عصر بازار

تشدید اختلاف در بازار فلز زرد

نقره‌ای که طلا شد

عصر اعتبار- تا هفته گذشته، طلا نه تنها بهترین گزینه سرمایه‌ای در بازار فلزهای گرانبها بود؛ بلکه بیشترین بازدهی سال ۲۰۱۶ را در میان تمام دارایی‌ها از آن خود کرده بود. حالا پس از هفته‌ای که طلا در آن بخشی از ارزش خود را از دست داد، نقره به جایگاه نخست بازار فلزهای گرانبها صعود کرده است.

نقره‌ای که طلا شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، نقره در هفته گذشته با 6 درصد رشد از قیمت 16 دلار فراتر رفت. این رشد بیشترین رشد هفتگی این فلز از ماه مه سال 2015 بود و میزان جهش این کالا را از ابتدای سال جاری میلادی به 6/ 17 درصد رساند. این در حالی است که جهش طلا در این مقطع کمی بیش از 16 درصد بوده است. جهش فلز زرد تا این مقطع از سال 2016 خود رقمی بسیار قابل‌ملاحظه است، اما افت اونس از اوج سالانه خود، بخشی از قدرت فنی طلا را از این کالای سرمایه‌ای گرفته است. همین‌‌طور تلطیف نگرانی‌ها درباره اقتصاد چین و آرامش نسبی بازارهای سهام علیه طلا عمل می‌کنند. با این همه چالش‌های متعدد اقتصاد جهان و همچنین ادامه ابهام درباره سیاست پولی فدرال رزرو آمریکا طلا را در کانال 1200 دلار نگه داشته است.

    روندهای متناقض

    افت اندک بهای طلا در هفته گذشته از یک‌سو و جهش بهای فلز زرد از ابتدای سال 2016 از سوی دیگر باعث شده که پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت دچار اختلاف شوند. در آخرین نظرسنجی‌های پایگاه اینترنتی کیتکو سرمایه‌گذاران خرد و کارشناسان حرفه‌ای نظرهای متفاوتی درباره روند هفته جدید کاری ارائه داده‌اند. با این همه حس کوتاه‌مدت بازار فعلا این است که اونس ممکن است نتواند به‌زودی محدوده 1280 دلاری را که در میانه مارس آزموده بود، دوباره امتحان کند. اونس در 5 روز کاری گذشته 3/ 0 درصد ارزش خود را از دست داد و به قیمت 1234 دلار رسید، اما جهش بهای این کالا از ابتدای سال 2016 تا نیمه آوریل به 3/ 16 درصد رسیده است. این روندها باعث شده در حالی که سرمایه‌گذاران خرد به افزایش ارزش فلز زرد در روزهای آینده امید دارند، کارشناسان انتظار ادامه افت بهای طلا را داشته باشند.

    در آخرین نظرسنجی کیتکو از مخاطبان، 748 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 493 نفر معادل 66 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و 185 نفر معادل 25 درصد کاهش قیمت‌های طلا را در هفته جدید کاری که از امروز دوشنبه آغاز می‌شود، پیش‌بینی کرده‌اند. 70 نفر معادل 9 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی قبلی از مخاطبان، 80 درصد پاسخ‌دهندگان افزایشی بودند. نظرسنجی از کارشناسان هم پیش‌بینی‌های 17 نفر را پوشش داده که از این میان 4 نفر معادل 24 درصد، افزایش، اما 8 نفر معادل 47 درصد، کاهش قیمت‌ها را در کوتاه‌مدت پیش‌بینی کرده‌اند. 5 کارشناس معادل 25 درصد هم نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی قبلی از کارشناسان 60 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایشی بودند.


    تحلیل‌های حرفه‌ای

    کن موریسون، دبیر خبرنامه «موریسون درباره بازارها» می‌گوید: «اونس هفته گذشته رشد ابتدایی خود را از دست داد تا امید به بازگشت آن به اوج قیمتی میانه مارس کم شود. قیمت نهایی روز پنج‌شنبه هم که پایین‌تر از میانگین 50 روزه بود، اولین روند این چنینی از میانه ژانویه بود. این امر می‌تواند باعث آزمودن مرز 1210 دلاری و بعد شکسته شدن مرز 1200 دلاری شود.» گرگ‌هارمون، بنیان‌گذار «دراگون فلای کپیتال» می‌گوید که در مورد طلای کوتاه‌مدت کاهشی است؛ چراکه با وجود رشد روز جمعه قیمت پنج‌شنبه به پایین میانگین 50 روزه رفته است. او می‌افزاید که نرخ هدف قدیمی 1190 دلاری حالا دوباره روی میز است.

    کالین چیزینسکی، استراتژیست ارشد بازار در موسسه «سی ام سی مارکتس» می‌گوید که روند کوتاه‌مدت طلا کاهشی است؛ چراکه حس خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن که بازار را در فصل اول سال 2016 تحت تاثیر خود داشت، کمرنگ شده است. او می‌گوید: «اقتصاد چین در حال فروپاشی نیست و تا این مقطع، گزارش عملکردهای سه ماه اول موسسه‌ها به بدی‌ای که انتظار می‌رفت، نبوده است. از این رو سرمایه‌ها ممکن است همچنان از بازار طلا خارج شود.» با این حال، همه کارشناسان کاهشی نیستند. هنری تو، ‌از موسسه «سی‌بی‌کپیتال پارتنرز» می‌گوید ضعف اقتصاد جهان قاعدتا باید به حمایت کوتاه‌مدت از طلا ادامه دهد. او می‌افزاید: «روایت افزایشی‌ای که از ابتدای ماه فوریه وجود داشته، تغییری نکرده است. تورم بالاخره در ایالات‌متحده و منطقه یورو در حال افزایش است که به آن معنا است که سرمایه‌گذاران آمریکایی و اروپایی اکنون طلا را به‌عنوان سپر تورمی می‌بینند.»


    پیش‌بینی‌های متفاوت

    این پیش‌بینی‌ها تاییدکننده کاهش امید به فلزی است که جایگاه نخست خود را واگذار کرده است. چند موسسه بین‌المللی هم کاهش ارزش طلا را در ماه‌های پیش رو پیش‌بینی کرده‌اند، با وجود این، تمام موسسه‌های جهانی نظر یکسانی ندارند. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «سی ان بی سی»، رئیس موسسه سرمایه‌گذاری «یورو پاسیفیک» می‌گوید: «موسسه گلدمن ساکس آمریکا و سایر شرکت‌های وال استریت دیدگاه و پیش‌بینی نادرستی نسبت به روند قیمت طلا دارند و به نظر من قیمت این فلز گرانبها طی ماه‌های آینده کاهش نخواهد یافت.» موسسه گلدمن ساکس آمریکا پیش‌بینی کرده است که قیمت هر اونس طلا طی سال آینده تا سطح 1000 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت، اما پیتر شیف معتقد است: «موسسه گلدمن ساکس و برخی شرکت‌های فعال در وال استریت همچنان بر دیدگاه‌ها و پیش‌بینی‌های سنتی خود درخصوص بازار طلا و فدرال رزرو آمریکا تاکید می‌کنند، ولی به نظر من این پیش‌بینی‌ها درست نخواهد بود. به نظر من آنها به واقعیت‌های اصلی بازارهای بین‌المللی بی توجهی می‌کنند. آنها هنوز انتظار دارند که فدرال رزرو امسال 3 بار نرخ بهره را افزایش دهد. آنها هنوز انتظار دارند که روند رشد و رونق اقتصادی آمریکا ادامه یابد و ارزش دلار نیز بیش از پیش افزایش یابد.»

    این کارشناس بازار طلا می‌افزاید: «چند ماه قبل که قیمت طلا به کمتر از 1200 دلار رسیده بود، من پیش‌بینی کردم که بهترین فرصت برای خرید طلا همان زمان بوده و اعلام کردم که قیمت طلا به‌زودی تا سطح 1300 دلاری افزایش خواهد یافت. من همچنان فکر می‌کنم که قیمت جهانی طلا در نهایت به رکورد 5 هزار دلار در هر اونس دست خواهد یافت. البته در کوتاه‌مدت انتظار من این است که با شکسته شدن سطح مقاومتی 1300دلاری، زمینه لازم برای افزایش بیشتر قیمت طلا تا سطح 1400 و 1500 دلاری فراهم شود.» جورج میلینگ استنلی، رئیس بخش سرمایه‌گذاری طلا در موسسه «استیت استریت گلوبال» نیز می‌گوید: «به‌نظر من قیمت طلا در سرآغاز یک روند صعودی قرار گرفته است». او درباره کاهش مجدد قیمت طلا در بازارهای جهانی می‌افزاید: «افت نسبی قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی در شرایط کنونی روندی عادی و طبیعی است. به‌نظر من قیمت جهانی طلا در ماه‌های آینده روند صعودی خود را دنبال خواهد کرد و تا پایان امسال به بیش از 1350 دلار در هر اونس خواهد رسید. نیروهای ساختاری بازار در بلندمدت موجب افزایش بیشتر قیمت جهانی طلا خواهد شد.»

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی