عصر بازار

معاملات دلاری دلالان به حداقل رسید

ترک زمین ارز در فروردین

عصر اعتبار- روز یکشنبه، دلار بیشترین کاهش خود در ۲ هفته گذشته را تجربه کرد تا از کف بازه‌ای که از تاریخ ۱۶ فروردین در آن قرار گرفته بود، پایین برود. روز گذشته، دلار ۱۵ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۳ هزار و ۴۶۵ تومان رسید. با این افت، دلار از حبس دامنه ۳ هزار و ۴۷۰ تومان تا ۳ هزار و ۴۷۳ تومان رها شد و به کمترین قیمت خود در سال ۹۵ رسید.

ترک زمین ارز در فروردین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، افزایش عرضه ارز و کاهش حجم معاملات دو عاملی بودند که به افت دلار کمک کردند. عامل اصلی افت حجم معاملات به کاهش انگیزه و تلاش دلالان جهت خرید و فروش ارز نسبت داده شده است. این موضوع نیز می‌تواند ناشی از افزایش عرضه بازارساز و کاهش نوسانات در اولین ماه سال 95 باشد. روز گذشته، همسو با کاهش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک‌میلیون و 27 هزار تومان رسید. روز گذشته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 475 تومان آغاز کرد که کاهشی 5 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. به گفته حاضران در بازار، شروع کاهشی روز یکشنبه موجب شد که انتظارات کاهشی در بازار ارز بیشتر شود. تحت‌تاثیر همین انتظارات و افزایش فروش ارز، قیمت دلار از محدوده 3 هزار و 470 تومان خارج شد و به قیمت 3 هزار و 465 تومان رسید. به گفته فعالان، پایین آمدن دلار از محدوده 3 هزار و 470 تومان در حالی صورت گرفت که برخی معامله‌گران با خریدهای فردایی سعی داشتند از محدوده یاد شده حمایت کنند. با این حال، افزایش حجم ارز در بخش نقدی موجب شد که محدوده 3 هزار و 470 تومان پس از حدود 2 هفته شکسته شود.

    چشم دلالان به اردیبهشت

    به گفته فعالان، افزایش فروش ارز در روزهای انتهایی ماه یکی از عواملی بود که به کاهش 15تومانی دلار کمک کرد. از گفته‌های حاضران در بازار چنین به نظر می‌رسد که تحرکات معامله‌گران دلار در روزهای پایانی فروردین کاهش یافته و این دسته در حال آماده کردن خود برای اردیبهشت‌ماه هستند. در واقع از آنجایی که از نوسان‌گیری در فروردین‌ماه ناامید شده‌اند، منتظر آغاز ماه بعدی و ورود تقاضای جدید به بازار هستند. به گفته فعالان، این احتمال وجود دارد که از اوایل اردیبهشت بخشی از تقاضاهای تجاری وارد بازار شود، ولی از آنجایی که مشخص نیست واکنش سمت عرضه به ورود بخش جدید تقاضا چه خواهد بود، معامله‌گران ارزی در حال حاضر با احتیاط معاملات خود را انجام می‌دهند. عامل دیگر پایین آمدن حجم معاملات دلالان، کاهش نوسانات این ارز در فروردین‌ماه بوده است. به گفته یکی از حاضران در بازار، «نوسان‌های محدود، بازار و بازیگران را خسته کرده است». به‌نظر می‌رسد همین موضوع نیز به کاهش تحرکات دلالان منجر شده است. با وجود این، هر بازاری غیرقابل‌پیش‌بینی است و امکان دارد که هر تحول جدیدی منجر به تغییر موقعیت و فعالیت معامله‌گران ارزی شود. سکه که در 2 روز انتهایی هفته گذشته 16 هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود، در 2 روز ابتدایی هفته جاری با کاهش نوسان مواجه شد. سکه روز شنبه با هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 28 هزار تومان رسید، ولی روز یکشنبه هزار تومان از ارزش خود را از دست داد تا فلز گرانبهای داخلی به قیمت یک میلیون و 27 هزار تومان بازگردد. افت بهای دلار مهم‌ترین عاملی بود که به کاهش سکه کمک کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی