عصر بازار

در حاشیه نشست گروه ۲۰ اعلام شد

هشدرا درباره آغاز دور تازه جنگ ارزی

عصر اعتبار- ژاپن به دلیل مشکلات ناشی از قدرتمندی ین، با همدردی دیگر کشورهای عضو گروه ۲۰ مواجه شده است؛ اما سیگنال‌هایی از مخالفت با سیاست‌های حمایت از اقتصاد شکننده این کشور از طریق مداخله برای کاهش قدرت ارز نیز به چشم می‌خورد.

هشدرا درباره آغاز دور تازه جنگ ارزی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بلومبرگ، در نشست گروه 20 (G20) در واشنگتن، تارو آسو وزیر دارایی ژاپن اعلام کرد که با همتایان خود نظیر جک لو وزیر خزانه‌داری آمریکا، به اتفاق نظر رسیده که حرکت بی نظم ارز مطلوب نخواهد بود.  ولی در عرض 24 ساعت، لو اعلام کرد که ژاپن نیاز دارد تا روی تقاضای داخلی متمرکز شود و خواستار حرکات منظم بازار ارزهای خارجی شد. سیگنالی که به وضوح نشان می‌دهد آمریکا معتقد است مداخله برای کاهش ارزش ین تضمینی برای رشد اقتصادی نخواهد بود.

    لوئیز ویدگری، وزیر دارایی مکزیک اعلام کرد: «اجماع وسیعی در خصوص جلوگیری از هرگونه چرخه کاهش ارزش رقابتی وجود دارد. اما از نظر من این موضوع بعید است که در ژاپن یا جای دیگر رخ دهد.»

    مقامات ارشد مالی گروه 20 روز جمعه تاکید کردند که به منظور پیش‌گرفتن تجاری از رقبای خود باید از تضعیف ارزهایشان جلوگیری کنند. آنها همچنین اظهار داشتند حرکات بی نظم در نرخ مبادله ارز می‌توان بسیار خطرناک باشد. ین در سال جاری در حدود 11 درصد در برابر دلار تقویت شده است.

    هیرومیچی شیراکاوا، اقتصاددان ژاپن در کردیت بانک سوئیس اعلام کرد :‌«هیچ‌کس به جز ژاپن از قدرت‌گرفتن ین ضربه نمی‌خورد. تقریبا تمامی کشورها با رشد ضعیف دست‌وپنجه نرم می‌کنند.»

    رشد کم‌عمق
    صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد که ژاپن در سال جاری رشدی 0.5 درصدی خواهد داشت و میزان رشد اقتصادی ژاپن در سال 2017 به 0.1 درصد کاهش خواهد یافت.

    ارز ژاپن از 29 ژانویه و با اعمال نرخ بهره منفی توسط بانک مرکزی ژاپن روندی صعودی به خود گرفته است. هاروهیکو کورودا رئیس بانک مرکزی ژاشن اعلام کرد: «پیشرفت‌ها در بازارهای ارز خارجی روی قیمت و اقتصاد تاثیر گذاشته است. اگر لازم باشد ما برای اعمال اقدامات اضافی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد.»

    سایوری شیرایی، عضو سابق هیئت رئیسه بانک مرکزی ژاپن اعلام کرده بود که تضعیف ین تضمینی برای تحریک رشد و پایان 15 سال افت قیمت‌ها نخواهد بود. ژاپن باید تقاضای داخلی را تقویت کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی