عصر بازار

صالح آبادی :

تحقق اقتصاد مقاومتی از مسیر پیمان پولی مشترک

عصر اعتبار- مدیر عامل بانک توسعه صادرات گفت :اقتصاد مقاومتی و توسعه تجارت به پول مشترک نیاز دارد.

تحقق اقتصاد مقاومتی از مسیر پیمان پولی مشترک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، علی صالح آبادی اعلام کرد : ضرورت تنوع گرایی در روشهای پرداخت مرتبط با تجارت خارجی، کشورها را بر آن داشته تا علاوه بر روشهای سنتی انتقال ارز و پوشش ریسک، ابزارهای جدیدی را نیز به موازات آن ایجاد کنند. پیمان پولی دوجانبه یا پول مشترک یکی از این روشهاست؛ پیمان پولی یعنی استفاده همزمان از دو پول ملی در پرداختهای مرتبط با تجارت و تامین مالی دوجانبه است به گونه ای که نیازی به ارز ثالث نباشد.

    در این حالت، ظرفیتی جدید در اختیار تجار قرار گرفته و ریسک های مرتبط با پرداخت های آنها را کاهش می دهد.

    در سال های اخیر، ابزارهای متعددی برای پوشش ریسک پیمان پولی طراحی شده است؛ لذا بانک های مرکزی در این شیوه کمتر در معرض ریسک ناشی از نوسانات ارزها قرار خواهند گرفت.

    صالح آبادی تصریح کرد : در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و نیز برنامه ششم توسعه اقتصادی موضوع اتحادیه یا پیمان های پول مشترک مطرح شده است.

    وی افزود: دو کشور صادرکننده و واردکننده که با یکدیگر مبادلات بازرگانی دارند می توانند نزد بانکهای عامل ال سی باز کنند و  بانک های مرکزی دو کشور نیز به بانکهای عامل خطوط اعتباری اعطا کنند در نتیجه صادرکنندگان بجای دریافت مبلغ صادرات از کشور هدف از بانک مرکزی کشور خود پول دریافت خواهند کرد.

    صالح آبادی در ادامه گفت: به این ترتیب هزینه اضافی تبدیل پول ها و سایر هزینه های مبادلاتی کاهش خواهد یافت و بانکهای مرکزی دو کشور هر سه ماه یکبار براساس خالص صادرات و واردات انجام شده تسویه حساب می کنند.

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات با تاکید بر اینکه این مبادلات  می تواند به پول واحد دو کشور انجام شود ، گفت : در حال حاضر این موضوع در بانک مرکزی در حال پیگیری است.

    صالح آبادی افزود: در هر منطقه تجاری یا ارتباطات تجاری بین دو یا چند کشور به این روش، توافق بر سر مبادله با هر نوع پول به تقویت آن پول منجر خواهد شد؛ به این صورت که ارز مورد توافق به ارز منطقه ای تبدیل می شود و دو یا چند کشور بطور همزمان از آن ارز رایج استفاده خواهند کرد.

    به گفته وی پیش از این موضوع تجارت با ارز واحد کشورها در مبادلات دوجانبه ایران با برخی کشورها مطرح شده و بعضا انجام شده است که این کشورها شامل کره جنوبی، چین و روسیه هستند.


    * برنامه عملیاتی بانک توسعه صادرات در جهت اقتصاد مقاومتی است

    برنامه عملیاتی سال جدید بانک توسعه صادرات با بهره گیری از منابع بالادستی و تعامل با
    همه واحدها و بر اساس اهداف برنامه پنجساله بانک تدوین شده است.

    در عناوین مرتبط با اقدامات اجرایی مدیریت امور بین الملل بر موضوع هایی مانند تحکیم و احیای روابط با بانک‌های کارگزار فعلی و قبلی و مذاکره و رایزنی در جهت دریافت خطوط اعتباری فاینانس و ریفاینانس تاکید شده است.

    منابع بالادستی مورد استفاده در تدوین این برنامه شامل منویات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، برنامه پنجم توسعه، برنامه پنجساله بانک توسعه صادرات (93- 97) و سند راهبردی وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

    جدول منابع و مصارف ترازنامه ای مورد استفاده در این برنامه با سه رویکرد بدبینانه، میانه و خوش بینانه به تفکیک ارزی و ریالی و براساس عملکردسال 93 تا شهریور94 و سهم هریک از اقلام ترازنامه تدوین شده است.در رویکرد خوش بینانه رشد 30 درصدی برای اقلام کلی ترازنامه نسبت به رویکرد بدبینانه مد نظر است.

    اهداف کمی بانک با پیش بینی ترازنامه بانک با سه رویکرد یاد شده و همچنین شرایط پس از تحریم و چشم انداز بهبود عملکرد بانک در بخش های ارزی و ریالی و با اعمال برخی سیاست های مقرر در برنامه پنجساله تدوین شده است.

    افزایش سهم عقود مشارکتی در پرتفوی تسهیلاتی بانک به 45درصد مطابق با برنامه پنجساله، تعیین نسبت 70 درصدی مصوبات سرمایه در گردش به کل مصوبات جاری در سال جاری و ایجاد تناسب میان مبلغ تسهیلات اعطایی به تولیدات دانش بنیان و اهداف برنامه پنجساله بانک از جمله مولفه های قابل توجه برنامه عملیاتی سال 95 است.

    از اقدامات اجرایی تعیین شده برای مدیریت اموراعتبارات می توان به بهره برداری از ظرفیت شرکت تامین سرمایه آرمان جهت وصول همه مطالبات بالای 5 سال و ارائه گزارش عملکرد اعطای تسهیلات برای اجرای طرح های توسعه ای دارای توجیه در میادین مشترک نفت اشاره کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو