتوانند واحد‌های مسکن را تامین مالی کنند. با این حال لیزینگ‌ها می‌توانند بسیار موثر و محکم‌تر به موضوع اقتصاد مقاومتی بپردازند.

    ابدالی تشریح کرد: با پرداخت به لیزینگ خیلی از خریدار‌های واسطه‌ای حذف می‌شوند و مصرف‌کننده بیشتر به نیازهایش می‌رسد و تولید‌کننده می‌تواند تولیداتش را افزایش دهد.

    وی تاکید کرد: بیشتر لیزینگ‌ها فعالیت موثر ندارند، چرا که به دنبال مطالبات قانونی‌شان هستند.

    رئیس هیات مدیره انجمن ملی لیزینگ ایران با اشاره به این‌که 27 عضو انجمن ملی لیزینگ ایران از بانک مرکزی مجوز دارند، بیان کرد: سال 1370 هر کس با سرمایه اندکی لیزینگ تشکیل داد، اما از سال 1386 بانک مرکزی وارد شد و لیزینگ‌ را نظام‌مند کرد، اما خیلی از لیزینگ‌ها نتوانستند خود را با آن چارچوب منطبق کنند و از دور خارج شدند.

    ابدالی تاکید کرد: با تشکیل انجمن ملی لیزینگ ما دو پشتوانه داریم که یک پشتوانه بانک مرکزی است و پشتوانه دیگر اتاق بازرگانی است، اتاق بازرگانی رهبر بخش خصوصی است و می‌تواند ما را با نهادهای لیزینگ که در بخش خصوصی فعال هستند پیوند دهد. ما می‌توانیم با همکاری اتاق بازرگانی از یک لیزینگ فرامرزی استفاده کنیم. البته درباره‌ لیزینگ فرامرزی کاری انجام نشد. لیزینگ سندیکایی و لیزینگ فرا مرزی می‌توانند باعث مشارکت لیزینگ‌های خارجی شود و از این به بعد ما می‌توانیم با همکاری اتاق و بخش خصوصی از این موضوع بهره‌مند شویم.

    وی ادامه داد: همچنین انجمن ملی لیزینگ از حمایت‌های بانک مرکزی برخوردار است و بانک مرکزی نیز به عنوان مجموعه‌ای است که بر فعالیت‌های پولی و بانکی نظارت دارد و می‌تواند به این انجمن کمک‌های زیادی برساند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو