عصر بازار

آمریکا باید موانع عملی در برابر همکاری های بانکی ایران را بردارد

عصر اعتبار- وزیر امور خارجه گفت:در پایان دیدارهای امروز ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، چهار بیانیه مشترک صادر می شود که شامل محورهای همکاری ایران و اتحادیه اروپا، همکاری هسته ای و غیرنظامی ایران و این اتحادیه، همکاری در زمینه انرژی و همکاری های علمی و پژوهشی است.

آمریکا باید موانع عملی در برابر همکاری های بانکی ایران را بردارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محمدجواد ظریف روز شنبه در نشست خبری مشترک با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: ما اطمینان داریم منافع سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا در اجرای برجام است. ما با اتحادیه اروپا برای برداشتن موانع و اجرای کامل برجام همکاری خواهیم کرد.
    وی به همکاری های پیش بینی شده در برجام اشاره کرد و اظهار داشت: همکاری در زمینه همکاری های هسته ای غیرنظامی در دیدار امروز کمیسیونر انرژی و دکتر علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی مطرح خواهد شد، همچنین در زمینه های اقتصادی و مالی و کمک اتحادیه اروپا به عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان تجارت جهانی بحث خواهد شد.
    وزیر امور خارجه از دیگر محورهای گفت و گو با موگرینی را آماده سازی و انجام اقدامات لازم اداری در ایران برای باز شدن دفتر اتحادیه اروپا در ایران عنوان کرد و اظهار داشت: ما همچنان در موضوعات منطقه ای، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، مسائل انساندوستانه، موضوع آورگان و پناهندگان بحث و تبادل نظر می کنیم.
    ظریف خاطرنشان کرد: مواد مخدر، تروریسم و حقوق بشر از جمله موضوعاتی هستند که در آینده گفت وگوهای اساسی در باره آنها با اتحادیه اروپا خواهیم داشت.
    وی در ادامه از صدور چهار بیانیه مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا خبر داد و اظهار داشت: یک بیانیه مشترک در خصوص محورهای همکاری ما و اتحادیه اروپا خواهد بود و بیانیه دیگر درباره همکاری های هسته ای غیرنظامی ایران و اتحادیه اروپاست.
    وی همکاری در حوزه های انرژی و همچنین همکاری های علمی و پژوهشی محور دو بیانیه دیگر ایران و اتحادیه اروپا عنوان کرد و اظهار داشت: امروز شروع جدیدی در ارتباطات بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا است و امیدواریم نتیجه همکاری های برای مردم ایران و مردم اتحادیه اروپا و منافع مشترک و پیشرفت باشد و به صلح و امنیت بین المللی کمک کند.
    وزیر امور خارجه یادآور شد: یقین داریم که این همکاری ها می تواند برای توسعه کشور و کمک به آرامش در منطقه بحرانی ما مفید واقع شود.
    ظریف همچنین اظهار داشت: امروز جلسه کم سابقه ای در ارتباط با اتحادیه اروپا داشتیم، سرکار خانم موگرینی به همراه هفت کمیسیونر اتحادیه اروپا که در حکم وزرای اتحادیه اروپایی هستند شامل کمیسیونرهای انرژی، تحقیقات و فناوری، محیط زیست و کشاورزی، مدیریت بحران و کمک های بشردوستانه، حمل و نقل و هوانوردی، صنعت و سرمایه گذاری و همچنین آموزش، فرهنگ و ورزش به همراه همکارانشان امروز میهمان جمهوری اسلامی ایران بودند.
    ظریف ادامه داد: از صبح امروز کمیسیونرها با وزرای مربوطه و همتایان ایرانی جلسه داشتند و امروز و فردا هم این جلسات ادامه خواهد داشت.
    وی خاطرنشان کرد: وزرای دولت با همتایان خود در حوزه های مختلف بحث خواهند کرد و زمینه برای همکاری های مشترک فراهم خواهد شد.
    رییس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: این سفر در چارچوب همکاری هایی است که بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا پس از توافق برجام صورت گرفته است و مهم ترین حوزه، حوزه ی همکاری اطمینان از اجرای برجام است.
    وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال پیرامون اهداف ایران از حضور در سوریه اظهار داشت: بارها اعلام کرده ایم که جمهوری اسلامی ایران در صف مقدم مبارزه با تررویسم و افراط گرایی و تکفیر در منطقه است و ما اعلام کرده ایم که برای مبارزه با این خطرات در کنار همه همسایگان هستیم. در کنار مردم عراق بودیم، در کنار مردم افغانستان و سوریه هستیم و اگر هر یک از دیگر همسایگان ما با چنین خطری مواجه باشند ما در کنار آن ها خواهیم بود.
    وزیر امور خارجه افزود: معتقدیم مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و گروه های تکفیری ضرورت جهانی و وظیفه بین المللی است و معتقدیم کسانی که در این حوزه حضور دارند خطا می کنند.
    وی با بیان اینکه این معضل بین المللی تروریسم نشان داده است که حد و مرز نمی شناسد اظهار داشت: این معضل یک روز در سیدنی و سن برناردینو، یک روز در پاریس و یک روز در بروکسل، لاهور، بغداد و دمشق خود را نشان می دهد و باید بصورت جهانی با این معضل مبارزه کرد.
    ظریف تصریح کرد: ایران در این مبارزه حضور دارد و توقف درگیری ها در منطقه و سوریه به معنای توقف مبارزه با گروه های تروریستی بویژه داعش و جبهه النصره نیست و این موضوع هم در اعلامیه حمایت از مردم سوریه و هم قطعنامه شورای امنیت وجود دارد.
    وی همچنین در خصوص آزمایشات موشکی اظهار داشت: بارها اعلام کرده ایم موشک های جمهوری اسلامی ایران صرفا برای دفاع است و ارتباطی با برجام ندارد و اعتقاد دارم ارتباطی با قطعنامه شورای امنیت هم ندارد.
    ظریف اضافه کرد موشک های ما برای حمل کلاهک های هسته ای طراحی نشده اند و هیچگاه از آن برای عملیات آفندی استفاده نمی کنیم.
    رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این ها برای دفاع از جمهوری اسلامی ایران با توجه به تاریخ بسیار شرم آور عدم حمایت از جمهوری اسلامی در زمانی است که رژیم بعث صدام انواع سلاح های مخرب علیه مردم استفاده می کرد.
    وی افزود: مردم ما حق دارند که از دفاع خود برخوردار باشند. هزینه تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران جزء کوچکی از هزینه تسلیحاتی کشورهای همسایه است که هم از مردم کمتری دفاع می کنند و هم از سرزمین کوچکتری و اگر کسانی درباره خطر تسلیحات جدی هستند به کاهش هزینه های تسلیحاتی مخصوصا تسلیحاتی که برای کشتار مردم بی گناه منطقه به کار می رود کمک کنند.
    ظریف در پاسخ به سوال دیگر در خصوص اقدامات انجام شده برای رفع موانع همکاری های بانکی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در قالب برجام در این خصوص پیگیری های مکرری داشتیم و رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در روزهای گذشته در واشنگتن با وزیر خزانه داری ایالت متحده آمریکا دیدار کرد و هیات کارشناسی ما با هیات کارشناسی اوپک یا دفتر نظارت بر تحریم ها مذاکرات جدی داشته است، برای اینکه اطمینان حاصل کنیم ایالات متحده امریکا تعهدات خود را در قالب برجام کاملا انجام می دهد.
    وی خاطرنشان کرد: اینکه برجام این موقعیت را فراهم کند که جمهوری سلامی ایران به سیستم مالی بین المللی دسترسی داشته باشد هدف برجام است و همه کشورها باید خود را متعهد بدانند و اقدامات لازم ر ا انجام دهند تا موانع برداشته شود.
    ظریف با بیان اینکه به ایالات متحده تذکر دادیم و فشار خواهیم آورد اظهار داشت: اتحادیه اروپا هم همین کار را می کند؛ برای اینکه اطمینان حاصل کنیم دولت ایالت متحده زمینه برای همکاری بانک های غیرآمریکایی با جمهوری اسلامی ایران را فراهم کند.
    رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: برجام بحث بانک های آمریکایی را شامل نمی شود بلکه بحث عدم مزاحمت آمریکا برای همکاری سایر بانک ها با ایران است.
    ظریف افزود: ما همواره تاکید کردیم که بیشترین ضرر را از تحریم های اولیه ایران، شرکت ها و بانک های آمریکایی می کنند. ایالات متحده متعهد شده است که مانع همکاری های بانک های غیر آمریکایی و اروپایی در روابط با جمهوری اسلامی ایران نشوند و ما و اتحادیه اروپا این برنامه را دنبال خواهیم کرد.
    وی در پاسخ به سوال دیگری با تاکید بر اینکه مردم ایران باید نتیجه توافق هسته ای را هر چه سریعتر احساس کنند، اظهار داشت: اگر این احساس برای مردم ایران ایجاد نشود این سوال را خواهند کرد که این توافق برای جمهوری اسلامی ایران چقدر مفید بوده است.
    ظریف گفت: ما اعتقاد داریم توافق هسته ای زمینه را برای همکاری های بین المللی فراهم و خطر را از منطقه دور کرده است و آینده بسیار بهتری را برای مردم ایران، منطقه و صلح و امنیت بین المللی فراهم می کند.
    به گفته وزیر امور خارجه ، ضرورت دارد که طرف مقابل بویژه ایالات متحده آمریکا تعهدات خود را نه فقط بر روی کاغد بلکه در عمل اجرا کند و موانع عملی موجود در برابر همکاری های بانکی ایران را بردارد.
    وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص گفت وگوهایی حقوق بشری با اتحادیه اروپا اظهار داشت: ما در زمینه حقوق بشر آماده گفت و گو هستیم ؛
    خانم موگرینی و دوستان ما در پارلمان اروپا هم می دانند که این گفت و گوها یک طرفه نخواهد بود و ما حتما در این گفت و گوها مطالب بسیار مهم حقوق بشری داریم که اطمینان داریم که اتحادیه اروپا آماده شنیدن آنهاست.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی